کد خبر: ۹۳۱۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، مرکزی، کرمان، شهربابک و البرز

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:
تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه شیر خام توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهارداشت، با توجه به گسترش روز افزون مراکز عرضه شیرخام و غیر پاستوریزه، اداره کل دامپزشکی استان، علاوه بر نظارت های معمول، انجام بازرسی‌های نوبه‌ای و نمونه ‌برداری ادواری و نظارت بهداشتی و کنترلی بر دامداری های تولید کننده شیر، اقدام به تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه شیرخام نموده است.
دکتر محمد رضا صادقپور ضمن تأکید و توصیه به مصرف شیر پاستوریزه توسط شهروندان گفت: از آنجا که تعداد مراکز عرضه شیرخام افزایش یافته است، این اداره کل اقدام به تدوین طرح تشدید نظارت بر اینگونه مراکز برای جلوگیری از عرضه شیر غیربهداشتی نموده است و تاکنون با نمونه گیری ها و نظارت های صورت گرفته از عرضه شیر غیر بهداشتی توسط برخی از این مراکز جلوگیری شده است.
وی انتقال بیماری تب مالت به انسان را در صورت {عدم مصرف شیر پاستوریزه یا } عدم جوشاندن شیر حداقل به مدت 5 دقیقه قبل از مصرف جدی دانست و به شهروندان توصیه نمود ضمن رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید و مصرف فراورده های لبنی، درخواست نمود هرگونه موارد غیربهداشتی را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها گزارش نمایند.

 

-------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی:
طرح نظارت بر فرآورده‌های دامی در استان مرکزی آغاز شد


مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی از آغاز طرح نظارت بر فرآورده‌های خام دامی ویژه تابستان در استان خبر داد.
دکتر سیدسعید حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح نظارت تابستانه هر سال در آستانه فصل تابستان و به منظور تامین غذای سالم و بهداشتی شهروندان توسط دامپزشکی به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه این طرح از روز گذشته رسما آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد، تصریح کرد: در این طرح تمامی مراکز تهیه، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی از جمله کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، واحدهای فروش مرغ، واحدهای عمده و خرده فروشی، کبابی و رستوران‌ها، عرضه کنندگان آبزیان و واحدهای بسته‌بندی آلایش و گوشت طیور، دام و آبزیان به صورت جدی تحت نظارت محسوس و نامحسوس بازرسان دامپزشکی قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه در آستانه ماه رمضان نیز هستیم، طرح ویژه ماه رمضان هم در قالب این طرح به مرحله اجرا در می‌آید.

حسینی بیان داشت: ‌تامین غذای سالم برای شهروندان یکی از رسالت‌‌های مهم سازمان دامپزشکی است و در این راستا در طول سال طرح‌های نظارتی متعددی را به اجرا می‌گذارد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها تمام تخلفات به خوبی رصد و با متخلفان برخورد می‌شود، بیان داشت: چنانچه در این طرح مشاهده شود مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی محصولات سالم و بهداشتی را در اختیار شهروندان قرار نمی‌دهند، محل فعالیت آنها پلمب و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی مشارکت مردم در اجرای هرچه بهتر این طرح را یک اصل دانست و خاطر نشان ساخت: خود مردم بهترین بازرسان هستند که می‌طلبد در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را سریعا به دامپزشکی استان اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از شهروندان خواست در خرید محصولات دامی نهایت دقت را داشته و هنگام خرید از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل کنند.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد :
مایه‌کوبی سالانه 7.8 میلیون رأس دام در کرمان


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: 7 میلیون رأس دام سبک و 800 هزار رأس دام سنگین در سال در استان کرمان علیه بیماری‌های دام واکسینه می‌شوند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی در همایش نقش دامپزشکی در سلامت جامعه اظهار داشت: با اقدامات مناسب شبکه‌های دامپزشکی شرق استان در سمپاشی مراکز نگهداری دام و اقدامات مناسب دانشگاه علوم‌پزشکی بیماری تب کریمه‌کنگو در این مناطق مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه عامل بیماری تب کریمه‌کنگو یک کنه و اوج فعالیت آن روزهای پایان بهار و روزهای اول تابستان و ماه‌های تیر و مرداد است، افزود: با اقدامات مناسب تاکنون این بیماری در این مناطق مشاهده نشده است.

زیدآبادی همچنین به اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی در واکسیناسیون دام‌های استان اشاره کرد و بیان داشت: 7 میلیون رأس دام سبک و 800 هزار رأس دام سنگین در سال در استان کرمان علیه بیماری‌های دام واکسینه می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت 34 کشتارگاه دام در استان خاطرنشان کرد: دامپزشکی بر کشتار 40 هزار رأس دام گاو و 390 هزار رأس دام سبک در کشتارگاه‌های استان نظارت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یکی دیگر از اقدامات دامپزشکی را نظارت بر فرآورده‌های خام دامی  دانست و اظهار داشت: دامپزشکی بر 4 هزار مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان نظارت می‌کند.

زیدآبادی بر اقدامات مناسب دامپزشکی علیه بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: توسط دامپزشکی از 50 هزار رأس دام  خونگیری انجام شده است که امسال 60 رأس دام تب مالت مثبت بوده است.

وی از تولید 45 قلم داروی دامی در کارخانه تولید داروی دامی در استان خبر داد و عنوان کرد: این میزان اقلام دارو و واکسن در استان تولید می‌شود.

 

-------------------------------------

 

مسئول امور تحقیق و پژوهش دامپزشکی کرمان:
کنترل بیماری‌های مشترک همکاری بین بخشی را می‌طلبد


مسئول امور تحقیق و پژوهش اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یک همکاری بین ‌بخشی را می‌طلبد.
حسین رشیدی در همایش کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در شهربابک اظهار داشت: تب کریمه‌کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که 30 درصد از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را بسیار خطرناک دانست و افزود: از آنجایی که وظیفه اصلی دامپزشکی تأمین امنیت غذایی و حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور است لذا کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یک همکاری بین‌بخشی را می‌طلبد.

رشیدی خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 700 عامل بیماری عفونی شناخته شده که 50 درصد آنها بین انسان و دام مشترک است.

وی بیماری هاری، تب کریمه‌کنگو و تب مالت را از دغدغه‌های کنونی شبکه دامپزشکی کشور دانست و بیان داشت: هر فردی با رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌تواند به این بیماری‌ها مبتلا شود.

مسئول امور تحقیق و پژوهش اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن ارائه آمار پیرامون مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: بحث بیماری تب کریمه‌کنگو از 10 سال قبل در کشور با ورود دام‌های قاچاق از مرزهای شرقی مطرح شد.

رفیعی مسئول قرنطینه دام اداره کل دامپزشکی استان کرمان نیز گفت: گوشت آلوده به بیماری تب کریمه‌کنگو تا زمانی که تازه است، بسیار خطرناک، اما اگر گوشت به مدت 24  ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تمام ویروس‌ها و میکروب‌های گوشت از بین می‌رود.

وی افزود: به زودی طرح شناسایی گاوهای آلوده به بیماری تب مالت در شهربابک اجرا  و دام‌های آلوده به این بیماری نیز از بین برده می‌شوند.

 

-----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک خبر داد :
مایه‌کوبی 12 هزار دام شهربابک علیه تب برفکی


رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: واکسیناسیون 12 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهربابک انجام می‌شود.
محمد اسدی با بیان اینکه 12 هزار رأس دام سنگین در تیر ماه علیه بیماری تب برفکی در شهربابک واکسینه می‌شوند، اظهار داشت: بیماری تب برفکی توسط یک پیکورنا ویروس از جنس آفت و ویروس ایجاد می‌شود.

وی افزود: این ویروس یک ویروس مقاوم و ممکن است بر روی اشیا یا در فرآورده‌های گوشتی بقا و به سهولت از دام بیمار به دام سالم انتقال یابد و این بیماری اکثر حیوانات اهلی و وحشی زوج سم را درگیر می‌کند.

اسدی بیان داشت: گاو و خوک از هر سن و نژادی حساس‌ترین حیوانات هستند و در گاو تب برفکی یک بیماری چند سیستمی است که با تب و به دنبال آن آماس دهان، لنگش و تورم پستان مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در این بیماری با پیشرفت سریع وزیکول‌ها با دیواره نازک و تشکیل زخم عفونت باکتریایی ثانویه رخ می‌دهد و وزیکول‌ها و تاول‌ها ‌روی زبان، مخاط گونه و لثه‌ها ظاهر و سبب ترشح بزاق و جویدن دردناک می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک خاطرنشان کرد: این وزیکول‌ها ‌روی پاها و در بین انگشتان ظاهر شده و سبب ایجاد لنگش می‌شود، این وزیکول‌ها همچنین بر روی سر پستانک‌ها ایجاد جراحت می‌کند که سبب ایجاد درد و عدم تمایل حیوان به شیردوشی می‌شود.

اسدی گفت: بروز بیماری در گوسفند و بز شبیه بیماری در گاو است که علایم بالینی معمولاً در گوسفند و بز ملایم‌تر است.

وی به علت ضرر و زیان‌های اقتصادی عظیم ناشی از بازدهی کم محصولات در تب برفکی اشاره کرد و بیان داشت: این بیماری از مهم‌ترین عوامل ضرر و زیان اقتصادی در دامداری‌ها است و به همین منظور برای پیشگیری از این بیماری اجرای دقیق و کامل واکسیناسیون هر سال در طرح‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

اسدی خاطرنشان کرد: در سال 91 نخستین طرح واکسیناسیون این بیماری از پنجم تیر ماه به مدت یک ماه در سطح شهرستان توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود، لذا از دامداران تقاضا می‌شود ضمن استقبال از طرح همکاری کاملی با اکیپ‌های واکسیناسیون داشته باشند.

 

---------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد :
هیچ موردی از تب کریمه‌کنگو در البرز مشاهده نشده است


مدیر کل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد: تا این لحظه هیچ موردی مبنی بر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان البرز مشاهده نشده است.
دکتر سید علی‌اصغر برایی‌نژاد اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که این روزها افکار عمومی مردم را به خود جلب کرده، مربوط به شیوع بیماری تب کریمه کونگو است.

وی تصریح کرد: این بیماری از دام به انسان سرایت کرده و در دسته بیماری‌های خطرناکی است که در صورت عدم توجه و تاخیر در درمان، منجر به فوت بیمار می‌شود.

* نظارت ویژه دامپزشکی البرز بر کشتار دام

مدیر کل دامپزشکی استان البرز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای مقابله با این بیماری در این استان صورت گرفته است؟ گفت: دامپزشکی به صورت ذاتی وظایفی بر عهده دارد که ما آنها را برای حفظ سلامت مردم به طور مداوم در دستور کاری خود داریم.

برایی‌نژاد ادامه داد: پس از اعلام برخی نگرانی‌ها در مورد این بیماری، سازمان دامپزشکی کشوری تمیهدات ویژه‌ای را در نظر گرفت که بیشتر در حوزه نظارت بر کشتار و همچنین انتقال دام است.

وی تصریح کرد: ما نیز در استان البرز به صورت مستمر بر عملکرد مراکزی که مستعد شیوع این بیماری هستند، از جمله دامداری‌ها و کشتارگاه‌های استان نظارت جدی داشته و در ماه‌های اخیر این نظارت را افزایش داده‌ایم.

* هیچ نشانه‌ای از ورود بیماری تب کریمه کنگو به البرز گزارش نشده است

مدیر کل دامپزشکی استان البرز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده شده، تاکید کرد: حتی یک مورد از ابتلا و فوت بر اثر این بیماری در البرز مشاهده و گزارش نشده است.

برایی‌نژاد متذکر شد: این امر به واسطه نظارت‌های انجام شده دستگاه‌های مسئول از جمله دامپزشکی استان البرز محقق شده و این تلاش‌ها همچنان تداوم خواهد داشت.

این مسئول افزود: البته مردم باید در تمام طول سال و به ویژه در فصل گرما که این بیماری شیوع پیدا می‌کند، رعایت بهداشت برای عدم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: عدم استفاده از گوشت دام‌هایی که به صورت غیر بهداشتی ذبح شده از مهم‌ترین اقداماتی است که مردم باید در دستور غذایی خود قرار دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز در پایان تاکید کرد: توصیه ما به شهروندان این است که به صورت سنتی دام‌ها را ذبح نکرده و از گوشتی که به آن اطمینان نداشته و از مراکز فاقد مجوز تهیه شده است نیز استفاده نکنند.

 

نظر شما
ادامه