کد خبر: ۹۳۱۸

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان گفت: گوشت دلفین قابلیت تبدیل شدن به کنسرو ندارد و حتی با به نبود این امکان و نظارت بر صنایع، امکان استفاده از دلفین به جای ماهی در تهیه کنسرو وجود ندارد.
دکتر کاظم عبدی درباره‌ مصرف دلفین‌های مرده در کنسرو‌های ماهی اظهار کرد: صنایع کنسرو‌سازی متعلق به وزارت بهداشت بوده و باید تحت نظر وزارت بهداشت باشد!

وی با این حال تاکید کرد: بیش از 100 کارخانه کنسرو ماهی در کشور وجود دارد که هفت کارخانه دارای کد EC (کد صادراتی به اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها) هستند که در این کارخانه‌های صادر‌کننده ناظر 24 ساعته سازمان دامپزشکی از ابتدای خط تولید تا صادرات نظارت می‌کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان گفت: ایران در گروه A (گروه برتر که دارای بالاترین کیفیت است) صادرات آبزیان قرار دارد و هفت کارخانه صادراتی کنسرو ماهی نیز تحت نظارت شبانه‌روزی نمایندگان دامپزشکی قرار دارند که تولیدشان از ابتدا تا انتها تحت کنترل و نظارت است.

وی تصریح کرد: از نظر فنی امکان تولید کنسرو ماهی از دلفین وجود ندارد، چرا که گوشت این موجود جوابگوی روش‌های تولید کنسرو ماهی نیست.

عبدی افزود: برای تولید کنسرو ماهی گوشت تن‌ماهیان 121 درجه و به مدت یک ساعت حرارت می‌بینند که بسیاری از سخت‌پوستان، پستانداران و ماهیان این درجه حرارت را نمی‌توانند تحمل کنند و گوشتشان باز می‌شود، لذا تولید کنسرو ماهی از دلفین از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اظهار کرد: علاوه بر این موضوع تمام کارخانه‌ها تحت نظارت فنی و بهداشتی وزارت بهداشت و موسسه‌ استاندارد تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: دلفین‌ها حیوانات باهوشی هستند که امکان صید آنها بسیار سخت است، چرا که به سرعت و به راحتی از تور صیادان فرار می‌کنند.

عبدی اظهار کرد: دلفین‌های مرده و به گل‌ نشسته نیز که سیستم ناوبری‌شان بهم ریخته است، تعداد چندانی ندارد، از سوی دیگر بلافاصله پس از به‌ گل نشستن متلاشی می‌شوند و ارگان‌های مربوطه نیز از جمله سازمان محیط زیست برای بررسی و انجام آزمایشات این موجودات را جمع‌آوری می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان تصریح کرد: تنها کشتی‌های صیادی پرساینر که انگشت‌شمار هستند، می‌توانند دلفین صید کنند که البته تعداد دلفین‌ها آنقدر زیاد نیست که کسی بتواند آنها را صید و در صنایع استفاده کند، لذا استفاده از گوشت دلفین‌های مرده در تولید کنسروماهی امکان‌پذیر و مقرون به صرفه نیست.

نظر شما
ادامه