کد خبر: ۹۱۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت در پوشش نانویی قوطی نوشابه، برای رفع خطر میکروبی در نوشابه‌های گازدار و بدون گاز شدند.

دامپزشکان محقق دانشگاه آزاد اسلامی، این دستاورد علمی را ضمن اجرای یک طرح پژوهشی در خصوص خطر میکروبی در نوشابه‌های گازدار و بدون گاز از لحاظ بار میکروبی عرضه کردند.

دکتر حامد اهری، عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به عنوان محقق این طرح گفت: در این تحقیق تعداد 150 عدد قوطی حاوی نوشابه گازدار و آب میوه‌های بسته‌بندی شده فلزی از سطح شهر تهران جمع‌آوری شد و مورد آزمایش و آزمون میکروبی و توتال کانت قرار گرفت.

وی افزود: جدا از عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار، موضوع کنترل کیفی محصول بعد از خروج از سالن تولید و بسته‌بندی کارخانه نیز مهم است.

به گفته این محقق، محصول، تحت شرایط محیطی و اپراتور حمل‌کننده دچار انواع مخاطرات میکروبی و فیزیکی و حتی شیمیایی می‌شود و در زمان مصرف این فرآوده احتمال دارد تمام این آلودگی‌ها بویژه آلودگی میکروبی به همراه نوشابه وارد بدن و سیستم گوارش مصرف کننده شود.

(راست : دکتر انوار - چپ : دکتر اهری)

دکتر امیرعلی انوار، عضو هیات علمی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم و تحقیقات، از دیگر محققان این طرح نیز گفت: قوطی‌های نوشابه‌ از زمان تولید در کارخانه تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، به دلیل جابجایی‌های مکرر و تماس‌های آلوده، بار میکروبی به همراه دارند.

وی ادامه داد: با باز شدن در قوطی نوشابه، به دلیل فوران گاز و تماس قوطی با دهان، آلودگی‌ به دهان مصرف کننده منتقل می‌شود و خود می‌تواند منبعی از بیماری‌های مزمن گوارشی در افراد باشد.

انوار با بیان این مطلب که طبق عادت غلط افراد، نوشابه‌های قوطی بدون شست‌وشو مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از تهیه پوشش‌ در قوطی نوشابه، ساخته شده از جنس نانوی نقره توسط تیم تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و آن را راه حل مناسبی برای کاهش بار میکروبی در فعلی نوشابه‌ها دانست.

وی گفت: این پوشش محافظ از ورود هرگونه آلودگی جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر اثر ضد میکروبی داشته و محیط آن را کاملا استریل نگه می‌دارد.

انوار، این اختراع را گامی بسیار مهم در ایمن نگهداشتن محصول نهایی نوشابه برای مصرف کننده دانست.

این خبر در حالی خرداد ماه سال جاری منتشر شده که سال گذشته نیز در اردیبهشت ماه به دلیل کسب مدال نقره توسط این دو محقق در یک نمایشگاه بین المللی مشابه آن انتشار یافته بود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر بهشتی
|
-
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
1
0
سلام

با تبریک فراوان و آرزوی موفقیت روزافزون برای دوستان و همکاران عزیزم جناب آفای دکتر امیرعلی انوار و جناب آفای دکتر حامد اهری. این دوستان از افتخارات رشته دامپزشکی هستند. دکتر بهشتی.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
1
0
عرض تبریک فراوان دارم خدمت هردو دوست بسیار خوب و ارجمندم. برای هردو ایشان آرزوی موفقیت روزافزون دارم.
نظر شما
ادامه