کد خبر: ۹۳۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: از کشتار دام‌هایی که روی بدنشان کنه است خودداری کنید و گوشت را پس از 24 ساعت نگهداری در دمای {یخچال} زیر صفر درجه مصرف کنید.

دکتر محسن مشکوة تصریح کرد: با توجه به این‌که بیماری تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک انسان و دام، قبل و بعد از کشتار قابل تشخیص نیست، باید از کشتار دام‌هایی که روی بدن آنها کنه(به عنوان ناقل بیماری) است، خوداری کرد.

وی اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پس از ذبح، روی لاشه‌ دام قابل تشخیص نیست، لذا باید دام‌ها پس از کشتار حداقل 24 ساعت در سردخانه نگهداری و سپس عرضه شوند، چرا که در صورت وجود دام بیماری ویروس این بیماری در اثر سرما و انجماد از بین می‌رود و به انسان قابل انتقال نخواهد بود.

مشکوة اظهار کرد: از کشتار دام‌هایی که روی بدن آنها کنه وجود دارد، جلوگیری می‌شود و دو هفته قبل از کشتار دام‌ها باید سمپاشی شوند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: بیماری کریمه کنگو روی دام علامت خاصی ندارد و فقط تب مختصری برای دام ایجاد می‌کند و پس از یک هفته ویروس آن در بدن حیوان از بین می‌رود.

به گفته‌ وی تاکنون تلفات دامی براثر بیماری تب کریمه کنگو در کشور نداشته‌ایم.

مشکات تاکید کرد: دام‌های مرز‌های شرقی و استان‌های شرقی حتما دو هفته قبل از کشتار باید علیه کنه‌ها (به عنوان ناقل بیماری) سمپاشی شوند.

بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌شمار می‌رود که عامل این بیماری یک ویروس است و مهره‌داران کوچک و جوندگان از جمله جوجه‌تیغی، خارپشت، خرگوش و ... مخزن تکثیر و رشد این ویروس هستند. کنه‌ها هم به عنوان ناقل این بیماری به سایر حیوانات هم‌چون گاو، گوسفند، بز و ... و هم‌چنین انسان‌ها محسوب می‌شوند.

دام ممکن است توسط ناقلان (کنه‌ها‌ی آلوده) گزیده شود؛ در این میان دام‌هایی که گزیده می‌شوند، در هفته اول این ویروس در خون آنها وجود داشته که علامت خاصی هم ندارند و پس از یک هفته این ویروس از بدن دام آلوده پاک می‌شود اما اگر طی هفته‌ای که دام ناقل این ویروس است، کشتار شود انسان‌هایی که گوشت این دام را مصرف‌ کنند یا افرادی که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند و با دام سروکار دارند در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت.

(توضیح حکیم مهر : در خبر منتشر شده توسط خبرگزاری ایسنا به اشتباه نام بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب برفکی ذکر شده و دمای زیر صفر برای مقابله با ویروس عامل این بیماری هم توصیه شده که بدین وسیله اصلاح می گردد)

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
0
باسلام،اول اینکه نگهداری گوشت در دمای زیر صفر و انجماد ویروس را از بین نخواهد برد و لازم است جهت طی جمود نعشی و کاهش pH که نقش اصلی در نابودی ویروس دارد،گوشت 24 ساعت در دمای 1تا5 درجه یخچال نگهداری شود،دوم اینکه در سطر سوم به اشتباه تب برفکی ذکر شده است،سوم اینکه مگر تب کنگو در دام بجز تب گذرا ،تلفات میدهد که آقای دکتر از عدم بروز تلفات دامی در اثر تب کنگو صحبت کرده است؟
نظر شما
ادامه