کد خبر: ۹۱۶۷

حکیم مهر - سایت سازمان دامپزشکی به نقل از خبرگزاری فارس نوشت : رئیس شبکه دامپزشکی بردسیر گفت: تمام دام‌های سنگین شهرستان بردسیر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند
مهدی رادمهر اظهار داشت: بیماری تب مالت به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام به طور متوسط روزانه یک نفر را در شهرستان بردسیر مبتلا می‌کند.


وی افزود: مجموعه دامپزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با این بیماری در جمعیت دامی وظیفه کنترل و مبارزه بیماری تب مالت در دام‌ها را بر عهده دارد و در همین راستا با افزایش قابل توجه موارد ابتلای انسانی در شهرستان بردسیر که به میزان بیش از سایر شهرستان‌ها است اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصمیم به اجرای طرح ضربتی شناسایی و حذف دام‌های مبتلا به تب مالت و واکسیناسیون دام‌های شهرستان کرد.
وی بیان داشت: در اجرای این طرح 10 اکیپ از سراسر استان به شهرستان بردسیر اعزام شدند و طی مدت دو هفته طرح انجام شد.
رادمهر تصریح کرد: اجرای این طرح در حال حاضر به حذف دام‌های سنگین آلوده از منابع لبنیاتی شهرستان منجر می‌شود و تأثیر آن بر میزان ابتلای جمعیت انسانی و ارزیابی نتایج به دست آمده طی ماه‌های آتی می‌تواند نقش مؤثری در ارزیابی روش‌های ابتلا شهروندان به این بیماری دست دهد که خود در تقویت روش‌های مناسب مبارزه با بیماری‌های دامی موثر است.
وی گفت: شایع‌ترین راه انتقال بیماری از دام به انسان مصرف لبنیات آلوده غیرپاستوریزه از جمله شیر است که در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی سرآغاز تولید مجموعه‌ای از لبنیات آلوده می‌شود.

رادمهر خاطرنشان کرد: استفاده از محصولات پاستوریزه مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از انتقال بیماری است و در مورد لبنیات محلی و بستنی نیز جوشیدن شیر و از بین بردن میکروب‌ها از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند.

وی گفت: به دلایل مختلف محصولات لبنی آلوده‌ای تهیه می‌شوند که سبب بروز بیماری پردردسر تب مالت در انسان می‌شود.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه