کد خبر: ۹۲۷۱

حکیم مهر - رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تا به امروز هیچ‌گونه دارویی برای درمان قطعی حیوانات مبتلا به مشمشه و هیچ نوع واکسن مؤثری برای پیشگیری از بیماری به بازار عرضه نشده است.
آذر نامجو از برگزاری یک دوره کلاس آموزشی بیماری مشمشه که در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار شده خبر داد.

وی اظهار داشت: مشمشه از جمله بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام و یکی از بیماری‌های باکتریایی مُسری خطرناک است که اغلب سبب ابتلا تک سمی‌‌ها می ‌شود، این بیماری به شدت کشنده و از اهمیت بالایی در جمعیت‌‌های اسب برخوردار است.

نامجو بیان داشت: در همین راستا گردهمایی آموزشی با عنوان بیماری مشمشه و مخاطرات آن در محل سالن آموزشی شهید یوسف‌زاده این اداره کل برگزار شد.

رئیس اداره آموزش و ترویج دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: مدرس این کلاس بر عهده دکتر عابد کوهپایه کارشناس اداره مبارزه این اداره کل بود که با حضور کارشناسان بخش دولتی، مراکز بخش خصوصی، رئیس و اعضای هیئت سوارکاری و جمعی از اسب‌داران استان کرمان برگزار شد.

وی مطالب عنوان شده در این کلاس را راه‌های انتقال بیماری در انسان و حیوان، تشخیص به موقع و جلوگیری از انتشار این بیماری و علائم بیماری در دام و انسان اشاره کرد.

نامجو با اشاره به بیماری مشمشه افزود: در انسان با علائمی از قبیل تب، دردهای عضلانی و مفصلی، ذات‌الریه، وجود چرک در خون، سلولیت باندول‌های دردناک در پوست و مخاط بینی به همراه ترشحات چرکی قابل مشاهده است و اگر بیماری به موقع درمان نشود، طی سه هفته به مرگ می‌انجامد.

وی گفت: تا به امروز هیچ‌گونه دارویی برای درمان قطعی حیوانات مبتلا به مشمشه و هیچ نوع واکسن مؤثری برای پیشگیری از بیماری به بازار عرضه نشده است.

نامجو عنوان کرد: مهم‌ترین راه‌های کنترل و ریشه‌کنی بیماری مشمشه شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک‌سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده است.

 

نظر شما
ادامه