کد خبر: ۹۱۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، فهرج، آذربایجان شرقی، قوچان، قم، یزد و کرمان

 

در راستای نظارت و کنترل بهداشتی بر تولید و عرضه فرآورده‌های دامی زنجان :
بیش از 2800 بازدید از مراکز تولید،توزیع و عرضه مواد خام دامی صورت گرفته است


مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای نظارت و کنترل بهداشتی بر تولید،توزیع،نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی استان در 2ماه اول امسال بیش از 2800 بازدید انجام شده است.

"میثم کتابی" بابیان این مطلب، اظهار کرد:بر اساس آمار تهیه شده در دو ماه اول امسال حدود 2868 بازدید در راستای کنترل و نظارت بهداشتی دامی استان انجام گرفته که از این تعداد در مقوله گوشت حدود 673 راس گاو، 420 راس گوسفند،671 قطعه طیور و 387 قطعه نیز از آبزیان مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته‌اند.


وی تصریح کرد: در بحث موارد بازدید شده باید گفت که بخشی از آمار متعلق به بازدید از ضمائم خوراکی، مواد لبنی، تخم مرغ، عسل، کارگاه بسته‌بندی، سردخانه، وسایل حمل و سایر موارد می‌باشد.
کتابی به لزوم نظارتو کنترل بهداشتی بر تولید و عرضه فرآورده‌های دامی اشاره کرد و افزود: با انجام بازدید از بخش‌های مختلف مرتبط با تعدادی موارد غیر بهداشتی مواجه شدیم که آمار آن در حوزه گوشت گاو 17 مورد، گوشت گوسفند 6 مورد، گوشت طیور 38 مورد، گوشت آبزیان 2 مورد و در بخش ضمائم خوراکی نیز 3 مورد مشاهده شده است که از این تعداد فقط 3 مورد مرجوعی به مراجع قضایی شده است.
وی در ادامه به صدور مجوز حمل مرغ زنده به کشتارگاه‌های زنجان و صدور مجوز به حمل دام و طیور زنده به سایر استان‌ها اشاره کرد و افزود: امسال حدود 1418مجوز برای حمل مرغ زنده برای کشتارگاه‌های استان و 275 مجوز نیز برای حمل دام و طیور زنده به سایر استان‌ها صادر شده است.

 

---------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج تأکید کرد:
حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران صنعت دامپروری


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: با توجه به خشکسالی اخیر باید حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاران صنعت دامپروری صورت گیرد.


مهدی بمان‌دشتی ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی تولید پایدار را ضامن سلامت و امنیت غذایی دانست و اظهار داشت: با توجه به خشکسالی اخیر و روی آوردن بسیاری از روستائیان به صنعت کشاورزی به ویژه دامپروری باید حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاران صنعت دامپروری صورت گیرد.
وی بیان داشت: دامپزشکی با انجام اقداماتی از جمله پیشگیری از بیماری‌های دامی همچون واکسیناسیون دام، سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی، تست و شناسایی دام‌های بیمار و در صورت لزوم حذف آنها، جلوگیری از ورود دام بدون مجوز بهداشتی، نظارت بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی و رستوران‌ها و آموزش به دامداران در ارتباط با بیماری‌های دامی در راستای بهبود وضعیت سلامتی و بهداشت دام و به تبع آن انسان تلاش می‌کند.
بمان‌دشتی تصریح کرد: قطعاً داشتن دام سالم ارتباط مستقیمی با داشتن منابع غذایی سالم در جامعه دارد که در این زمینه دامپزشکی یکی از ارکان اساسی ایفای نقش در این زمینه است.
وی عنوان کرد: دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های دامی قرار دارد و با آموزش‌های لازم به دامداران در خصوص بیماری‌های دامی و نحوه انتقال آنها بین دام‌ها و همچنین از دام به انسان، در راستای کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تلاش می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: هدف از انجام این خدمات داشتن تولیدات دامی سالم به میزانی است که نیازهای کشور را تامین کند و به خودکفایی در این زمینه برسیم.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: این شبکه با نظارت ‌مستمر بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مانند مرغ، ماهی و گوشت قرمز، عرضه این فرآورده‌ها به صورت سالم به مصرف‌کنندگان را تحت کنترل دارد.

--------------------------------------

 

مایه‌کوبی 202 قلاده سگ در فهرج


رئیس دامپزشکی فهرج ابراز داشت: در راستای عملیات واکسیناسیون هاری 202 سگ ‌گله و ‌سگ خانگی ‌علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
وی همچنین ‌از تشکیل ‌کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد با همکاری شهرداری ‌فهرج خبر داد و گفت: سگ‌های ولگرد معدوم می‌شوند.
بمان‌دشتی ابراز داشت: هاری بیماری ویروسی و بسیار کشنده است که بر اثر گزیده شدن توسط سگ، روباه،‌شغال و گرگ ایجاد می‌شود.
وی افزود: این بیماری در سگ با گوشه‌گیری، ترس و بی‌قراری، تهاجم، گاز گرفتن اشیا و بزاق‌ریزی همراه است و دام مبتلا به این بیماری نیز با نعره کشیدن، بزاق‌ریزی، تهاجم و کاهش اشتها‌مشخص می‌شود.
بمان‌دشتی با توصیه به اینکه در صورت مشاهده حیوان مشکوک نباید ‌به دام نزدیک شد، گفت: باید هرچه سریع‌تر به دامپزشکی اطلاع داده شود و در صورت گاز گرفته شدن انسان شستشوی محل با آب صابون و مراجعه به‌در‌مانگاه‌ضروری است.
وی عنوان کرد: صاحبان گله سگ‌های خانگی و سگ نگهبان خود را به صورت سالانه واکسینه‌ کنند.
بمان‌دشتی تصریح کرد: تاکنون بیماری هاری در شهرستان فهرج مشاهده‌نشده است.

 

---------------------------------------

 

دامپزشکی آذربایجان شرقی، رتبه برتر GIS طیور را کسب نمود


اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، در ارزیابی اردیبهشت ماه سال91 سامانه GIS طیور رتبه برتر کشوری را در بین ادارات کل دامپزشکی کشورکسب نمود.


دکتر عیسی مرادی کریمی معاون فنی اداره کل دامپزشکی این استان گفت: به دنبال تلاشهای مجدانه کارشناسان اداره بررسی و مراقبت بیماری های دامی اداره کل و نیز همکاران شهرستانها، این اداره کل موفق به کسب رتبه برتر ارزیابی سامانه GIS طیور در اردیبهشت ماه شد.
وی با اشاره به اینکه توسط این سامانه کلیه اقدامات بهداشتی در انواع واحدهای مرغداری نظیر وضعیت جوجه‌ریزی، گواهی‌های صادره برای حمل و نقل طیور، آمار تلفات، آمار وقوع بیماریها، شرایط بهداشتی و ... به صورت روزانه ثبت و قابل ارزیابی خواهد بود گفت: با توجه به تعداد و ظرفیت مجوزهای صادره جوجه‌ریزی و با عنایت به گواهی‌های صادره برای بارگیری و حمل و نقل طیور به مقصد کشتارگاه‌ها که همگی در این سامانه ثبت خواهند گردید، امکان تهیه گزارش‌های کاربردی مختلف در این سیستم وجود دارد.
شایان ذکر است، که این سیستم اطلاعات جغرافیایی به عنوان سیستم پایش برخط (آنلاین) بیماریهای طیور عمل نموده و با اجرای این سیستم شیوع و بروز بیماریهای طیور قابلیت تجزیه و تحلیل کامل یافته و به اقدامات سریع بهداشتی در قالب واکنش سریع عملیاتی سامان داده خواهد شد.
افزودنی است که سیستم اطلاعات جغرافیایی بیمارهای دامی از سال 1376 در استان آذربایجان شرقی آغاز به کار نموده است.

--------------------------------------

 

ساخت دو سردخانه بالای صفر در کشتارگاه دام قوچان ظرف 40 روز


روابط عمومی شبکه دامپزشکی قوچان از برگزاری جلسه ساماندهی کشتارگاه دام در محل شهرداری قوچان خبر داد.
مسئول واحد نظارت دامپزشکی قوچان گفت : پیرو جلسه اخیر مسئولین شبکه های دامپزشکی دراداره کل دامپزشکی و به درخواست این شبکه جلسه ساماندهی کشتارگاه دام در محل دفتر شهرداری قوچان و  با حضور کارشناس  این شبکه ، مدیریت کشتارگاه دام ، مسئول فنی بهداشتی کشتارگاه دام و ناظر برذبح شرعی تشکیل گردید.

حمید خوشبخت افزود : این جلسه باهدف بحث و تبادل نظر در خصوص رفع نواقص کشتارگاه دام ، رعایت مسائل بهداشتی، ایمنی کارکنان کشتارگاه و ارتقاء سطح بهداشت عمومی و سلامت گوشت استحصالی کشتارگاه برگزار گردید .

خوشبخت در این جلسه ضمن تشکر از شهردار پرتلاش و مدیریت کشتارگاه گفت: با توجه به اینکه کشتارگاه دام شهرستان سنتی است در سال قبل اقدامات خوبی در زمینه بهسازی کشتارگاه ازجمله : احداث ریل کشتاری، بهسازی اتاق کارگران، تجهیز دفتر مسئول بهداشتی و ساخت انبار نگهداری و نمک سودکردن پوست خام انجام گردید.

وی خاطر نشان کرد : باتوجه به اینکه کشتارگاه دام قوچان از سال 1386 مجهز به یک سردخانه بالای صفر است با افزایش کشتاردام (میانگین روزانه 110 راس دام سبک و 13 راس دام سنگین ) این سردخانه گنجایش کافی جهت نهگداری تمام لاشه ها را نداشته لذا بنا به دستورالعملهای اکید دامپزشکی در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو،  ساخت دو سردخانه بالای صفر جهت انجام دوره پیش سرد لاشه ها به تفکیک گاوی و گوسفندی، در کشتارگاه  ضروری می باشد ،

این کارشناس دامپزشکی خاطر نشان کرد : باتوجه به اینکه کارکنان کشتارگاه در خط مقدم  بیماریهای مشترک بین انسان و دام  می باشند استفاده از وسایل ایمنی شامل : لباس کار مناسب، دستکش ،چکمه پیش بند و ... و همچنین ملذومات کشتارگاهی، نظیر تله کشتار و تکمیل خط کشتار گاوی ضروری می باشد .

در پایان مهندس رضا دادرس شهردار قوچان، ضمن تایید مطالب گفته شده توسط کارشناس دامپزشکی ، اجرای آنها را مهم شمرد و آمادگی شهرداری را جهت هرگونه همکاری تا رفع نواقص بهداشتی اعلام نمود و مصوبات جلسه را در دستور کار فوری شهرداری قرار داد.

اهم این مصوبات تاسیس دو پیش سرد گاوی و گوسفندی متناسب با ظرفیت کشتارگاه و ظرف مدت یکماه تا چهل روز توسط مدیریت کشتارگاه، می باشد .

-----------------------------------

 

تقدیرمعاون سیاسی امنیتی استانداری از مدیرکل دامپزشکی استان قم


معاون سیاسی امنیتی و جانشین ریاست کمیسون مبارزه باقاچاق کالاوارز استانداری قم ازتلاش ها وزحمات مدیرکل دامپزشکی قم تقدیرو تشکرنمود.
در لوح اهداء شده از سوی حجت الاسلام محمدمهدی انصاری آمده است : باعنایت به زحمات وتلاشهای ارزشمندجنابعالی درجهت تحقق اهداف وماموریتهای ستادمرکزی مبارزه باقاچاق کالا.ارز ومنویات وتدابیرکمیسیون مبارزه باقاچاق وارز استان بدینوسیله به استتنادحدیث شریف نبوی(ص) مراتب قدردانی وتشکرخودراازاین زحمات وتلاشها اعلام میدارم. امیداست درسایه عنایات خداوندسبحان وتحت زعامت رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت  آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی درخدمتگذاری هرچه بیشتربه اهداف وآرمانهای بلندنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موفق ومویدباشید.

-----------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی یزد خبر داد:
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مهلک ولی قابل کنترل


 تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می شود. خرید گوشت با مهر بهداشتی دامپزشکی، نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال 0-4 درجه سانتیگراد، پرهیز از دست زدن به گوشت در صورت وجود زخم در دست ها واستفاده از دستکش در هنگام استفاده از این فراورده گوشتی می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان این مطلب گفت: با گرم شدن هوا ، جمعیت ناقلین تعدادی از بیماری ها، از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که کنه ها هستند افزایش پیدا می کند و احتمال بروز بیماری بیشتر می شود.
دکتر علی اکبر حدادزاده در ادامه افزود: این بیماری در مرحله اول قابل شناسایی نمی باشد و امکان دارد دام آلوده ذبح شود و در اختیار مردم قرار گیرد و علایمی چون تب و لرز، درد های عضلانی در کمر و پا خونریزی های زیر جلدی وداخلی را در انسان بوجود آورد.
وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو از طریق خونابه گوشت و همچنین از طریق کنه که از بدن دام آلوده جدا می شود و انسان را مورد گزش قرار می دهد می تواند به انسان منتقل شود و حتی اگر انسانی مبتلا شود می تواند به شخص دیگر هم خصوصا از طریق ترشحات بدن منتقل کند.
وی در پایان از مردم خواست گوشت قرمز مصرفی خود را از مراکز معتبر با برچسب ومهر دامپزشکی تهیه و پس از خرید و نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای 4-0 درجه یخچال، در هنگام قطعه کردن از دستکش استفاده نمایند.

 

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد :
واکسیناسیون بیش از 10 میلیون دام در کرمان


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام طی سال 10 میلیون و 652 هزار و 306 رأس دام سبک و سنگین در استان کرمان علیه این بیماری‌ها واکسینه می‌شوند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی نقش دامپزشکی در حفظ بهداشت جامعه و تأمین امنیت غذایی را بسیار پررنگ و مهم دانست.

وی اظهار داشت: این نقش مهم موجب شده وظیفه این نهاد در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک، صیانت از سرمایه‌های دامی و نظارت دقیق بر بهداشت تولید، استحصال و عرضه فرآود‌های خام دامی بسیار سنگین شود.

وی افزود: در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام طی سال 10 میلیون و 652 و هزار و 306 رأس دام سبک و سنگین علیه این بیماری‌ها واکسینه می‌شوند، همچنین 302 هزار و 374 رأس دام مورد مراقبت فعال و بررسی از نظر وجود یا عدم وجود بیماری‌ها طی سال 90 قرار گرفتند.

زیدآبادی با بیان اینکه استاندارد ملی درصد پوشش بهداشتی دام‌ها در برابر بیماری‌های دامی 63 درصد و پوشش بهداشتی دام‌ها در برابر بیماری‌های دامی قابل انتقال بین انسان و دام 77 درصد است، خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان دامپزشکی کشور عملکرد این اداره کل در این دو آیتم بالغ بر 100 درصد پیش‌بینی سال 90 بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اهمیت بحث امنیت غذایی در سلامت غذای مصرفی جامعه گفت: تحقق امنیت غذایی نیازمند ایجاد یک زنجیره به هم متصل از نظارت‌های بهداشتی در زمان تولید، استحصال و عرضه انواع فرآوردهای خوراکی دامی است.

وی عنوان کرد: در همین راستا علاوه بر واکسیناسیون انواع دام و طیور، مراقبت فعال، کانون یابی، کنترل و درمان انواع بیماری‌های دام و طیور در هنگام استحصال گوشت در کشتارگاه‌ها نظارت‌های قبل و بعد از کشتار با دقت صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: به طوری که طی یک سال بیش از 3 میلیون لاشه دام سبک و سنگین، 77 تا 10 میلیون قطعه طیور مورد بازرسی بهداشتی قبل و بعد از کشتار قرار می‌گیرند.

زیدآبادی تصریح کرد: همچنین بیش از 123 هزار مورد بازرسی از مراکز عرضه فرآوردهای خام دامی صورت گرفته است و با 2 هزار و 926 مورد تخلف بهداشتی برخورد شده است.

وی استاندارد ملی پوشش بهداشتی کنترل کیفی و بهداشتی تولیدات خام دامی و شیلات را قریب به 75 درصد عنوان کرد و اذعان داشت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این آیتم 97 درصد پیش‌بینی در سال 90 را محقق کرده است.

زیدآبادی با تشریح بازدیدهای دوره‌ای دامپزشکی از مراکز پرورش طیور، آبزیان و زنبور عسل خاطرنشان کرد: استاندارد ملی پوشش بهداشتی کنترل بهداشتی مزارع پرورش طیور و زنبور عسل نزدیک به 55 درصد و آبزیان نزدیک به 19 درصد است و این اداره کل به ترتیب پوششی برابر با 60 و 23 درصد را در سال 90 محقق کرده است.

وی اظهار داشت: براساس پنج شاخص اختصاصی بیان شده اداره کل دامپزشکی استان کرمان طبق ارزیابی سازمان دامپزشکی و اعلام مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات این سازمان موفق به کسب تمام امتیازات موجود شده و به عنوان اداره کل برتر دامپزشکی در سطح کشور انتخاب شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يكي از همكاران سابق
|
-
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
جناب دكتر زيدابادي اين موفقيت را تبريك عرض مي نمايم
نظر شما
ادامه