کد خبر: ۹۳۴۵

حکیم مهر - معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور از اعطای 140 میلیارد تومان تسهیلات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان طی چند سال گذشته از سوی این معاونت خبر داد.

دکتر نسرین سلطانخواه در چهارمین جلسه کمیته تخصصی تولید و صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با ابراز خرسندی از نگاه جدید و مثبت به موضوعات شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید، اشتغال و صادرات دانش بنیان گفت: شاید چند سال قبل طرح این مسائل و وارد کردن این واژگان در تولید و اقتصاد کشور جایگاه چندانی نداشت و حتی مورد قبول هم واقع نمی‌شد.

وی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وظیفه تکمیل چرخه علم، فناوری و نوآوری و ایجاد نظام ملی نوآوری را برعهده دارد، تصریح کرد: باید برای تحقق این مساله برنامه‌ریزی و مدل‌های عملیاتی داشت تا تنها بر روی کاغذ و نوشته‌ها محصور نماند.

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهور با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در این راستا طی سه سال گذشته به اجرای نسخه‌های عملیاتی ورود پیدا کرده است، خاطر‌نشان کرد: یکی از این اقدامات، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری از شرکت‌های دانش‌ بنیان برای تجاری‌سازی ایده‌های دانشی آنهااست، چرا که به هیچ وجه سیستم بانکی نه به لحاظ روانی و نه به لحاظ قانونی آمادگی ورود به این مقوله را نداشت، اما معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، رأسا وارد ارائه تسهیلات با مدل جدید به شرکت‌های دانش بنیان شد.

وی افزود: خوشبختانه در مجموع طی چند سال اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، حدود 140 میلیارد تومان به طور مستقیم و یا از طریق پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات مالی اعطا کرده است.

به گفته سلطانخواه، میزان تسهیلات بین 50 میلیون تا 400 میلیون تومان با دوره استراحت یک ساله تا دو ساله است تا ایده شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله تجاری رسیده و قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهور با بیان اینکه بازپرداخت 23 درصد از وام‌های اعطایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال 90 بوده است، گفت: با وجود اینکه معاونت در اعطای تسهیلات، تضمین‌های بسیار سنگین بانکی را با کمترین بروکراسی اداری دریافت کرده است، میزان عدم بازپرداخت اقساط وام‌ها از سوی شرکت‌های دانش بنیان بیشتر از عدم بازگشت وام‌های اعطایی توسط سیستم بانکی کشور نبوده است.

سلطانخواه با تاکید بر اینکه اجرای این مدل در آینده نزدیک در سیستم بانکی کشور قابل اجرا نیست، تصریح کرد: از سوی دیگر منابع مالی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، برای این بخش کفایت ندارد و حتی صندوق‌های پژوهشی و فناوری غیر دولتی هم بنیه مالی قوی ندارند؛ از این رو موضوع راه‌اندازی صندوق ملی نوآوری و شکوفایی با سرمایه عظیم مطرح شد تا به جای سیستم بانکی کشور کار اعطای تسهیلات و تضامین انواع حمایت‌های ملی از فعالیت‌های دانش‌بنیان را انجام دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر اساس‌نامه صندوق ملی نوآوری و شکوفایی در دولت تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده و از سوی رییس جمهور نیز ابلاغ شده است و منتظر تشکیل هیات امنای این صندوق هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در مدل توسعه فناوری لزوماً فشار فناوری با ارائه تسهیلات مالی جهت تجاری سازی فناوری‌ها کافی نیست، چرا که ایجاد بازار و کشش بازار یک رکن اصلی این چرخه محسوب می‌شود.

سلطانخواه با تاکید بر اینکه ایجاد کشش در بازارهای داخلی و خارجی لزوماً بر حمایت‌های مالی تکیه ندارد، گفت: این در حالی است که در بسیاری از موارد تغییر نگاه به مقررات و قوانین بسیار راه‌گشاتر از افزایش حمایت‌های مالی خواهد بود؛ در این راستا یکی از اقدامات، ایجاد بخش ویژه در کارگروه صادرات کشور به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه برای کالاهای دانش‌بنیان بود؛ بنابراین کمیته تخصصی صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان با مسؤولیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این کارگروه شکل گرفت تا از ظرفیت این کارگروه جهت تدوین مقررات خاص و ایجاد مشوق‌های صادراتی برای کالاها و خدمات‌ دانش بنیان استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استانداردسازی و افزایش کیفیت کالاها و خدمات دانش‌بنیان رکن دیگر موضوع صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان محسوب می‌شود که لازم است بخش‌های مختلف به این مسأله توجه بیشتری داشته باشند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه