کد خبر: ۹۲۴۴

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا در مطلبی با عنوان " ادامه هشدارهای سازمان دامپزشکی کشور / آیا توصیه‌ها مانع شیوع تب کریمه کنگو می‌شوند؟" نوشت :

"از کشتار دام زنده‌ای که روی بدن آن کنه وجود دارد جلوگیری شود؛ گوشت قرمز و جگر پس از کشتار سریعا عرضه نشود و 48 ساعت نگهداری در سردخانه عرضه شود؛ مصرف‌کنندگان فقط گوشت‌های ممهور به مهر دامپزشکی بخرند. گروه‌های پرخطر شغلی اعم از دامداران، دامپزشکان، شاغلان کشتارگاه‌ها و پزشکان بهداشت فردی را رعایت کنند و..."

همه جزو توصیه‌هایی است که سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری مشترک تب کنگو عنوان می‌کند اما چقدر این توصیه‌ها در کشتارگاه‌های سنتی دام کشورمان اجرایی می‌شود و سطح نظارت‌ها در این زمینه چگونه است و آیا جوابگوی جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده انسانی است؟!

بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام، که طی ماه‌های اخیر در کشور به ویژه استان‌های شرقی شیوع یافته باعث نگرانی مصرف‌کنندگان گوشت قرمز از مصرف این محصول شده است چراکه این بیماری برای انسان‌ها کشنده بوده و تاکنون جان دو نفر از هموطنان‌مان را گرفته اما تلفات و خسارت دامی نداشته است.

در این میان سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع ملی و رسمی تشخیص بیماری و درمان نقش اساسی در این زمینه دارد تا علاوه بر تشخیص این بیماری در دام‌های ناقل، از کشتار آنها جلوگیری به عمل آورد البته تا پیش از این، سازمان دامپزشکی توصیه‌هایی از قبیل اینکه از کشتار دام‌هایی که روی بدن آنها کنه (به عنوان ناقل بیماری) وجود دارد، جلوگیری ‌شود، پس از کشتار لاشه دام را 24 ساعت و جگر حیوان را 48 ساعت در سردخانه و در دمای صفر درجه نگهداری و سپس عرضه شوند یا مشاغل پرخطر بر سطح اطلاعات و آگاهی خود بیفزایند و مساول بهداشت فردی را رعایت کنند و ...

اما نگرانی در این زمینه زمانی بیشتر می‌شود که طبق اعلام سازمان دامپزشکی این بیماری قبل و بعد از کشتار قابل تشخیص نیست و این سازمان تنها می‌تواند دو توصیه برای قبل و بعد کشتار دام‌ها داشته باشد.... اینکه کشتارگاه‌ها از کشتار دام‌هایی که روی بدنشان کنه وجود دارد جلوگیری کنند و همچنین پس از کشتار لاشه را 24 ساعت و جگر حیوان را 48 ساعت در سردخانه و در دمای صفر درجه نگهداری و سپس عرضه کنند آیا این توصیه‌ها کفایت می‌کند و لازم نیست اجبار و الزاماتی در این زمینه اعمال شود؟ و آیا نظارت‌های شدیدتری را نمی‌طلبد؟

البته رییس سازمان دامپزشکی کشور که ورود دام غیرمجاز را علت بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور می‌داند، اخیرا اعلام کرده است" نگهداری لاشه‌های استحصالی در اتاق سرد کشتارگاه‌های دام، پس از کشتار به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد الزامی شده و بر این اساس، برای خنک‌سازی لاشه‌های استحصالی در کشتارگاه، اغلب کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی یا کشتارگاه‌های غیرصنعتی که دارای این امکانات باشند صورت می‌پذیرد".

جای سوال است اگر کشتارگاهی امکانات سردخانه‌ای برای نگهداری گوشت را نداشته و مجبور باشد گوشت را بلافاصله پس از کشتار به بازار مصرف عرضه کند، تکلیف چیست؟ و سازمان دامپزشکی چقدر بر اجرای این توصیه و الزامی که اخیرا البته آن را مشروط به داشتن امکانات گذاشته، نظارت می‌کند؟ آیا این توصیه‌ها در همه کشتارگاه‌های کشور که اغلب سنتی هستند رعایت می‌شود؟ آیا افراد شاغل در این بخش اطلاعات کافی برای رعایت بهداشت فردی خود را دارند؟

تاکنون چقدر اطلاع‌رسانی برای این گروه صورت گرفته است؟ و آیا همه مصرف‌کنندگان از اینکه باید گوشت را با مهر دامپزشکی خریداری کنند با خبر هستند یا به دلیل ارزان تمام شدن قیمت خریدشان از هر مکانی گوشت قرمز را خرید می‌کنند؟ و صدها سوال دیگر که پاسخ آن نظارت دقیق‌تر و جدی‌تر سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت را می‌طلبد.

با توجه به اینکه عامل بیماری مشترک تب کریمه کنگو یک ویروس است که مهره‌داران کوچک و جوندگان از جمله جوجه‌تیغی، خارپشت، خرگوش و ... مخزن تکثیر و رشد این ویروس به شمار می‌روند و کنه‌ها هم به عنوان ناقل این بیماری به سایر حیوانات هم‌چون گاو، گوسفند، بز و ... و هم‌چنین انسان‌ها محسوب می‌شوند لذا دام و انسان ممکن است توسط ناقلان (کنه‌ها‌ی آلوده) گزیده شوند؛ در این میان دام‌هایی که گزیده می‌شوند، در هفته اول این ویروس در خون آنها وجود داشته که علامت خاصی هم ندارند و پس از یک هفته این ویروس از بدن دام آلوده پاک می‌شود.

اما اگر طی هفته‌ای که دام ناقل این ویروس است، کشتار شود انسان‌هایی که گوشت این دام را مصرف‌ کنند یا افرادی که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند و با دام سروکار دارند در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت.

انسان‌ها از طریق حیوان، کنه و هم‌چنین انسان دیگر به این بیماری مبتلا می‌شوند که این بیماری برای آنها مخاطره آمیز است و متاسفانه تاکنون دو نفر از هموطنان‌مان کشته شده‌اند اما این بیماری در دام که فقط از طریق کنه‌های آلوده ایاد می‌شود، پس از یک هفته ویروسش از بدن حیوان پاک می‌شود و علامت ویژه‌ای ندارد، فقط تب مختصری برای دام ایجاد می‌کند که در مواردی هم به راحتی قابل تشخیص نیست.

به منظور جلوگیری احتمالی از دام بیمار به انسان، معاون سازمان دامپزشکی به ایسنا گفت" با پختن و فریز‌کردن قطعا ویروس بیماری کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک انسان و دام از بین می‌رود و به انسان منتقل نمی‌شود اما تاکید می‌شود مصرف‌کنندگان گوشت قرمز و جگری گوسفندی را بخرند که توسط دامپزشکی نظارت شده باشد و ممهور به مهر دامپزشکی باشد و از خرید گوشت از جاده‌ها و مغازه‌های میان راهی خودداری کنند. همچنین گوشت‌های بسته‌بندی شده را نیز که از فروشگاه‌‌‌ها تهیه کنند که برچسب مشخصات تولید، تاریخ و مجوز بهداشتی دامپزشکی را داشته باشد."

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه