کد خبر: ۹۱۶۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی، سمنان، ارزوئیه، مهران، هندیجان، مازندران و تربت حیدریه

 

دامپزشکی استان مرکزی خواستار تجهیز کشتارگاه های دام به سردخانه شد


مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خواستار تجهیز کشتارگاه های دام این استان به سردخانه شد و گفت: این مهم به ارتقای سطح بهداشت کمک شایانی می کند.
دکتر'سعید حسینی' افزود : نگه داری گوشت در سردخانه موجب از بین رفتن برخی از عوامل بیماری زا شده و پخت آن را آسان تر می کند.
وی اظهار کرد: تجهیز ماشین های حمل گوشت و ساماندهی یخچال ها و سردخانه های مراکز عرضه و فروش فراورده های دامی از دیگر الزامات طرح مراقبتی و بهداشتی سلامت مواد غذایی است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: نگه داری گوشت به مدت 24 تا 48 ساعت در یخچال و فریزر باعث از بین رفتن ویروس در برخی از بیماری ها مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود.
حسینی توضیح داد:با توجه به بروز و ظهور بیماری های نوپدید و بازپدید مشترک بین انسان و دام لزوم تکمیل و تجهیز واحدهای مرتبط با دام باید در دستور کار دامپزشکی و شهرداری ها به عنوان متولیان کشتارگاه ها قرار گیرد.
وی اضافه کرد: آغاز فصل گرما و سریع الفساد بودن برخی از مواد غذایی مورد نیاز مردم با منشا دامی عامل بروز برخی از بیماری ها در جامعه انسانی و دامی است که باید با رعایت موازین بهداشتی به آن توجه کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد:سم پاشی بدن دام و واحد های دامی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در شیوع برخی از بیماری ها است که به صورت دوره ای و با نظارت کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد.
حسینی گفت: بیش از 10 هزار لیتر سم برای بدن دام ها و واحدهای پرورشی در استان مرکزی جهت مقابله با  کنه ها و انگل های خارجی  در میان جمعیت دامی مورد استفاده قرار گرفته است. وی افزود: رعایت نکات بهداشتی توسط افرادی که با محصولات دامی و فراورده های آن در تماس هستند الزامی و لازم به اجرا است.

 

-------------------------------

 

اجرای فاز اول واکسیناسیون تب برفکی بصورت رایگان در استان سمنان


 دکتر محمد سعیدی معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت : فاز اول واکسیناسیون رایگان بر علیه  بیماری تب برفکی در سال 91 بیستم خرداد به مدت یک ماه در استان سمنان اجرا خواهد شد .
وی افزود : عملیات این فاز توسط بخش های دولتی و غیر دولتی و با بکارگیری تمام توان و امکانات و بصورت رایگان در سطح همه گاوداری های استان انجام می شود.

سعیدی از گاوداران خواست جهت هماهنگی بیشتر در این زمینه به شبکه های دامپزشکی محل اقامت خود مراجعه نمایند.

 

-------------------------------

 

با همکاری بخش خصوصی دام‌های ارزوئیه علیه تب مالت مایه‌کوبی شدند


سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه از توابع استان کرمان گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه تب مالت در ارزوئیه با همکاری بخش خصوصی در حال اجرا است.
مرضیه صادقیاظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 18 هزار و 770 رأس دام سبک و سنگین توسط دو اکیپ دامپزشکی و دو اکیپ بخش خصوصی دامپزشکی در ارزوئیه واکسینه شدند.

وی افزود: بخش دولتی از ابتدای سال 13 هزار و 870 رأس دام واکسینه کرده که 12 هزار و 544 رأس دام سبک و یک‌ هزار و 326 دام سنگین هستند و بخش خصوصی که از خرداد ماه آغاز به واکسیناسیون دام‌ها علیه تب مالت کرده تاکنون 4 هزار و 900 رأس دام را واکسینه کرده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام یکی از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی است و تب مالت یکی از بیماری‌های قابل انتقال به انسان است که هم از طریق شیر و هم از طریق ترشحات رحمی پس از سقط در محیط انتشار پیدا می‌کند.

صادقی از دامداران تقاضا کرد که برای واکسیناسیون دام‌ها با بخش دولتی و بخش خصوصی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

------------------------------

 

ضبط و معدوم سازی 265 کیلو گرم قطعات مرغ کشتار روز توسط شبکه دامپزشکی شهرستان مهران


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهران گفت : اکیپ بهداشتی بازرسی فرآورده های خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان ، مقدار 265 کیلوگرم قطعات مرغ کشتار روز را به علت فساد از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی سطح شهر مهران ضبط و پس از انجام آزمایشات معدوم سازی نمودند.

بشاره صیفی افزود : معدوم سازی با دستور نماینده محترم قضایی و نماینده شبکه بهداشت و درمان و با رعایت ضوابط و شرایط قانونی انجام پذیرفت .

 

-------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان:
شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند


خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان گفت: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.
مهران اکبری اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما، مناطق جنوبی کشور بیشتر تحت تأثیر شیوع بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این راستا کشتار دام با روش‌های صحیح و زیر نظر مراکز معتبر از مباحث مورد توجه این اداره است.

مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان تصریح کرد: از شهروندان می‌خواهیم که در راستای حفظ سلامتی جسمی خود و تعامل هر چه مضاعف با اداره دامپزشکی شهرستان، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مورد تأیید خریداری و تهیه کنند.

وی اضافه کرد: توجه به سلامت و بهداشت جسمی شهروندان همواره یکی از دغدغه‌های این اداره بوده و هست.

اکبری همچنین خاطر نشان کرد: با افرادی که خود اقدام به ذبح گوشت دام کرده و آن را برای عرضه در اختیار شهروندان قرار می‌دهند با قاطعیت برخورد می‌شود.

وی در خصوص نحوه برخورد با اینگونه افراد گفت: در این راستا با مراجع قضایی شهرستان هماهنگ شده و در صورت مشاهده چنین مواردی، مراجع به اطلاع مسئولان امر رسانده می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان خاطرنشان کرد: از شهروندان می‎خواهیم هنگام خرید گوشت مصرفی خود، حتماً مهر بهداشتی درج شده بر لاشه دام ذبح شده را مدنظر داشته باشند.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران:
85 درصد گوشت در بهشهر در کشتارگاه‌های صنعتی تامین می‌شود


مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: 85 درصد از گوشت‌های مصرفی مردم بهشهر در کشتارگاه‌های صنعتی تامین می‌شود.
مجید مختاری از برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگران کشتارگاه‌ها و نیز بازرسان بهداشتی گوشت، کارشناسان و دامپزشکان و مدیریت کشتارگاه‌ها خبر داد و تصریح کرد: همزمان با اپیدمی تب کریمه کنگو، این دوره‌ها برای آگاهی و پیشگیری از این بیماری برگزار شد.

وی به واگذاری مسئولیت جدید به مسئولان فنی بهداشتی کشتارگاه‌ها اشاره کرد و افزود: به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس تب کریمه کنگو به مسئولان فنی بهداشتی کشتارگاه‌ها تاکید شده بازرسی قبل از کشتار را نیز انجام دهند تا از کشتار دام‌های تب‌دار و توزیع لاشه‌های پرخون جلوگیری شود.

مختاری ادامه داد: همچنین تاکید شد دام‌هایی که مشکوک به وجود کنه و یا بیماری cchf هستند از چرخه کشتار خارج شوند.

این مسئول با بیان اینکه سم پاشی دام‌ها از برنامه‌های روتین سازمان دامپزشکی است، گفت: طرح جامع مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام که کنه‌ها نیز جزء این انگل‌ها محسوب می‌شوند در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: هزینه سم‌پاشی دام و جایگاه دام‌ها تا پایان سال 89  از طریق پرداخت یارانه دولتی به صورت رایگان انجام می‌شد که همزمان با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، پرداخت دولتی هزینه سموم قطع شد و بخشی از اعتبارت سم‌پاشی توسط سازمان دامپزشکی تامین شده است.

مختاری ادامه داد: برای مراقبت از دام‌ها از عامل بیماری تب کریمه کنگو در مناطقی که احتمال وجود کنه می‌رود، سمپاشی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: به صاحبان دام‌ها نیز اعلام شد دو هفته قبل از کوچ دام‌ها، حمام سم و سم‌پاشی در مراتع مورد نظر را  انجام دهند.

این مسئول با بیان اینکه در بیماری cchf هیچگونه علایمی در دام به غیر از تب خفیف مشاهده نمی‌شود، گفت: مردم گوشتی را مصرف کنند که دارای مهر دامپزشکی باشد، زیرا این دام‌ها قبل، حین و بعد از ذبح زیر نظر بازرسان ما بوده و 24 ساعت در سردخانه قرار داشته است.

وی تصریح کرد: مردم به هیچ وجه نگران نباشند، زیرا این بیماری شغلی است و افرادی که با دام سروکار دارند مانند دامپزشکان، چوپانان، قصابان و نیز کسانی که به منطقه روستایی و کوهستانی  مسافرت می‌کنند در معرض ابتلا قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران، انتقال کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی را از سیاست‌های کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان دانست و گفت: کشتارگاه‌های سنتی شرق استان از جمله نکا در سال 85، گلوگاه و بهشهر طی سال 89 تعطیل شده‌اند.

مختاری با اشاره به اینکه 90 درصد از کشتار دام‌های گلوگاه در کشتارگاه صنعتی ساری انجام می‌شود، اذعان داشت: 85 درصد از گوشت‌های مصرفی مردم بهشهر در کشتارگاه‌های صنعتی تامین می‌شود.

 

---------------------------------

 

رئیس دامپزشکی تربت‌حیدریه خواستار شد :
ساخت سردخانه زیر صفر درجه در تربت‌حیدریه


رئیس دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: با توجه به احتمال بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، راه‌اندازی سردخانه زیر صفر درجه کشتارگاه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
علیرضا رفیعی‌پور در نخستین جلسه کمیته ساماندهی بهداشتی کشتارگاه‌های دام که در سالن اجتماعات کشتارگاه دام تربت‌حیدریه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال بیماری به انسان از طریق تماس با ترشحات خونی دام یا گوشت گرم آلوده و بیمار است، راه‌اندازی سردخانه زیر صفر درجه کشتارگاه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس دامپزشکی تربت‌حیدریه ادامه داد: البته در این میان الزام در انجام پیش‌سردخانه گوشت و آلایش خوراکی دام نیز مهم و ضروری است که باید توسط مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وجود دام و بیماری‌های مشترک همواره همراه دام بوده و هست و ما باید با اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در گلوگاهی به نام کشتارگاه تلاش کنیم خروجی آن گوشت و آلایش خوراکی باشد که تضمین کیفیت و سلامت دریافت کند.

 

نظر شما
ادامه