کد خبر: ۹۱۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - در حالی که 45 هزار تن تخم مرغ تولید شده به ارزش بیش از 1100 میلیارد ریال در انبارها انباشته شده و در آستانه فاسد شدن است تاکنون مشوق صادراتی یا طرح خرید ماه رمضان برای این محصول مصوب نشده است.

دکتر سید فرزاد طلاکش ـ دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم گذار ـ اظهار کرد:‌ علیرغم آزادسازی صادرات تخم مرغ و صفر شدن تعرفه آن همچنان این محصول در انبارها انباشته شده و صادر نمی‌شود.

به گفته وی علت عدم شکل گیری صادرات قابل رقابتی نبودن قیمت محصول ایران با کشورهای رقیب همچون ترکیه است.

این دامپزشک با تاکید بر این که صادرات پایدار مشوق صادراتی لازم دارد، اظهار کرد: با صفر شدن تعرفه صادرات تخم مرغ ایرانی کشور ترکیه یارانه بیشتری برای صادرات محصولش و حفظ بازارهای هدف خود اختصاص داده است. این امر باعث شده تخم مرغ ایرانی از نظر قیمت با تخم مرغ ترکیه قابل رقابت نباشد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم گذار اظهار کرد:‌ در حال حاضر صادرات پیله‌وری و چمدانی به کشورهای افغانستان و عراق انجام می‌شود اما میزان آن ناچیز بوده و در تعادل بازار تاثیرگذار نیست.

به گفته وی حداقل 45 هزار تن تخم مرغ به ارزش 1125 میلیارد ریال در انبارها موجود است که به دلیل نداشتن کشش بازار داخلی و پایین آمدن مصرف به علت گرمای هوا در آستانه فاسد شدن است.

طلاکش تصریح کرد:‌ در حالی که هزینه تمام شده هر کیلو تخم مرغ 2500 تومان است این محصول کیلویی 1500 تومان از تولیدکننده خریده می‌شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم گذار اظهار کرد: علیرغم مکاتبات فراوان با وزارتخانه‌های تجارت و کشاورزی، ستاد تنظیم بازار تاکنون مشوق صادراتی برای صادرات مصوب نشده است و همچنین علیرغم این که طرح خرید در قالب طرح رمضان ارائه شده هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی با گلایه از این که تاکنون تدبیری برای خرید تخم مرغ در سبد ماه رمضان یا تصویب مشوق صادراتی اتخاذ نشده است، گفت: تخم مرغ‌های انباشته شده پس از سه ماه از گردونه مصرف خارج خواهند شد و از نظر سازمان دامپزشکی قابلیت مصرف را ندارند لذا ضروری است برای محصول تولید شده تدبیری اندیشیده شود.

طلاکش خاطرنشان کرد:‌ برای قابل رقابت بودن با کشور ترکیه برای هر کیلو تخم مرغ باید 600 تومان مشوق صادراتی پرداخت شود.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
-
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
0
0
من واقعا متاسف میشم وقتی میبینم مرغداران زحمتکش با وجود مشکلات زیاد در تهیه دان و سویا تخم مرغ رو تولید می کنندولی اخر تخم مرغشونو نمیخرند.واقعا اینطور از تولیدکننده حمایت میشه. اگه اینجوری پیش بره دیگه چیزی از صنعت مرغداری باقی نمی ماند.
نظر شما
ادامه