کد خبر: ۹۲۰۵

حکیم مهر - حشرات با بر جای گذاشتن پیام‌های صوتی در خاک برای همنوعان خود، از گیاهان به عنوان "تلفن سبز" استفاده می‌کنند.

حشرات گیاه‌خوار صداهای خود را با استفاده از اثراتشان بر روی قارچ‌های خاک ذخیره می‌کنند.

در میان این پیغام‌‌ها هشدارهایی به حشرات درباره موضوعاتی مبنی بر نخوردن یک گیاه سمی یا وجود کرم‌های برگ‌خوار در آن داده می‌شود.

این خدمت پیام‌رسانی بی‌نظیر توسط محققان موسسه اکولوژی هلند و دانشگاه واگنینگن کشف شد.

چند سال پیش دانشمندان موسسه هلندی موفق به کشف حشرات خاکزی و روزمینی شدند که قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر با استفاده از گیاه به عنوان یک تلفن بودند.

حشرات ریشه‌خوار ترکیبات شیمیایی برگ‌ها را تغییر داده و موجب انتشار سیگنال‌های فرار گیاه به درون هوا می‌شوند. این امر حشرات روزمینی را به گزینش غذای گیاهی دیگر با هدف پرهیز از رقابت و همچنین فرار از ترکیبات دفاعی سمی گیاه وامی‌داشت.

تحقیقات جدید نشان‌دهنده این واقعیت است که حشرات یک ارثیه ویژه بر جا می‌گذارند که پس از تغذیه از گیاه در خاک باقی می‌ماند.

گیاهان آتی که بر روی همان نقطه رشد می‌کنند این سیگنال‌ها را از خاک گرفته و آن‌ها را به سایر حشرات منتقل می‌کنند. این پیغام‌ها ویژه‌اند زیرا گیاه جدید را در مورد این موضوع که آیا حشره قبلی از کرم‌های برگ‌خوار یا از حشرات ریشه‌خوار رنج می‌برده یا خیر، آگاه می‌کند.

«اوگلا کستنکو» رهبر این تحقیق معتقد است گیاهان جدید این پیام‌های صوتی را رمزگشایی و در واقع حشرات گذشته را بازیابی می‌کنند.

این پیغام گذشته به طور شدیدی بر رشد و رفتار احتمالی این حشرات تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت جامعه امروزی حشرات تحت تاثیر پیغام‌های نسل گذشته هستند.

محققان در این پژوهش گیاهان را در گلخانه پرورش داده و آن‌‌ها را در معرض کرم‌های گیاه‌خوار یا لارو سوسک ریشه‌خوار قرار دادند. آن‌ها سپس گیاهان جدید را در همان خاک پرورش داده و دوباره آن‌ها را در معرض حشرات قرار دادند.

این دانشمندان دریافتند که ترکیب قارچی موجود در خاک بسته به تغذیه یا عدم تغذیه حشرات از ریشه‌ها یا برگ‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرد. این تغییرات در جامعه قارچی به نوبه خود بر رشد و ساختار شیمی نسل بعد گیاهان و بنابراین بر حشرات موجود وابسته به آن‌ها تاثیر گذاشت. بنابراین می‌توان ادعا کرد رشد و شادابی گیاهان جدید انعکاس‌دهنده شرایط گذشته است.

محققان هم‌اکنون به دنبال پی بردن به مدت زمان ابقای این پیام‌های صوتی در خاک‌ و همچنین میزان شیوع این امر در طبیعت هستند.

نتایج این پژوهش در مجله Ecology Letters انتشار می‌یابد.

 

نظر شما
ادامه