کد خبر: ۹۱۶۱

حکیم مهر - گفتگو با دکتر Roger Mahr رئیس سابق انجمن دامپزشکی آمریکا

چه چیز باعث شد که شما دامپزشک شوید؟

من در کلاس هفتم ابتدایی تصمیم به دامپزشک شدن گرفتم. و مایل بودم در زمینه دام کوچک فعالیت کنم.من در یک گاوداری بزرگ شدم.و در مراقبت از گاوها و گوساله هایمان و در شیردوشی نوبت شب و صبح کمک میکردم .

ما در مزرعه مان گوسفند هم پرورش میدادیم.وهمیشه تعدادی سگ و گربه در مزرعه داشتیم.پس از آن درشرکت مشغول بکار شدم . در یک دوره گاو و گوسفندهای مزرعه مان  در نمایشگاه کشوری و استانی به نمایش گذاشته شدند. مهارتهای شخص دامپزشکی که برای معاینه حیوانات به مزرعه مان میامد همیشه مرا تحت تاثیر قرار میداد.گاهی که گاوی دچار زمین گیری میشد و دیگر نمیتوانست بلند شود، دامپزشک در داخل رگ او مایعات یک بطری را تزریق میکرد و گاو بلافاصله میتوانست روی پاهایش بایستد.در پاره ای موارد که گاوها در هنگام زایمان با سخت زایی مواجهه میشدند با اندک کمکی از سوی دامپزشک  بلافاصله زایمان کرده و گوساله ی سالمی را به دنیا میآوردند.به یاد دارم که دامپزشک در هر ساعتی چه شب و چه روز ، به محض نیاز،خود را به مزرعه میرساند. اینکه این افراد چقدر مراقب ونگران حیوانات اند و به آنان اهمیت میدهند هستند نیز من را متاثر میساخت.

آیا میتوانید به طور خلاصه یک روز دامپزشک را توصیف کنید؟

زندگی یک دامپزشک بسته به حوزه ای که در آن کار می کند متفاوت است. این کار ممکن است در کلینیک حیوانات باشد که صاحبان، حیوانات خانگی خود را مانند سگ، گربه و پرندگان برای معاینات و درمان می آورند. 

اگر دامپزشک با دام های بزرگ نظیر اسب و گاو کار کند لازم است که خود به مزرعه و اصطبل برود.

برای هیچ دامپزشکی  روز معمولی و تکراری  وجود ندارد و هیچ دو روزی مثل هم نیست.مراقبت از حیوانات سالم و بیمار هردو، وظیفه دامپزشک است که شامل معاینات، واکسیناسیون،تشخیص بیماری و آسیب و درمان حیوانات با دارو یا عمل جراحی است.

 والبته برنامه کاری دامپزشکی که در مراکز فراوری گوشت و شیر فعالیت میکند به طور کامل متفاوت با آنچه ذکر شد میباشد.

جهت اطمینان یافتن از سالم و ایمن بودن غذایی که بدست مصرف کننده میرسد دامپزشکانی در بخش تحقیقات آزمایشگاهها هستند. و وظیفه شان کشف درمان های جدید، روش ها و داروهایی است که هم برای حیوانات و انسانها موثر باشد.

برخی از دامپزشکان نیز مسئول محافظت از سلامت حیوانات جنگل و یا سیرک اند.

این محیط های شغلی متفاوت میتواند انگیزه بخش باشد برای دامپزشکان آینده ، یعنی دانشجویانی که در کالج دامپزشکی مشغول تحصیل اند!

به نظر شما مهم ترین خصوصیاتی که یک فرد برای دامپزشک شدن باید داشته باشد چیست؟

این شخص باید در گام نخست یک دانش آموز خوب بوده و کسب علم برایش لذت بخش باشد.وعلاوه بر این به مراقبت از انسانها و هم حیوانات علاقه مند  باشد.واز کار با هردوشان لذت برد.توانایی ارتباط برقرار کردن با مردم نیز نکته مهمی ست.دامپزشک باید بتواند با صاحب حیوانات بیمار و نیز افرادی که با آنها کار میکند، بخوبی مراوده کند.

سخت ترین چیز برای شما در یادگیری دامپزشکی چه بود؟

در رشته دامپزشکی علوم فراوانی وجود دارد. برای من سخت ترین قسمت یادگیری آناتومی ونیز فیزیولوژی  بدن حیوان در سطح ملکولی بود. برای یادگیری این  بخش دانشجویان دامپزشکی چگونگی استفاده از میکروسکوپ و تجهیزات آزمایشگاهی دیگر را نیز باید یاد بگیرند.

شما برای مقید کردن حیوانات چگونه با آنان  رابطه برقرار و ازچه تکنیک هایی استفاده می کنید؟

هنگامی که یک حیوان برای معاینه آورده شد،دامپزشک  ابتدا باید با صاحب حیوان صحبت کند. مشابه کاری که یک متخصص اطفال در هنگام معاینه یک کودک انجام میدهد.اغلب سوالاتی که از مالک پرسیده میشود شامل: تغییراتی که وی در عادات و رفتار های حیوانش مشاهده کرده ،واینکه حیوان در چه شرایطی از جمله آب ، غذا و جایگاه نگهداری میشده است.

من برای معاینه حیوانات در حین نزدیک شدن  با لحنی آرام با آنان صحبت میکنم.

وبرای سگ ها، از کلمات رایجی همچون صبر کن یا بنشین که  آنها را به اطاعت کردن وا میدارد استفاده میکنم.

بسته به میزان اهلی بودن سگ نیز، تن صدایم را جهت حفظ کنترل تغییر میدهم.از آنجایی که یک حیوان نمیتواند با من صحبت کند

باید از تمام حواسم، از جمله بینایی، لامسه، شنوایی و بویایی،برای درک اینکه چه چیزی طبیعی و چه چیز غیر طبیعی ست استفاده کنم. بعلاوه به دقت رفتار و پاسخ های حیوان را مشاهده و به دنبال نشانه هایی که حاکی از درد یا ناراحتی است میگردم.

ناراحت کننده ترین موردی که به آن برخوردید چه بود؟

بدون شک، سخت ترین مورد برایم انجام اتانازی(مرگ راحت) برای یک حیوان خانگی بود.اینکار خیلی ناراحت کننده است،هر چند که اتانازی برای پایان دادن به درد و رنج کشیدن حیوان است. برای صاحبان حیوان نیز همیشه سخت ترین تصمیمی است که باید در مورد حیوانشان بگیرند.

و جالب ترین موردی که با آن مواجه شدید؟

همواره رفتارهای بعضی از حیوانات بیمار برایم سرگرم کننده و خنده آور است.مانند  زمانی که برخی از سگها مشتاقانه و با هیجان به اتاق معاینه آمده و به سرعت به روی میز معاینه میپرند.

بزرگترین مشکلی که یک دامپزشک با آن روبه رو است چیست؟

برقراری ارتباط موثر با صاحب حیوان بزرگترین چالش برای یک دامپزشک است.بخصوص زمانی که حیوان با بیماری یا آسیبی جدی و مهلک روبه روست که زندگی اش را تهدید می کند. مالک حیوان می خواهد بداند چه اتفاقی خواهد افتاد و چه گزینه هایی برای درمان وجود دارد. و این مشکلات وقتی که هیچ راه درمان موثری وجود نداشته باشد، دو چندان میشود.

بزرگترین پاداش یک دامپزشک چیست؟

بزرگترین پاداش برای من به عنوان یک دامپزشک اینست که بتوانم به مردم و حیوانات خدمت کنم.و بخصوص وقتی جان یک حیوان را نجات میدهم ، نه تنها به خاطر خود حیوان ، بلکه به خاطر صاحب آن نیز،چرا که اقدام من در حفظ و گسترش روابط انسانی-حیوانی موثر است. به وضوح به یاد می آورم گوسفند قهوه ای و سیاه آلمانی را که با جراحی پایش را که در چند ناحیه دچارشکستگی شده بود، ترمیم کردم.و یا معالجه لاک پشتی که لاکش شکسته شده بود.

صاحبان هر دوی این حیوانات از اینکه حیواناتشان  نجات داده شده اند،به شدت خوشحال شدند.

چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند دامپزشک شوند دارید؟

تو صیه من به این اشخاص اینست که کار دامپزشکی را در گام اول با مشاهده و کارعملی ضمن همکاری با دامپزشکان انجام دهید. این فرصتی ارزشمند است تا بدانید درصورت دامپزشک شدن واقعا چه کاری می خواهید انجام دهید.

آیا مورد دیگری هست که مایل به گفتن آن باشید؟

در حوزه دامپزشکی فعالیت های زیادی وجود دارد که استحقاق دریافت جایزه و پاداش را دارد،دامپزشکان برای تامین سلامت حیوانات و بشر تلاش میکنند.جهت درک بهتر  فعالیت های دامپزشکان  من شما را به کاوش در این حوزه ها تشویق میکنم. اکثر دامپزشکان در تامین مواد اولیه برای ساخت غذا و داروهای حیوانات ،جهت تامین سلامت عمومی، تحقیقات پزشکی، و آموزش دامپزشکی با مشکل مواجه اند. دامپزشکان برای تامین غذای سالم و با کیفیت برای بشر نیازمند حمایت اند،این دامپزشکان هستند که  بیماریهایی که از دام به انسانها سرایت میکند نظیر آنفولانزای مرغی را کنترل و مانع ازشیوع آن شده ، همچنین کشف درمان های موثربرای بیماری های جدید که قابل استفاده برای انسان و حیوانات باشد نیز از طریق تحقیقات حیوانی است .

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه