کد خبر: ۹۲۳۵

حکیم مهر - صنعت نوپا و وارداتی کروکودیل که از سال 85 پیگیری‌های صدور مجوز پرورش آن در کشور توسط بخش خصوصی کلید خورد اکنون به مرحله تکثیر و پرورش رسیده و از چند ماه آینده کردکودیل‌های ایرانی البته با اصلیت مالزیایی و تایلندی به دنیا می‌آیند و صادرات این صنعت پربازده جهانی از ایران آغاز می‌شود.

مژگان روستایی ـ اولین پرورش دهنده کروکودیل ـ  اظهار کرد: کروکودیل‌های مولد در نوروز سال آینده بارور خواهند شد که در این صورت با تخم‌گذاری این جانوران در داخل، نیازی به واردات نوزاد و کروکودیل‌های جوان به منظور پرورش نخواهد بود.

وی تصریح کرد: به دلیل پیچیده بودن مراحل اداری برای واردات کروکودیل و همچنین مقرون به صرفه نبودن هزینه‌های حمل و نقل این خزنده از کروکودیل‌های مولد تولید و تکثیر خواهیم داشت.

روستایی افزود: شرایط اقلیمی برای تخم گذاری این جانوار در بهار است که پیش‌بینی می‌شود امسال کروکودیل‌های تکثیر یافته در ایران برای پرورش استفاده شود.

این پرورش‌دهنده کروکودیل با اشاره به این که تسهیلات پرورش این خزنده آبزی همچون تسهیلات دیگر بخش‌های آبزی‌پروری است، گفت: تسهیلات آبزی‌پروری بازپرداخت یک ساله دارد در حالی که پرورش کروکودیل حداقل باید سه سال دوره تنفس و بازپرداخت داشته باشد لذا در حال رایزنی با بانک کشاورزی هستیم تا دوره بازپرداخت این طرح را افزایش دهیم.

وی بااشاره به سرمایه گذاری 400 میلیون تومانی برای راه اندازی مزرعه، واردات و ... دراین طرح اظهار کرد: 30 درصد از مبلغ سرمایه گذاری از طریق تسهیلات بانکی تامین شده و 70 درصد آورده شخصی است.

روستایی خاطرنشان کرد: علیرغم مشکلات و مراحل پیچیده اداری در هر دوره از تولید، پرورش، راه اندازی مزرعه، واردات و ... این طرح به عنوان صنعتی نوپا با همکاری‌های مساعد سازمان شیلات، دامپزشکی، محیط زیست و بانک کشاورزی تاکنون موفق بوده و در آینده نزدیک به مرحله بهره وری و ارزش افزوده برای کشور خواهد رسید.

با توجه به اینکه صنعت تکثیر و پرورش کروکودیل در چهار قاره جهان به غیر از اروپا و در 50 کشور دنیا در 600 کارگاه رونق گرفته و یکی از پرسودترین آبزیان محسوب می‌شود و جایگاه مهمی در تجارت جهانی دارد و همچنین به عنوان یکی از بهترین منابع دارویی به کار می‌رود و استرالیا عمده‌ترین تولیدکننده کروکودیل محسوب می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه