کد خبر: ۹۲۷۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، سمنان و ابرکوه

 

حمایت دامپزشکی از سرمایه گذاران  بخش خصوصی در راه اندازی کشتارگاههای صنعتی


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت :  سیاست دامپزشکی  و هدف نهایی در جهت تأمین امنیت غذایی و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه تعطیلی کشتارگاههای سنتی است و در این راستا از سرمایه گذاران بخش خصوصی در راه اندازی کشتارگاههای صنعتی در استان حمایت می کنیم.
دکتر صادق صالحی در گفتگو با خبرنگار روزنامه همشهری در اردبیل افزود :   در حال حاضر دو باب کشتارگاه صنعتی دام ، پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور و 10 باب کشتارگاه سنتی دام در سطح استان فعال بوده و محصولات تولیدی خود را وارد چرخه مصرف می نمایند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان با اعلام اینکه در تلاشیم با هماهنگی های بین بخشی کشتارگاههای سنتی در استان را بتدریج از چرخه تولید خارج نمائیم و کشتار دامها را به سوی کشتارگاههای صنعتی هدایت کنیم ، خاطر نشان کرد :   متولی تعطیلی کشتارگاههای سنتی در شهرستانها کارگروه سلامت وامنیت غذایی و فرمانداریها هستند و دامپزشکی به تنهایی و بدون هماهنگی بین بخشی نمی تواند به تعطیلی کشتارگاههای سنتی اقدام نماید.
دکتر صالحی با رد این موضوع که هیچ نظارت بهداشتی در کشتارگاههای سنتی انجام نمی شود ، خاطر نشان کرد :   در تمامی کشتارگاههای صنعتی و سنتی در سطح استان مسئولین فنی و بهداشتی دامپزشکی مستقر بوده و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام و لاشه های استحصالی تمامی کشتارگاهها انجام می گیرد و این نظارت در کشتارگاههای سنتی با توجه به ساختار آن شدیدتر است.
این مقام مسئول در دامپزشکی اجرای چندین طرح نظارت بهداشتی در ایام خاصی از سال نظیر عید نوروز ، ماه رمضان ، ماه محرم و عید قربان و در ایام تابستان با توجه به مسافرپذیر بودن منطقه بدلیل جاذبه های طبیعی و گردشگری و نیز ساماندهی قصابیها و مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در جاده های مواصلاتی شهرستانهای استان با هماهنگی مراجع قضایی را از مهمترین اقدامات این اداره کل در حوزه بهداشت عمومی جامعه عنوان کرد.
دکتر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود ، کمبود نیروی انسانی را کماکان مهمترین معضل دامپزشکی در استان دانست.

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:
سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی خطرات زیادی دارد


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مانده سموم در محصولات کشاورزی خطرات زیادی ایجاد می‏کند و بخش کشاورزی باید به سمت تولید سالم برود.
دکتر رضا عامری در دومین کارگاه علمی و آموزشی اثرات قاچاق کود و سم در بخش کشاورزی که در شاهرود برگزار شد، اظهار داشت: همه باید تلاش کنند تا شناخت و حساسیتی خاص در جامعه و به خصوص عوامل اجرایی و نظارتی بخش کشاورزی ایجاد و تولید محصول سالم جدی‏تر گرفته شود.

وی نسبت به پدیده قاچاق کود و سم هشدار داد و مواردی از جمله اثرات سموم در محصولات کشاورزی و سرایت آنها به انسان و عوامل مرگ و میر در جامعه امروز را تشریح کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان همچنین به خطرات پنهان سموم و مانده سموم در محصولات کشاورزی، اثرات آنتی‏بیوتیک‏ها در بدن و نقش دامپزشکی در تولید محصول سالم و .... اشاره کرد.

در این کارگاه، همچنین سه مقاله از سوی زاهدی کارشناس علوم پزشکی شاهرود درباره تأثیرات سموم و کودهای شیمیایی بر سلامت انسان، اخیانی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) درباره چالش‏ها و تهدیدات مصرف کودهای شیمیایی و برنجی کارشناس کشاورزی درباره اثرات و خطرات قاچاق کود و سم در بخش کشاورزی ارائه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: ایجاد وحدت رویه در شیوه کنترل و مقابله با پدیده قاچاق، و نیز تبیین رویکردهای فنی، قانونی، نظارتی، انتظامی و اجرایی در رابطه با شبکه قانونی تولید بسیار مهم است.

سید مجید موسوی افزود: توزیع و مصرف بهینه کود و سم و بررسی آثار سوء قاچاق کود و سم در جنبه‏های مختلف بخش کشاورزی از دیگر اهداف برپایی این کارگاه است.

 

----------------------------------------

 

توسط بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه صورت گرفت:
بیش از 230 کیلو گرم انواع فراورده های خام دامی معدوم شد


طی بازرسی اکیپ نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه مقدار 238 کیلوگرم انواع فراورده های خام دامی ضبط وپس از حکم مراجع قضائی معدوم گردید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از توابع استان یزد در این باره گفت: طی بازدید های نوبه ای بازرسان شبکه دامپزشکی این شهرستان از مراکز عرضه فراورده های خام دامی مقدار 50 کیلوگرم جگر و سنگدان‌، 20 کیلوگرم مرغ منجمد تاریخ گذشته، 158 کیلوگرم مرغ تازه تاریخ گذشته، مقدار 4 کیلوگرم ماهی منجمد تاریخ گذشته و مقدار 6 کیلوگرم بال و گردن غیر قابل مصرف ضبط و معدوم گردید.
دکتر علی فاتحی نیا از مردم شهرستان خواست با توجه به اهمیت سلامت افراد، در هنگام خرید فراورده های خام دامی به تاریخ تولید ، انقضا و شرایط نگهداری محصول توجه ویژه ای داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند. 

نظر شما
ادامه