کد خبر: ۹۲۴۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، خراسان شمالی، قم، هرمزگان و جنوب کرمان

 

اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد :
واکسینه شدن بیش از 1 میلیون دام سبک و سنگین بر علیه بیماری برسلوز( تب مالت ) در سال 90


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسینه شدن بیش از بیش از 1 میلیون دام سبک و سنگین در سال 90 بر علیه بیماری بروسلوز( تب مالت ) خبر داد .

دکتر الهام پور محسنی نسب در این خصوص اظهار داشت : جهت مقابله با بیماری بروسلوز ( تب مالت )در سطح استان اکیپهای واکسیناسیون بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان اقدام به واکسینه کردن دامها به صورت گسترده نمودند .
وی افزود : در این مدت تعداد 979 هزار راس بره و بزغاله و تعداد 113 هزار گاو و گوساله علیه بیماری برسلوز واکسینه شدند .
پور محسنی عنوان کرد : در مبارزه علیه برسلوز واکسیناسیون نقشی اساسی جهت پیشگیری از این بیماری می باشد .
رئیس اداره مبارزه راههای پیشگیری از این بیماری را دفن بهداشتی لاشه ها ، جنین و جفت دامامهای سقط شده  عنوان کرد و اظهار داشت :  جوشانیدن شیر و پختن سایر فرآوردهای خام دامی نقش به سزایی در پیشگیری از این بیماری دارد .
وی در پایان ازدامداران درخواست نمود که با اکیپهای واکسیناسیون شبکه های دامپزشکی شهرستانها همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند .

--------------------------------

 

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیو دامپزشکی خراسان شمالی:
اجرای برنامه واکسیناسیون دقیق از راه های مهم جلوگیری از بروز نیوکاسل است


رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اجرای برنامه واکسیناسیون دقیق از راه های مهم جلوگیری از بروز بیماری نیوکاسل در بین گله های طیور است.
دکتر فرزین حسینی افزود: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است که دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی، روده‌ای و دستگاه عصبی را درگیر می‌کند و یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر پرندگان پرورشی در جهان است.
به گفته وی نیوکاسل در پرندگان جوان بسیار کشنده است و در مرغان تخمگذار سبب افت تولید تخم مرغ می شود .
حسینی ادامه داد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت بهداشت و قرنطینه خوب در گله از اصول مهم کنترل ابن بیماری می باشد.
وی تصریح کرد: از موارد مهم در کنترل بیماری نیوکاسل در گله های طیور، کنترل انتقال آلودگی است که توسط اجرای مراحل بیوسکوریتی که شامل بهداشت و آماده سازی مناسب واحد قبل از جوجه ریزی و کنترل عوامل انتقال دهنده ویروس در هنگام پرورش می باشد.
این مسوول بیان کرد: عدم رعایت فاصله کافی مرغداری با طیور روستایی، عدم رعایت ورود و خروج افراد و وسائط نقلیه متفرقه به داخل مزارع، تراکم بالا و جوجه ریزی بیش از ظرفیت سالن ها که علاوه برایجاد مشکل در تهویه سالن ها موجب افزایش احتمال انتقال بیماریهای عفونی می گردد از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری نیوکاسل در گله های طیور صنعتی هستند.
وی اظهار داشت: ویروس بیماری نیوکاسل از طریق کفش، تجهیزات و یا سایر پرندگان وارد گله های طیور می شود و از راه تنفسی در داخل گله انتشار پیدا می کند.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیو دامپزشکی خراسان شمالی پرندگان مرده را یکی از منابع ویروس این بیماری ذکر کرد.
وی بیان کرد: نشانه های بیماری بسته به سویه ویروس شامل کز کردگی، دشواری تنفس، لرزش، ترشحات بینی، فلجی، پیچش گردن، اسهال و تلفات است.
حسینی توضیح داد: تلفات ناشی از این بیماری در مرغداری های صنعتی استان نسبت به سال 1389 ، هفت درصد کاهش داشته است.
به گفته وی طی سال گذشته حدود 13 میلیون نوبت سر طیور صنعتی علیه این بیماری در استان واکسینه شده اند که این میزان نسبت به سال 1389، 2.4 درصد رشد داشته است. 

 

------------------------------------

 

بازدیدفعال وغیرفعال ازمرغداریها توسط واحدطیوردامپزشکی استان قم


واحدطیوردامپزشکی استان قم از163 مرغداری درسطح استان بازدیدفعال وغیرفعال داشته است.
براساس گزارش واحدطیوردامپزشکی استان قم طی هفته گذشته علاوه بر163 موردبازدیدفعال وغیرفعال ازمرغداریهای سطح استان نسبت به 35 نمونه خون که تعداد70 موردآزمایش سرولوژیک  وهمچنین تعداد8 نمونه بافت که تعداد16 موردآزمایشات ملکولی برروی آن انجام شده است ، صورت گرفته است .

اداره کل دامپزشکی قم همچنین اعلام کرد : درهمین راستا از3 مرکزفروش پرندگان زینتی ، 2 زیستگاه پرندگان ودو واحدپرورش زنبورعسل نیزبازدید و37 موردصدورمجوز جوجه ریزی ازطریق سیستم GIS به انجام رسیده است.

-------------------------------------

 

بازدید مدیر کل امور بهره برداری و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری از قرنطینه و آزمایشگاه دامپزشکی هرمزگان


مدیرکل امور بهره برداری و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری از قرنطینه و آزمایگشاه دامپزشکی استان هرمزگان بازدید کرد.

هیاتی به سرپرستی دکتر فخاری که به منظور پیگیری و بررسی راهکارهای کاهش زمان و اصلاح فرایند های واردات و صادرات کالابه استان هرمزگان سفر کرده بودند با حضور دستگاه های مرتبط وگمرک شهید رجائی از سیستم یکپارچه قرنطینه دامپزشکی در حوزه صادرات و واردات فرآورده های خام دامی و همچنین امکانات و بخش های مختلف آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفی مواد غذای و پایش باقیمانده ها هرمزگان بازدید بعمل آوردند.
دکتر حاج اکبری مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه این بازدید از راه اندازی سامانه الکترونیک ترخیص کالا مصوب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان هرمزگان خبر داد.

وی کاهش مراجعه ارباب رجوع  وافزایش اطمینان و جلوگیری از جعل و تقلب را از مهم ترین خصوصیات سامانه الکترونیک برشمرد.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان هم در جریان این بازدید به تشریح و نقش دامپزشکی و جایگاه آن در جوامع بین المللی به عنوان تنها دستگاه متولی در امر بهداشت دام و تخصصی بودن فعالیت های دامپزشکی از بعد کنترل بیماریهای دام ، طیور و آبزیان و بیماریهای مشترک و کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی پرداخت.
بنابراعلام دکتر غریب، در ارزیابی و بررسی انجام شده اداره کل دامپزشکی هرمزگان در ارائه خدمات به ارباب رجوع و پاسخ نتایج آزمایشگاهی جزء دستگاههای با عملکرد مطلوب شناخته شده است.

 

--------------------------------------

 

رئیس اداره نظارت دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد :
کشف 9 تن مرغ منجمد زیر وزن استاندارد در کهنوج


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: 9 تن مرغ منجمد زیر وزن استاندارد در یکی از سردخانه‌های شهرستان کهنوج کشف شد.
محمد خالقیان اظهار داشت: مأموران دامپزشکی به صورت مستمر از فروشگاه‌ها و سردخانه‌های عرضه مواد خام دامی بازدید می‌کنند.

وی افزود: در بازدیدهای صورت گرفته، طی چند روز گذشته 9 تن مرغ منجمد زیر وزن استاندارد کشف شده است.

خالقیان با اشاره به اینکه این مرغ‌ها در یک سردخانه شهرستان کهنوج کشف شده است، تصریح کرد: وزن استاندارد برای مرغ‌های منجمد بیش از 800 گرم است.

وی ابراز داشت: پس از کشف محموله با حکم دادستان به شهرستان مبدأ بارگیری و عودت داده شده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: بهترین وزن برای لاشه مرغ میان یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 600 گرم است.

وی اذعان داشت: در مرغ‌های زیر وزن 800 گرم احتمال وجود عوامل بیماری‌زا مانع رشد مرغ می‌شود.

خالقیان با اشاره به پیگیری وجود مرغ زیر وزن استاندارد در بازار خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده مرغ زیر وزن 800 گرم در فروشگاه‌ها به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند.

 

نظر شما
ادامه