کد خبر: ۹۱۲۲

حکیم مهر - خبرگزاری فارس نوشت : در حالی که تعداد حیوانات مزاحم به طور محسوسی در داخل شهر و حتی مناطق مرکزی شهر زنجان افزایش یافته است، مسئولان شهر در مورد جمع‌آوری آنها برنامه‌ای مستمر ندارند و به نظر می‌رسد منتظر وقوع حادثه‌ای تلخ هستند.
چند ماهی است که رفت و آمد سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌های شهر زنجان موجب نگرانی مردم و وحشت کودکان شهر شده است.

حضور حیوانات مزاحم در شهر زنجان به خیابان‌های مرکز شهر زنجان نیز کشیده شده است و در پاره‌ای موارد به صورت گله‌ای و یا چندتایی در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند.

مسئولان شهرداری زنجان در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار فارس درباره مزاحمت‌های ایجاد شده توسط این حیوانات برای مردم، همکاری نکردن ارگان‌ها با شهرداری زنجان، نداشتن سلاح‌های بیهوشی، نداشتن داروی تزریقی برای معدوم‌سازی حیوانات جمع‌آوری شده و استقبال نکردن بخش خصوصی از طرح جمع‌آوری سگ‌ها را از مشکلات پیش روی شهرداری زنجان در مورد جمع‌آوری حیوانات مزاحم اعلام می‌کنند.

سئوال اینجاست که با توجه به تعداد زیاد حیوانات مزاحم در سطح شهر زنجان و رفت و آمد آنها، اگر این حیوانات موجب بروز حادثه‌ای در سطح شهر شوند چه کسی جوابگو خواهد بود.

**واگذاری جمع‌آوری حیوانات مزاحم به بخش خصوصی

مدیران شهرداری زنجان در چند وقت اخیر در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگاران فارس بارها از واگذاری جمع‌آوری حیوانات موذی از سطح شهر زنجان خبر داد‌ه‌اند.

با وجود این اعلام‌ها هیچ تغییری در وضعیت شهر زنجان از نظر حضور حیوانات مزاحم ایجاد نشده است و رفت و آمد این حیوانات موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده است.

**ارگان‌های ذیربط با شهرداری همکاری نمی‌کنند

مدیران شهرداری زنجان در پاسخ به سئوالات خبرنگار فارس درباره جمع‌آوری نشدن حیوانات مزاحم از سطح شهر زنجان می‌گویند که جمع‌آوری سگ‌ها نیازمند همکاری ارگان‌های دیگر است که اغلب همکاری نمی‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان نداشتن میرشکار را یکی از مشکلات جمع‌آوری حیوانات مزاحم اعلام کرد و افزود: ای کاش ارگان‌هایی که نیرو برای شکار حیوانات موذی دارند، لااقل این نیروها را برای مدت زمان کوتاهی در اختیار شهرداری زنجان بگذارند.

غلامحسن احمدی با اشاره به انتشار آگهی جذب پیمانکار برای جمع‌آوری و معدوم‌سازی حیوانات ولگرد تصریح کرد: گویا مردم برای معدوم‌سازی حیوانات مشکلاتی دارند، چرا که مراجعه‌ای برای این امر صورت نگرفته است.

**معدوم‌سازی حیوانات مزاحم نیاز به دارو دارد

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به درخواست شهرداری برای تحویل گرفتن سلاح بیهوشی گفت: فقدان سلاح‌های بیهوشی جمع‌آوری حیوانات مزاحم را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

وی بر ضرورت وجود سلاح‌های بیهوشی برای جمع‌آوری حیوانات مزاحم تاکید کرد و گفت: نقش سلاح‌های بیهوشی در معدوم‌سازی حیوانات 80 درصد است.

احمدی با اشاره به اینکه معدوم‌سازی حیوانات مزاحم نیازمند داروهای تزریقی است، تصریح کرد: شهرداری زنجان دارویی برای اینکار در اختیار ندارد.

**محلی در منطقه قره‌داغ محل جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است

احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل نداشتن سلاح‌های بیهوشی سگ‌های ولگرد به صورت زنده جمع‌آوری می‌شوند، افزود: ماموران جمع‌آوری با تور اقدام به گرفتن سگ‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: ماموران پس از زنده‌گیری حیوانات مزاحم اقدام به انتقال آنها به محلی می‌کنند که در قره‌داغ زنجان برای این منظور در نظر گرفته شده است.

**معدوم‌سازی حیوانات مزاحم به صورت مستمر ادامه ‌یابد

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه کار جمع‌آوری حیوانات مزاحم از سطح خیابان‌های شهر زنجان هیچ وقت متوقف نشده است، ادامه داد: از آغاز به کار جمع‌آوری حیوانات مزاحم تا کنون 50 تا 60 قلاده سگ از خیابان‌های شهر زنجان جمع‌آوری شده است.

وی تاکید کرد: تعداد حیوانات مزاحم در سطح خیابان‌های شهر زنجان بسیار زیاد شده است و جمع‌آوری آنها نیازمند نیرو و هزینه زیادی است.

احمدی با اشاره به اینکه ماموران با گشت‌زنی در سطح شهر زنجان اقدام به جمع‌آوری حیوانات مزاحم می‌کنند، افزود: شهروندان هم می‌توانند با برقراری تماس با شهرداری محل حضور این حیوانات را به ماموران اطلاع دهند.

وی شماره تلفن‌های 137 و 4222011 را دو شماره تلفنی اعلام کرد که شهروندان می‌توانند با برقراری ارتباط با آنها نشانی حضور حیوانات موذی را اطلاع دهند تا آنها اقدام به جمع‌آوری آنها بکنند.

به هرحال امیدواریم با اقدامات مسئولان قبل از آنکه حادثه‌ای تلخ مسئولان را به خود آورد، جمع‌آوری سگ‌ها از داخل شهر هرچه سریعتر انجام شود.

 

نظر شما
ادامه