کد خبر: ۹۲۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - سمینتال نژادی آرام، کم‌خوراک با کیفیت تولید شیر و گوشت بالا است که هزینه‌های نگهداری پایین پرورش آن، سمینتال را به‌عنوان نژادی اقتصادی معرفی می‌کند.

رئیس شرکت آمار دام درباره نژاد گاو سمینتال با اعلام این مطلب گفت: بازارپسندی گوشت، قدرت تطابق این نژاد با شرایط آب و هوایی گرم، سرد، خشک و مرطوب، طول عمر زیاد (15 سال)، تولید گوشت بالا، مقاوم بودن به ورم پستان و کیفیت بالای شیر (چربی 4.2 درصد) این نژاد را به نژاد اقتصادی و مناسب برای پرورش در کشور تبدیل کرده است.

حشمت‌الله جمالی در این باره افزود: این نژاد به سیلوی ذرت علاقمند است، به‌گونه‌ای که بدون مصرف مواد کنسانتره‌ای، با خوردن سیلوی ذرت و یونجه 18 تا 20 کیلوگرم شیر تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه اولین عملیات انتقال جنین در نژاد سمینتال کشور در مزرعه وی انجام شده است، این عملیات را برای رسیدن سریع گله به خلوص بالای ژنتیکی مهم و اقتصادی دانست.

پرورش‌دهنده نژاد سمینتال در مازندران با توجه به اینکه از سال 79 تا بحال 60 عمل انتقال جنین در مزرعه وی با موفقیت انجام شده است، خاطرنشان کرد: گوساله‌های نر تولدیافته از طریق انتقال جنین به گاو ماده برای اسپرم‌گیری به تهران، تبریز، مشهد به مراکز اسپرم‌گیری آن فروخته می‌شود و گوساله‌های ماده برای ازدیاد نسل در واحد گاوداری استفاده می‌شود.

جمالی با اشاره به اینکه تأکید دولت بر این است که 20 درصد نژاد دام‌های کشور به سمت این نژاد برود، ادامه داد: واردات تلیسه و اسپرم سمینتال در کشور توسط شرکت آمارددام با همکاری کشور آلمان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سازگار بودن این نژاد با هر اقلیمی باعث شده که حتی متقاضی برای این نژاد از میناب، یزد و شهر کرد وجود داشته باشد.

واردکننده انحصاری اسپرم سمینتال در ایران از دیگر فعالیت‌های شرکت آمارددام تولید، تکثیر و توزیع کدوی علوفه‌ای، کلزای علوفه‌ای و شلغم علوفه‌ای را برشمرد.

جمالی با بیان اینکه مزرعه ترویجی وی زیرنظر مرکز اصلاح نژاد دام کشور فعالیت می‌کند، تأکید کرد: 15 سال است که طرح رکوردگیری گوشت گوساله‌های نر با همکاری این مرکز انجام می‌شود.

وی در پایانی یکی از مشکلات گاوداری در استان مازندران را نداشتن پتانسیل ژنتیکی در نژاد هلشتاین به‌دلیل تغذیه، مدیریت پرورش و تولید بیان کرد و پرورش نژاد گاو سمینتال را با توجه به افزایش توان مقاومتی و تولیدی در شرایط آب و هوایی استان مازندران، استعداد شیردهی با کیفیت شیر بالا و... برای این استان مورد تأکید قرار داد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نادر خاتمی
|
-
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
0
0
در صورت امکان اسپرم به قیمت ارزان بدست دامداران برسد دولت ازتولید کنندکان حمایت کند.
سجاد سعادت
|
-
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
0
1
با سلام به خدمت آقای جمالی عزیز، از کدام شهرها میتوانیم گوساله نر سمینتال جهت پرواربندی خریداری کنیم و از نظر اقتصادی این نژادها در مقایسه با بقیه نژادها چگونه هست؟
حمید نیکدل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
0
1
با سلام خسته نباشید بنده گاوداری پدواربندی فعالیت میکنم گوساله سیمینتال لازم دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید از کجا تهیه کنم بجنورد خراسان شمالی
پاسخ ها
نيما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
بندر تركمن،فقط مواظب باش كه اكثرا ...
نظر شما
ادامه