کد خبر: ۹۱۰۹

حکیم مهر - جدیدترین مدل‌های سه‌بعدی نشان می‌دهد یکی از نخستین موجودات وارد شونده به خشکی بر روی چهار پا راه نمی‌رفته است.

مطالعات جدید دانشمندان نشان‌دهنده عدم صحت تصاویر قبلی موجود در کتاب‌ها در خصوص موجودی 360 میلیون ساله که مانند سمندر راه می‌رفته، است.

تیمی از کالج Royal Veterinary لندن و دانشگاه کمبریج سه سال را صرف بازسازی نخستین مدل رایانه‌ای سه‌بعدی از Ichthyostega برگرفته شده از فسیل‌ها کرده است. مدل سه‌بعدی آن‌ها را قادر ساخت چگونگی "انتقال تاریخی" این حیوان باستانی از شنا کردن به راه رفتن را مورد بررسی قرار دهند.

دکتر«استفانی پیرس» مدعی است که اسکله سه‌بعدی مزبور به آن‌ها امکان محاسبه زنجیره‌ای از حرکت مفاصل جوارح این موجود برای نخستین بار را فراهم کرد.

نتایج این تحقیق بیانگر آن است که این موجود با استفاده از حرکات اندام عقبی مانند خوک آبی به خشکی آمده و جوارحش را طبق الگوی امروزی راه رفتن حرکت نداده است. محققان مدعی‌اند این موجود با کمک جوارح جلویی (همچون عصای زیر بغل) خود را از آب بیرون کشانده‌ و این که تغییر از زیستن در آب به خشکی (که لحظه‌ای محوری در تکامل است) طی فرایندی تدریجی رخ داده است.

Ichthyostega در طول دوران دونین بالایی زندگی می‌کرده و ترکیبی از مشخصه‌های ماهی‌مانند و دوزیست بوده است.

پروفسور «جنی کلاک» از دانشگاه کمبریج در این رابطه می‌گوید: بازسازی‌های ما نشان‌ می‌دهد ایده قدیمی موجود در موزه و کتاب‌های محبوب در خصوص چهره Ichthyostega و راه رفتن سمندرمانند آن صحت ندارد.

گرچه این حیوان به احتمال فراوان بخش اعظم وقت خود را زیر آب سپری می‌کرده، گمان می‌رود گاهی اوقات با استفاده از باله‌های جوارح‌مانند بر روی خشکی به صورت نیم خیزمی‌خزیده است. با این حال چگونگی دقیق حرکت آن نیازمند مطالعات بیشتر است.

پیرس می‌گوید: با استفاده از روش نوین ما این حیوان را دوباره به زندگی بازمی‌گردانیم. آن چه ما به آن پی برده‌ایم این است که تتراپودهای اولیه مطمئناً فاقد توانایی راه رفتن بر روی خشکی بوده‌اند. در این مرحله ما هنوز مطمئن نیستیم که کدام حیوان یا گروه حیوانات نخستین موجودات صورت‌دهنده این عمل بوده‌اند.

دکتر «سوزانا میدمنت» از موزه تاریخ طبیعی لندن نیز معتقد است که پی بردن به این موضوع که ما از کجا آمده‌ایم و یا تمامی موجودات ساکن خشکی از کجا آمده‌اند یکی از پرسش‌های بنیادین است.

وی می‌گوید: آن چه تحقیق حاضر ادعا می‌کند این است که این موجود که پیش از این معتقد بودیم نخستین حیوان چهارپای راه‌رونده بر روی خشکی بوده، اصولاً راه نمی‌رفته است. این یافته ما را به بررسی فسیل‌های بیشتر وا می‌دارد.

این مطالعه که در ژورنال Nature انتشار یافته، توسط شورای تحقیقات محیط طبیعی آمریکا پشتیبانی شده است.

 

نظر شما
ادامه