کد خبر: ۹۳۲۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، تربت حیدریه، خراسان رضوی، فارس، کردستان و بوشهر + انتصاب جدید در دامپزشکی هرمزگان

 

انتصاب رئیس جدید اداره امور عمومی اداره کل دامپزشکی هرمزگان


 طی ابلاغی از سوی دکتر غریب مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان ، احمد باباگلی  بعنوان رئیس جدید اداره امور عمومی اداره کل دامپزشکی هرمزگان منصوب  شد.


 در بخشی از این حکم انتصاب آمده است :
امید است با اتکال به خداوند سبحان و بر اساس اصول چهار گانه مهرورزی ، عدالت گستری ، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی دولت خدمتگزار ، با بهره گیری از توان و تجربیات نیروهای متخصص و سایر همکاران و برنامه ریزی اصولی در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.

 

----------------------------------

 

مرغداریهای زنجان شرایط مناسبی به لحاظ شاخص های تولیدی وبهداشتی دارند


رییس بخش طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان زنجان، گفت: مرغداریهای این استان، شرایط نسبتا قابل قبولی به لحاظ شاخص های تولیدی وبهداشتی نسبت به میانگین کشوری دارند.
مجید اسکندر پور با اشاره به فاکتور های اساسی در بهبود شاخصهای تولیدی و بهداشتی واحدهای مرغداری ، افزود: این استان، با فعالیت مرغدارانی با سطح آگاهی وتجربه بالا و مرغداریهایی با امکانات و تجهیزات نوین و فواصل مناسب بین مرغداریها، بالاترین استانداردهای کشور را در بحث قرنطینه و مسایل بهداشتی دارد.


وی به افزایش تعداد واحدهای پرورش طیور در کشور و شیوع بیماریهای مختلف درسالهای اخیر اشاره کرد و افزود: با افزایش قیمت نهاده ها و وجود بازار رقابتی در صنعت دام و طیور، لزوم بهبود شرایط پرورشی و تولید مرغهایی با کیفیت بهداشتی بالا وکاهش قیمت تمام شده بیش از پیش احساس می شود.
اسکندر پور به افزایش ظرفیت ژنتیکی در طیور صنعتی جدید و در نتیجه افزایش حساسیت آنها به عوامل نامساعد محیط اشاره و خاطرنشان کرد: برقراری شرایط ویژه، ازنظر بهداشتی برای رسیدن به حداکثر توان ژنتیکی نژادهای اصلاح شده ضروری است.
وی به تبیین بحث 'امنیت زیستی' پرداخت و گفت: ممانعت یا کاهش ورود عوامل بیماری زا به مزرعه، از مهمترین مباحث در امنیت زیستی و اصول قرنطینه محسوب می شود.
اسکندر پور به روش های قرنطینه ای در مرغداری ها اشاره کرد و یادآورشد: ابتدا قرنطینه باید بتواند از ورود عامل بیماری به مزرعه جلوگیری و در صورت اشاعه بیماری، از پراکنش عامل بیماری در بین واحدها و سالن های مختلف مزرعه جلوگیری کند.
وی به فاکتورهای مهم در بحث قرنطینه خارجی یک مرغداری اشاره کرد و افزود: اولین سنگ بنای قرنطینه، رعایت فاصله بین واحدهای مختلف پرورشی هنگام احداث می باشد، چراکه فاصله باعث جلوگیری از جابجایی 'پاتوژن' یا عامل بیماری توسط جریان هوا، پرندگان وحشی و حیوانات و حشرات ناقل، می شود.
اسکندرپور به عامل حصار دربحث قرنطینه صحیح مرغداری ها اشاره و خاطرنشان کرد: حصار هرچه غیرقابل نفوذتر باشد، مفید تر بوده و بهترین حصار جهت واحد مرغداری دیوارهای بلندتر از دومتر می باشد.
وی استفاده از حوضچه های ضدعفونی و پاشش محلول های شستشو و ضدعفونی کننده ها را عامل دیگری در بحث بهداشت مرغداری ها عنوان کرد و گفت: مرز سلامت و بیماری و یا بعبارتی مرز توفیق و شکست در یک دوره پرورش بسیار ظریف است و هرقدر بتوان میزان عوامل عفونی را کاهش داد واز طرف دیگر بر توان مکانیسم های ایمنی بدن طیور اضافه کرد، تولید مقرون به صرفه تر خواهد شد.

-----------------------------------------

 

انجام تست مالئین اسب های باشگاههای سوار کاری شهرستان تربت حیدریه 


روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه اعلام کرد : کارشناسان این شبکه با مراجعه به باشگاه های اسب سواری شهرستان اقدام به تست مالئین اسبهای موجود نمودند.
به گفته دکتر رفیعی پور رئیس این شبکه در راستای اقدامات پیشگیرانه از بیماریهای دام و مشترک بین انسان و دام، کارکنان این شبکه برای جلوگیری از احتمال بروز بیماری خطرناک مشترک مشمشه اقدام به تست تشخیصی مالئین اسبهای موجود در باشگاههای سوار کاری شهرستان تربت حیدریه نمودند.

 

------------------------------------------

 

خیز دامپزشکی خراسان رضوی برای حمایت از تولید محصولات خام پروتئینی سالم تر


 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آمادگی فنی این مجموعه برای گسترش دامنه تولید فرآورده های خام دامی سالم تر خبر داد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی این استان با اعلام این خبر اظهار داشت :  با توجه به اخذ ابلاغیه طرح تضمین کیفیت و سلامت فراورده های دامی از سوی وزیر جهاد کشاورزی  به سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی سلامت محصولات دامی، سیاستگذاری در این بخش از سوی اداره کل دامپزشکی استان با رویکرد گسترش کمی و کیفی محصولات  دامی سالم تر و ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان ادامه خواهد یافت.
 دکتر جعفر عطارباشی افزود: با توجه به استقبال تولیدکنندگان در زمینه ورود به عرصه تولید سایر محصولات با کیفیت بالاتر  در این بستر، اداره کل دامپزشکی استان نیز اقدام به تدوین  پیش نویس دستورالعمل تولید فرآورده های خام بسته بندی برای عرضه مستقیم بمنظور دسترسی شهروندان به محصولات کیفی  و مطمئن و نیز پیش نویس دستورالعمل تولیدات ارگانیک دامی  نموده است.
وی اعلام داشت :  بررسی و حمایت از تولید کنندگان متقاضی تولید اردک ، تخم مرغ ، مرغ ، شیرخام ، ماهیان گرمابی به صورت ارگانیک ، و نیز بررسی و حمایت از متقاضیان پرورش ارگانیک شتر،  ادامه تولید شیر غنی شده طبیعی با  امگا 3 ، روی ، منیزیوم و سلنیوم در 6 واحد گاوداری صنعتی شیری بمیزان حدود 20 تن در روز  از جمله دیگر اقداماتی است که این اداره کل در راستای حمایت از اینگونه فرآورده های خام دامی انجام داده است و  دیگر تولیدکنندگان را نیز بدین سو تشویق و ترغیب می نماید. جعفر عطارباشی از استمرار عرضه مرغ و جوجه کبابی بدون مصرف آنتی بیوتیک به میزان تقریبی  روزانه 8 تن در سطح شهرستان مشهد طی سال جاری خبر داد.

رئیس اداره نظارت  بر بهداشت عمومی  در دامپزشکی استان در خصوص تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش افزود : در سال گذشته  برای 14 واحد مرغداری گوشتی بزرگ  در استان پهناور خراسان رضوی پروانه بهداشتی خاص تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک صادر شده و از ابتدای سال جاری نیز تعداد 3 واحد مرغداری پروانه مزبور  را دریافت کرده اند .که در مجموع تعداد بالغ بر 920 هزار قطعه در هر دوره پرورشی مورد انتظار خواهد بود. وی افزود: همچنین  2 واحد مرغداری از متقاضیان جدید هستند که در صورت احراز شرایط بهداشتی به این گروه خواهند پیوست. عطارباشی اظهار داشت:  فعال شدن 2 واحد پرورش مرغ مادر در استان در زمینه تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک به صورت پرورش در واحد های تحت قرارداد نیز از جمله دیگر اقدامات برجسته  حمایتی دامپزشکی در این زمینه به شمار می آید.

---------------------------------------------

 

کشتارگاه های دام در فارس ساماندهی می شوند


قاسم رضائیان زاده گفت : طرح ساماندهی کشتارگاه های استان فارس در دستور کار قرار دارد و در آینده ای نزدیک اجرا می شود.


وی با بیان اینکه این طرح به منظور احداث کشتارگاه های صنعتی دراستان اجرا می شود، گفت: به منظور حذف کشتارگاه های سنتی در استان فارس و رعایتنکات بهداشتی طرح ساماندهی کشتارگاه ها و حذف کشتارگاه های سنتی در دستور کار قراردارد.
مدیر کل دامپزشکی استان فارس ادامه داد: یکی از موضوعاتی که درراستای اجرای این طرح به آن توجه شده مربوط به استفاده از ظرفیتهای کشتارگاه هایصنعتی موجود در استان فارس است که به عنوان نمونه می توان به کشتارگاه صنعتی اقلیداشاره کرد.
رضائیان زاده اظهار داشت: در حال حاضر از ظرفیت این کشتارگاه صنعتیآنگونه که شایسته است استفاده نمی شود.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای طرح ساماندهی کشتارگاه هارعایت نکات و توسعه موارد بهداشتی است، افزود: در حال حاضر حدود 34 کشتارگاه سنتی وچهار کشتارگاه صنعتی در استان فارس وجود دارد که در راستای اجرای این طرح کشتارگاههای سنتی ساماندهی خواهند شد.

---------------------------------------------

 

برگزاری 3 دوره آموزشی بیماری های تنفسی طیور در استان کردستان


 در راستای کنترل، مراقبت و مبارزه با بیماریهای تنفسی طیور و همچنین آگاه سازی مرغداران استان کردستان نسبت به اینگونه بیماریها 3 دوره آموزشی یکروزه برگزار گردید.
این 3 دوره آموزشی یکروزه برای تعداد 200 نفر از پرورش دهندگان طیور گوشتی کردستان برگزار گردید.
دراین دوره های آموزشی که از سی ام خرداد ماه تا اول تیر سال جاری برگزار شد نحوه مبارزه با بیماریهای تنفسی طیور ، توسط دکتر پیام حقیقی خوشخو متخصص بیماری های طیور ،تدریس وآخرین یافته ها و مطالب فنی به آنان آموزش داده شد. دوره های مذکور برای دسترسی بهتر مرغداران در سه شهرستان سقز، مریوان و سنندج برگزار شده است.
اداره کل دامپزشکی استان کردستان اعلام کرد : مصمم است با همیاری و همکاری پرورش دهندگان طیور و به منظور پیشگیری از بیماریهای رایج واگیردار اقدام به برگزاری هرچه بیشتر این دوره های آموزشی نماید.

-----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر:
تب کریمه کنگو در استان بوشهر مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: استان بوشهر از لحاظ محیطی شرایط مساعدی برای تکثیر بیماری تب کریمه ـ کنگو دارد که با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در استان مشاهده نشده است.
دکتر مرتضی بحرانی در نشستی با فرماندار تنگستان بر کنترل انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تاکید کرد و اظهار داشت: حدود 1800 عامل بیماری‌زا در انسان وجود دارد که قریب به 900 مورد از این عوامل بین انسان و دام مشترک است.

وی افزود: تب خون‌ریزی دهنده کریمه ـ کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی می‌تواند پیامدهای مرگباری را به همراه داشته باشد.

بحرانی عنوان کرد: بیماری کریمه ـ کنگو از طریق گزش کنه‌های آلوده یا از طریق انسان با دام‌های آلوده و یا فرد بیمار به انسان منتقل می‌شود.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه دام‌های آلوده به این بیماری در ظاهر قابل تشخیص نیست ضروری است دام‌ها در کشتارگاه‌ها و با نظارت دامپزشکی ذبح شده و تا 24 ساعت در دمای یک تا چهار درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری گردد تا با انجام عمل جمود ویروس‌های احتمالی آن از بین رود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: استان بوشهر شرایط از لحاظ محیطی شرایط مساعدی برای تکثیر این بیماری دارد که با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در استان مشاهده نشده است.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به اعتبارات دامپزشکی استان اشاره و اعلام کرد: در سال گذشته 14 میلیارد ریال صرف 9 پروژه در حوزه دامپزشکی استان شد که پیش‌بینی می‌شود این اعتبارت در سال جاری به 56 میلیارد ریال افزایش یابد.

 

نظر شما
ادامه