کد خبر: ۹۲۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل و کرمان

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل :

هیچ مشکلی در تأمین گوشت قرمز و سفید سالم و بهداشتی در استان نداریم


تولید محصولات دامی سالم و فرآورده های خام دامی بهداشتی از اولویت های مهم کاری دامپزشکی است و در این زمینه از نظر تأمین گوشت قرمز و سفید سالم و بهداشتی هیچ مشکلی در استان اردبیل وجود ندارد.


سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در همایش کشاورزان ، دامپروران و بهره برداران حوزه کشاورزی و دام سخن میگفت ؛ ضمن تأکید بر اهمیت بخش دامپزشکی و ضرورت توجه به این بخش خاطرنشان کرد :  در راستای خدمات رسانی مطلوب به مردم و تأمین فرآورده های خام دامی سالم ،  این اداره کل نظارت دقیق بهداشتی و شرعی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاههای استان دارد.
دکتر صادق صالحی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و نامگذاری سالجاری به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی و دامپروری در استان را مصداق بارز حمایت از تولید ملی دانست و افزود :  صنعت کشاورزی و دامپروری و صنایع وابسته به آن سرمایه پایداری در راستای افزایش تولید می باشند که باید با دقت و جدیت مورد توجه واقع شوند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گفت : اعتبارات اختصاص یافته به طرح توسعه کشاورزی در سطح استان مطلوب بوده و نیازمند کارهای بزرگ و زیربنائی در این حوزه است که در سایه آنها تحول بسیار عظیمی در بخش کشاورزی و دامی استان انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در دامپزشکی استان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ بیماری حاد دامی در استان وجود ندارد و استان اردبیل یکی از پاکترین استانها از نظر بیماریهای دامی در کشور محسوب می شود ،
از اجرای فاز جدید طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامهای سنگین در استان خبر داد و افزود :   این طرح همزمان با هفته جهاد کشاورزی در استان به مدت 30 روزکاری با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی  انجام می گیرد.
دکتر صالحی در عین حال آموزش دامداران منطقه به صورت مدون و دوره ای را در آگاهی بخشی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی آنها را بسیار م‍ؤثر دانست و افزود :  در سایه این آموزش ها همکاری دامداران با اکیپهای مایه کوبی دامپزشکی سال به سال مطلوبتر می گردد.
وی به مردم اطمینان داد که همة محصولات و فرآورده های خام دامی موجود در سطح بازار که ممهور به مهر دامپزشکی بوده و تحت نظارت دامپزشکی تهیه می شوند از هر نظر استاندارد و بهداشتی هستند.

 

------------------------------

 

رئیس اداره آموزش دامپزشکی کرمان خبر داد :
آموزش یک‌هزار نفر برای مقابله با بیماری تب کریمه‌کنگو


رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: یک‌هزار نفر از دست‌اندرکاران ذبح دام آموزش پیشگیری و مقابله با بیماری تب کریمه‌کنگو را فرا گرفتند.
آذر نامجو از آموزش و اطلاع‌رسانی بیماری تب کریمه‌کنگو در استان کرمان خبر داد.

وی اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال بین انسان و دام است که فاقد علائم بالینی و کلینیکی خاص در جمعیت دامی بوده و به غیر از چندین روز تب زودگذر معمولا علائم بالینی دیگری ندارد.

نامجو گفت: بهترین راه مبارزه بر علیه بیماری مذکور علاوه بر اقدامات حفاظتی شخصی در افراد مرتبط نظیر کارکنان کشتارگاه، سلاخان، کارکنان آزمایشگاه‌ها و دامپزشکان فرهنگ‌سازی، آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی مناسب است.

رئیس اداره آموزش دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه جدی با این بیماری اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان با همکاری شبکه‌های دامپزشکی تابعه اقدامات تبلیغی مناسبی انجام داده است.

وی افزود: در این راستا تهیه و تکثیر بیش از 5 هزار و 500 نسخه اطلاعیه بهداشتی، برگزاری بیش از 36 کلاس ترویجی و جلسات آموزشی توجیهی که نزدیک به یک هزار نفر به صورت مستقیم آموزش لازم را کسب کردند.

نامجو با اعلام اینکه در هنگام کشتار دام حتما باید از دستکش استفاده کنند، بیان داشت: پس از ذبح دام گوشت را باید به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد و در این مدت ویروس از بین می‌رود و مصرف گوشت خطری برای مصرف‌کنندگان ندارد.

وی با تشکر از همکاری خبرگزاری‌ها و نشریات محلی در راستای اطلاع‌رسانی موثر در زمینه بیماری تب کریمه‌کنگو اذعان داشت: از جمله اقدامات دیگر می‌توان به ارسال پیامک بهداشتی و نصب پلاکارد و بنر در سطح کشتارگاه‌های استان کرمان اشاره کرد.

 

نظر شما
ادامه