کد خبر: ۹۳۲۰

حکیم مهر - به دلیل آنکه آبزیان تولیدشده در کشورمان در مراحل مختلف تحت نظارت قرار می‌گیرند، امکان سالم نبودن و غیربهداشتی بودن آنها وجود ندارد.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: ماهیان تولیدشده در کشور تحت نظارت کامل به دست مشتری می‌رسند، به‌گونه‌ای که در مراحل مختلف تولید، برداشت از مزارع و در زمان مصرف تحت نظارت هستند.

دکتر عیسی گلشاهی افزود: نظارت‌ها در طول دوره پرورش نیز ادامه دارد، به‌گونه‌ای که اگر تولیدکننده‌ای مسائل بهداشتی را رعایت نکند، پروانه بهداشتی آن لغو می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود یک ناظر بهداشتی برای هر مزرعه جزو قوانین بوده و در مراحل برداشت تا حمل به بازار نیز باید ماهیان پروانه بهداشتی حمل داشته باشند.

گلشاهی ادامه داد: در بازار نیز ماهی کنترل‌شده برای عمده‌فروشی‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: نظارت‌های چندمنظوره نیز در مراحل مختلف اعمال می‌شود تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

کیفیت آبزیان تولیدشده ایرانی بالاتر از برخی از کشورها است

این مقام مسئول یادآور شد: ماهیان تولیدشده در کشورمان از لحاظ سطح سلامت و کیفیت از آبزیان تولیدشده در سایر کشورها در رتبه بالایی قرار دارد و دریافت کد رهگیری نیز کمک می‌کند که سطح کیفیت ماهیان افزایش پیدا کند.

گلشاهی تأکید کرد: طرح کنترل ضایعات از مبدأ، از دیگر مواردی است که می‌تواند کیفیت عرضه را بیش از حالت فعلی افزایش دهد. بنابراین این طرح به محض فراهم شدن زیرساخت‌ها، در کشور اجرایی می‌شود.

وی از وجود دستورالعمل‌های نظارتی از سال 1373 در کشور خبر داد و اظهار داشت: این دستورالعمل‌ها به‌طور مستمر بازنگری می‌شود و بر اساس طرح تضمین کیفیت و سلامت آبزیان که قبل از نوروز سال جاری توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است، تضمین کیفیت محصولات افزایش پیدا می‌کند.

گلشاهی همچنین گفت: نظارت‌ها بر سلامت آبزیان به‌گونه‌ای است که اگر در هر مرحله‌ای تشخیص داده شود که ماهی از درجه کمتری برخوردار است، تبدیل به پودر ماهی می‌شود و اجازه داده نخواهد شد که به مصرف مردم برسد.

ضرر اقتصادی در کمین فروشندگانی که سلامت آبزاین را به خطر می‌اندازند

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات در ادامه افزود: به دلایل اقتصادی ماهیانی که از لحاظ کیفیت و سلامتی دارای مشکل باشند، دچار کم‌وزنی می‌شوند، بنابراین فروشندگان تمامی نکات بهداشتی و استفاده از یخچال و یخ را بر روی ماهیان رعایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ماهیانی که در وضعیت نامطلوبی نگهداری شود، به‌شدت دچار افت وزن می‌شوند، زیرا بر اثر پدیده‌ای به نام آبچکه وزن خود را به‌شدت از دست می‌دهند. بنابراین فروشندگان برای جلوگیری از این ضرر اقتصادی به سلامت و بهداشت آبزیان اهمیت می‌دهند.

گلشاهی در پایان از عرضه 100 کیلوگرمی خاویار پرورشی خبر داد و تصریح کرد: تاکنون حدود 100 کیلوگرم خاویار پرورشی در کشور تولید شده و به مراکزی که تقاضا برای آنها وجود داشت، ارسال شده است و مابقی تولیدات پرورشی نیز به مرور در بازار عرضه می‌شود.

این اظهارات در حالی منتشر شده که به تازگی مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی مدعی شده بود 80 درصد ماهیان عرضه شده در بازار فاسد و غیربهداشتی هستند!

سازمان دامپزشکی کشور که معمولاً رویه سکوت را در این گونه موارد در پیش می گیرد تاکنون پاسخی به این ادعا نداده و در این زمینه نگرانی مردم را رفع نکرده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه