کد خبر: ۹۳۹۸

حکیم مهر - 25 گونه جدید از ماهی‌های ساکن مثلث مرجانی (شامل فیلیپین، اندونزی و پاپووا گینه نو) کشف شده‌اند. تنوع زیستی فوق‌العاده این منطقه نشان می‌دهد مرجان‌ها نیازمند حمایت‌های زیست‌محیطی بیشتری هستند.

این ماهی زیبا که تنها در یکی از صخره‌های عمیق مرجانی نزدیک اندونزی کشف شده، یکی از 25 گونه جدید ساکن آبسنگ‌های مرجانی است که به کتاب سه جلدی «ماهیان آبسنگ‌های مرجانی هند شرقی» راه پیدا کرده‌اند. در میان این ماهیان جدید باسلتی با نام علمی Pseudanthias mica وجود دارد که توسط مارک وی.اردمان، یکی از نویسندگان کتاب نامگذاری شده است. او این نام علمی را از نام دختر دوازده ساله‌اش میکا که بسیار علاقمند به غواصی است، انتخاب کرده است.

این نمونه از گابی‌های کوتوله در سال 2011 شناسایی شده است. اردمان امیدوارست انتشار کتابی که به تنوع زیستی مناطق گوناگون می‌پردازد، نه‌تنها بتواند مردم این مناطق را به حفظ این منابع باارزش تشویق کند بلکه باعث شود دولت‌ها نیز برای حفظ این تنوع زیستی تلاش بیشتری بکنند.

همانطور که می‌بینید این مارماهی لقمه‌ای بزرگتر از دهانش برداشته است. نمونه دیگری از مارماهی‌ها که موری نام دارد، ردیف دومی از آرواره دنداندار دارد که می‌تواند شکار را به درون گلوی او بکشاند.

این عکس فوق‌العاده که در کتاب «ماهیان آبسنگ‌های مرجانی هند شرقی» چاپ شده، یک قورباغه‌ماهی را که از دسته ماهی‌های ماهیگیر است همراه با تخم‌هایش که در آب شنارو هستند، نشان می‌دهد.

این گونه از عقرب‌ماهی با نام علمی Pteroidichthys amboinensis که ظاهری عجیب دارد و پیش از این کشف شده، یکی از 1200 گونه سمی از ماهی‌های جهان به شمار می‌رود.

این ماهی گابی کوچک با نام علمی Tryssogobius sarah و چشم‌های آبی رنگین‌کمانی ساکن عمق 40 تا 70 متری آب است.

این نمونه زیبا با نام علمی Lepidichthys akiko یکی دیگر از clingfish ها است که تاکنون فقط در صخرههای عمیق مرجانی منطقه غربی گینه نو دیده شده است. این ماهی‌ها به کمک مکنده‌هایی که در زیر بدن خود دارند، به سطوح مختلف می‌چسبند.

در این تصویر گروهی از ماهی‌ها را می‌بینید که دارند در بالای صخره‌های مرجانی پارک ملی کومودو در اندونزی که بخشی از مثلث مرجانی است، شنا می‌کنند. اردمان می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد هیچکدام از 25 گونه جدید در معرض خطر انقراض قرار داشته باشد. با این حال بعضی وقتها ماهیگیران شیوه‌های مخربی مانند از بین بردن مرجان‌ها برای صید ماهی را به کار می‌گیرند. یکی از نکات مثبت این است که در بسیاری از این مناطق گروه‌های محلی حفاظت محیط‌زیست وارد عمل شده‌اند و ماهیگیری به دقت کنترل می‌شود».

این ماهی کوچک با نام علمی Aspasmichthys alorensis تنها در بخشی از آب‌های جنوب‌شرقی اندونزی زندگی می‌کند که به دلیل وجود جریان‌های تند آبی شناخته شده‌اند. این جریان‌های سریع آبی باعث شده‌اند شانس پیدا کردن این ماهی کوچک برای اردمان و همکارش جری آلن در حین پناه گرفتن در فرورفتگی یک صخره فراهم شود.

این ماهی ظریف و زیبا با نام علمی Pteropsaron longipinnis به تازگی در صخره‌های مرجانی که در عمق 60 متری آب وجود دارند، کشف شده است. اردمان می‌گوید: «این ماهی کوچک در گروههای 8 تا 15 زندگی می‌کند که از یک نر بزرگ و تعدادی ماده که جثه‌ای به مراتب کوچکتر دارند، تشکیل شده است. این ماهی‌های زیبا اطراف شن‌های سفید حرکت کرده و درون آنها شیرجه می‌زنند. نرها باله‌های لگنی بلندی دارند که می‌توانند از آنها مانند سه‌پایه برای حفظ خود بالای این شن‌ها استفاده کنند».

 

نظر شما
ادامه