کد خبر: ۹۳۵۹

حکیم مهر - دانشمندان کره جنوبی مدعی شده‌اند که توانسته‌اند قلب مهندسی ژنتیکی شده یک خوک را با موفقیت در بدن یک میمون پیوند بزنند.

این اولین بار است که کره جنوبی مدعی چنین دستاوردی در یک عمل جراحی میان گونه‌ای شده است.

این شیوه که به زنوترانس‌پلنتیشن (پیوند عضو از یک گونه به گونه دیگر) موسوم است به نظر برخی از دانشمندان راه مناسبی برای پایان کمبود مزمن اندام انسانی در دسترس برای پیوند به شمار می‌رود.

پیش از این عمل جنجالی که در سئول انجام شده، ژن‌های مسئول رد سیستم ایمنی در خوک تراریخته حذف شدند.

هدف نهایی چنین تجربه‌ای این است که قلب و دیگر اعضای خوک‌ها را برای پیوند در بدن انسان مورد استفاده قرار دهند. دانشمندان بر این باورند که در پنج سال آینده این ایده محقق خواهد شد.

اولین پیوند شناخته‌شده قلب مهندسی ژنتیکی شده خوک در یک پستاندار نخستین در سال 1994 انجام شد اما امکان اعمال جراحی حیوان به انسان باعث بروز جنجال‌هایی در حوزه اخلاق پزشکی شده است.

پرفسور نیکولاس تونتی فیلیپینی در سال 2010 اظهار کرده بود که چنین پیوندی می‌تواند بیماری‌های حیوانات را وارد جمعیت انسانی کند.

در سال 2009 محققان موسسه وایزمن به پیوند بافت پانکراس جنینی از خوک در میمون برای مبارزه با دیابت نوع یک پرداختند. در نتیجه این محققان توانستند کمبود انسولین را در حیوان وارونه کنند.

به گفته دانشمندان، کلید موفقیت آنها در این دستاورد، توانایی بافت جنینی برای پرورش به شکل یک پانکراس جدید بود که از رگ‌های خونی حیوان میزبان استفاده می‌کند.

دانشمندان کره جنوبی ابتدا در سال 2009 مدعی شبیه‌سازی یک بچه خوک شدند که اندام آن برای سودمندتر کردن آن برای پیوندهای انسانی، مهندسی ژنتیکی شده بود.

به گفته لیم جیو بین، دانشمند ارشد این پژوهش، ژن «آلفا گال» بچه خوک شبیه‌سازی شده که در سوم آوریل به دنیا آمده بود، برای حذف گزینه رد سیستم ایمنی، مهندسی ژنتیکی شده بود.

به گفته وی، تیمی از دانشمندان از چهار دانشگاه و دو موسسه تحقیقاتی از سلول‌های بنیادی خوک‌های کوچکتر از حد معمولی برای شبیه‌سازی مینی خوک‌هایی با ژن‌های اصلاح شده استفاده کردند.

رد سیستم ایمنی یکی از موانع بزرگ در پیوند اندام انسانی به شمار می‌رود.

اندام خوک یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیوند بوده اما با مولکول‌های قند پوشش داده شده‌اند که منجر به رد حاد در بدن انسان می‌شود.

پادتن‌های انسانی خود را به چنین مولکول‌هایی متصل کرده و به سرعت اندام پیوندی خوک را از بین می‌برند.

در شبیه‌سازی خوکی موسوم به «ژنو»، جیو بین اظهار کرد که تیم وی تقریبا از فناوری مشابه آمریکایی استفاده کرده که دانشمندان در سال 2002 برای تولید بچه‌خوک‌های شبیه‌سازی شده استفاده کرده و در آن ژن تولیدکننده قند از بین رفته بود.

یک ارگانیزم به دریافت دو نسخه از یک ژن، یکی از مادر و دیگری از پدر می‌پردازد.

دانشمند در حال تلاش برای تولید خوک‌هایی هستند که این دو نسخه را نداشته باشند که تاکنون به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند.

با این دستاورد، کره جنوبی پس از آمریکا دومین کشوری است که چنین بچه خوک‌هایی را شبیه‌سازی کرده است.

بیم از برنامه تیم خود برای انجام کارآزمایی‌های انسانی در سال 2012 خبر داده و بر این باور است که تا سال 2017 می‌توان از مینی خوک‌های مهندسی ژنتیکی شده استفاده کرد.

 

نظر شما
ادامه