کد خبر: ۹۲۹۱

حکیم مهر - فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران از تشدید برخورد با مراکز غیرمجاز خرید و فروش و نگهداری غیرقانونی حیوانات خبر و داد گفت: برخورد با اینگونه مراکز از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیل میران زاده با اشاره به کشف و ضبط 5 قلاده میمون، یک بهله عقاب طلایی، هفت قطعه طوطی، 6 قطعه طاووس و 4 قطعه قو که به صورت غیر قانونی در ویلا فردی در لواسان نگهداری می شد، اظهار داشت: این موضوع از طریق سامانه ارتباطات مردمی به ما اطلاع داده شد که تعدادی جانور غیرقانونی در ویلایی شخصی در روستایی اطراف لواسانات نگهداری می‌شود.

وی افزود: بعد از بررسی موضوع و حصول اطمینان با مراجعه به حوزه قضایی مربوطه دستور قضایی و مجوز لازم اخذ شد و با ضابطین خودمان که ضابط دادگستری هستند در قالب نیروی انتظامی محل مربوط را شناسایی کردیم. این فرد به صورت غیرقانونی این پرندگان را نگهداری می‌ کرد و مجوز لازم را نداشت به همین دلیل تمامی این حیوانات پس از ضبط با خودروی خصوصی سازمان حفاظت محیط زیست به پارک پردیسان منتقل شدند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران با بیان اینکه براساس قانون نگهداری حیوانات خاص چه بومی و چه غیربومی بدون اخذ مجوز لازم ممنوع است تصریح کرد: برای مثال در ماده 7 قانون شکار و صید آمده است: خرید، فروش، تکثیر و پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی و اجزای آنها که غیربومی بوده و از خارج به کشور وارد شده و یا از قبل در کشور تکثیر شده و پرورش یافته‌اند فقط با کسب پروانه یا اجازه از سازمان حفاظت از محیط زیست مجاز می ‌شود.

میران زاده افزود: همچنین ورود و صدور آن دسته از جانوران وحشی و اجزای آنها که در فهرست کنوانسیون‌ تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض ثبت‌ شده‌اند، تنها با رعایت مقررات کنوانسیون‌ مذکور صورت می‌گیرد. براین اساس سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند گونه‌هایی که برخلاف مقررات کنوانسیون مذکور، به کشور وارد شده‌اند را ضبط و در صورت لزوم با هزینه واردکننده به کشور مبدأ عودت دهد.

وی با اشاره به دیگر قوانین موجود در این زمینه گفت: در بند ج ماده 10 قانون شکار و صید نیز آمده که هر کسی مرتکب اعمالی از قبیل حمل و عرضه و فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده و یا اجزایی از آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست شود به جزای نقدی از یکصد هزار ریال تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

میران زاده تصریح کرد: همین طور در تبصره 2 ماده 13 قانون شکار و صید اشاره شده که هر کسی مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید و فروش و حمل و نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به سه سال حبس و جزای نقدی از یک میلیون و 800 هزار ریال تا 20 میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می‌ شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران درخصوص مجوز صدور برای این قبیل اظهار داشت: هر گونه خرید و فروش بدون مجوز ممنوع است اما به عنوان مثال اگر فردی بخواهد یک نوع طاووس خاص به کشور وارد کند سازمان براساس شرایط موجود اجازه وارد کردن دو مدل طاووس یا دو مدل میمون با شرایط خاص مثل قرنطینه جواز لازم را می دهد.

تشدید برخورد با خرید و فروش غیرمجاز حیوانات

میران زاده درخصوص برخورد با خرید و فروش و نگهداری غیرمجاز حیوانات در استان تهران گفت: از ابتدای امسال یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برخورد با مراکز غیرمجاز خرید و فروش و نگهداری غیرقانونی حیوانات را تشدید کرده و برخورد با اینگونه مراکز در دستور کار قرار گرفته است.

وضعیت حیوانات ضبط شده

وی با اشاره به وضعیت حیوانات ضبط شده و انتقال آنها به پارک پردیسان خاطرنشان کرد این حیوانات بعد از ضبط برای نگهداری موقت به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست منتقل می ‌شوند و پس از رسیدگی به پرونده آن ها از نظر قضایی چنانچه قابلیت‌ رهاسازی و زندگی در طبیعت را داشته باشند و اگر از گونه‌ های بومی کشور باشد بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در زیستگاه ‌های طبیعی کشور رهاسازی می‌ شوند.

میران زاده تصریح کرد: آن تعدادی هم که امکان زیست در طبیعت را نداشته باشند و یا غیربومی باشند به مراکز مجاز نگهداری در کشور تحویل داده می ‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران از مردم درخواست کرد که برای حفاظت بهتر از محیط زیست هر کجا چنین مواردی را مشاهده کردند به سرعت به مأموران در یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران اطلاع دهند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه