کد خبر: ۹۴۰۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی چالدران، اردبیل، اراک، زنجان، بافت و ریگان

 

طرح ساماندهی تخم مرغ در شهرستان چالدران به اجرا در آمد


در راستای حفظ سلامت شهروندان طرح ساماندهی تخم مرغ خوراکی در شهرستان چالدران به ا جراء در آمد.

دکتر مهدی صالحی رئیس دامپزشکی شهرستان چالدران با اعلام این خبر گفت : این طرح با توجه به شروع فصل گرما وفساد پذیری تخم مرغهای خوراکی، جهت حفظ سلامت شهروندان محترم این طرح در سطح شهرستان چالدران آغاز گردیده است.

وی افزود : با اطلاع رسانی در سطح شهرستان و مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، تاکید  به عرضه و فروش تخم مرغهای خوراکی نشاندار شده است.

صالحی از شهروندان درخواست نمود : هنگام خرید تخم مرغ به نکات ذیل دقت نمایند :
1- ازتخم مرغهایی که تاریخ انقضاء بر روی آنها درج نگردیده شده اند خودداری شود
2- از خرید تخم مرغهایی که خارج از یخچال نگهداری شده اند خودداری شود
3- از خرید تخم مرغهای کثیف و ترک خورده خودداری شود

---------------------------------------

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل :
بدون تردید استراتژی مقابله با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام بیشتر در جمعیت دامی نمود پیدا می کند


 سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت : مخزن عمده بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام عمدتاً دامها یا فرآورده­ های خام دامی هستند لذا استراتژی مقابله با این بیماریها یا انجام هرگونه پیشگیری یا مبارزه با این بیماریها در جمعیت دامی بیشتر معنا پیدا می کند.


دکتر صادق صالحی به مناسبت 13 تیر گفت  :  براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان 1709 عامل بیماریزای عفونی شناخته شده در انسان 832 عامل یعنی تقریباَ 49%  و از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده مانند آنفلوانزای فوق حاد طیور ‏، سارس ، جنون گاوی و ..... 114 مورد آن یعنی 73% از حیوان به انسان یا بالعکس منتقل می شود.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان یادآور شد :   بیماریهای خطرناکی نظیر سل ، بروسلوز ( تب مالت) ، سیاه زخم ،
کیست هیداتیک ، هاری ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مشمشه ، جنون گاوی ، آنفلوانزای فوق حاد طیور و ...
از مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند که مبارزه با این بیماریها از برنامه های حساس و پراهمیت و از اولویت های مهم کاری دامپزشکی است.
وی با اشاره به ماهیت و اهمیت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان که می تواند بهداشت عمومی و اقتصاد ملی را تهدید نماید ، توجه و حساسیت مضاعف در سازمانهای مربوطه را خواستار شد.
این مقام مسئول ، نظارت گسترده بر فرآورده های خام دامی ، اجرای چندین طرح تشدید نظارت بهداشتی در طول سال ، جایگزین شدن کشتارگاههای صنعتی به جای سنتی در برخی از شهرستانهای استان ، عرضه گوشت و آلایش خوراکی دامی به صورت کاملاً بهداشتی و بسته بندی کددار ، واکسیناسیون در زمینه بیماریهای مشترک نظیر هاری ، بروسلوز ، شاربن ، انجام تست و خونگیری ادواری برای تشخیص به هنگام دامهای آلوده به سل و بروسلوز و حذف آنها از چرخه مصرف ، سمپاشی دام ، اماکن و جایگاههای نگهداری دام برای کنترل بیماریهای مشترک نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، بازرسی بهداشتی لاشه های کشتارگاهی برای شناسائی و حذف دامهای مبتلا به بیماریهای مشترک و کنترل مبادی ورودی و خروجی استان در زمینه پیشگیری از بروز این بیماریها را از مهمترین اقدامات این اداره کل درکنترل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام عنوان کرد.
دکتر صالحی با بیان اینکه در سال گذشته حجم زیادی از فعالیت های  دامپزشکی در راستای ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه و تضمین امنیت غذایی بوده و به مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان معطوف می گردد ، خاطر نشان کرد در این راستا در جریان سال گذشته بر کشتار بیش از ده میلیون قطعه طیور و نزدیک به دویست هزار راس دام سبک و سنگین در سطح کشتارگاههای دام و طیور استان نظارت بهداشتی شده و نزدیک به یکصد هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید ، توزیع و استحصال فرآورده های خام دامی بعمل آمده و بیش از 344 تن فرآورده های خام دامی آلوده و غیر قابل مصرف ضبط و معدوم شده و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.
وی در عین حال از واکسیناسیون نزدیک به یک میلیون راس دام بر علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) واکسیناسیون بیش از یک میلیون و سیصد هزار راس دام بر علیه بیماری شاربن و واکسیناسیون بیش از دوازده هزار قلاده سگ بر علیه بیماری هاری در جریان سال ماضی در استان خبر داد.
دکتر صالحی سمپاشی نزدیک به  دومیلیون و سیصد هزار متر مربع اماکن و جایگاههای نگهداری دام  ،  سمپاشی نزدیک به پانصد هزار راس دام و خونگیری بیش از هیجده هزار راس دام  جهت تشخیص بروسلوز و اجرای تست سل در بیست و پنج هزار راس گاو و گوساله در استان را از دیگر فعالیتهای این اداره کل در راستای مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام در سال ماضی بیان کرد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همچنین 13 تیر ماه ، روز مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام را فرصت مناسبی جهت تبیین نقش برجسته دامپزشکی درجامعه دانست و تصریح کرد اعلام چنین روزی  از ضروریاتی است که می تواند با اطلاع رسانی به آحاد جامعه ، جمعیت انسانی را از این معضل نجات داده و با رعایت موارد بهداشتی لازم ، سلامتی واقعی را برای جامعه به ارمغان آورد.

 

----------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی اراک:
79 تن فرآورده خام دامی در اراک معدوم شد


رئیس شبکه دامپزشکی اراک از کشف و معدوم‌سازی 79 تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در اراک در یک سال اخیر خبر داد.
سیروس سلمان‌نژاد به مناسبت 13 تیر روز مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام  در اراک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور تضمین سلامت و امنیت مواد غذایی طرح نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و دیگر محصولات خام دامی توسط این شبکه به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: در این راستا در بازرسی بهداشتی از 94 هزار و 611 راس دام سبک و سنگین، حدود 3 میلیون قطعه طیور گوشتی کشتار شده در کشتارگاه‌ها و 17 هزار و 473 مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه مواد غذایی مقدار 79 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک ادامه داد: در این بازدید 151 نفر از افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند که محکوم به تعطیلی دو واحد به مدت سه و شش ماه و جریمه نقدی 108 میلیون ریال شدند.

سلمان نژاد در ادامه با اشاره به مایه کوبی 487 هزار و 458 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و دام طی یک سال اخیر گفت: از این تعداد 27 هزار و 634 راس گاو و 459 هزار و 824 راس گوسفند و بز بودند.

وی شاربن، بروسلوز، آبله و هاری را شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان عنوان و تصریح کرد: شبکه دامپزشکی در این طرح اقدامات بسیار خوبی را در راستای مقابله با این بیماری‌ها به عمل آورده است.

 

-----------------------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی زنجان خبر داد
وجود بیش از 800 عامل مشترک بیماری‌زا بین انسان و دام


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیش از 800 عامل مشترک بیماری‌زا بین انسان و دام وجود دارد.
مرتضی پهلوانی با اشاره به وجود عوامل متعدد مشترک بیماری‌زا بین انسان و دام اظهار داشت: این عوامل می‌توانند موجب انتقال بیماری از دام به انسان شوند.

وی تب مالت را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام اعلام کرد و افزود: این بیماری از طریق استفاده از شیر خام  و یا تماس با ترشحات دام بیمار از دام به انسان منتقل می‌شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان اضافه کرد: تزریق واکسن در سنین مختلف دام‌ها از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلای دام‌ها به تب مالت است.

وی هاری، سل گاوی و آنفلوآنزای فوق حاد را از دیگر بیماری مهم مشترک بین انسان و دام دانست و ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان زنجان برای کنترل این بیماری‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد.

پهلوانی از کنترل دامداری‌های صنعتی استان زنجان برای کنترل سل گاوی خبر داد و تصریح کرد:حداقل  سالی دوبار واحدهای دامداری بازدید و تست شده  و در صورت آلوده بودن دام‌ها به این بیماری دام آلوده حذف می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه پرداخت غرامت دام‌های آلوده به دامداران گفت: پرداخت غرامت دستورالعمل خاصی دارد که بر اساس آن 75 درصد از زیان وارده به صورت غرامت به دامدار پرداخت می‌شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان هاری را دیگر بیماری مشترک بین انسان و دام اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به وجود این بیماری در بین گوشتخواران حیات وحش، دامپزشکان هر دامی را که مورد حمله این حیوانات قرار گیرند بر اساس دستورالعمل حذف می‌کنند.

وی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری را واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و گله اعلام کرد.

پهلوانی حذف کانون‌های مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دستور کار کشوری برشمرد و اضافه کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و هاری از بیماری‌های خطرناکی هستند که باید به صورت جدی کنترل شوند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تعداد کلینیک‌های دامپزشکی خصوصی در سطح استان زنجان گفت: به غیر از شهرستان طارم همه شهرستان‌های استان کلینیک خصوصی ارائه کننده خدمات دامپزشکی دارند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مجوزهای صادر شده برای فعالیت دامپزشکان به چند صورت انجام می‌شود، اضافه کرد: مجوز اشتغال به امور درمانی دام‌ها به صورت سیار، تاسیس کلینیک، پلی کلینی، و بیمارستان دامپزشکی برای دامپزشکان صادر می‌شود.

وی تعداد کشتارگاه‌های صنعتی دام را در استان زنجان یک واحد اعلام کرد و افزود: پنج واحد کشتارگاه صنعتی طیور نیز در استان فعالیت می‌کنند.

پهلوانی در پاسخ به سؤالی درباره ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام زنجان گفت: این کشتارگاه روزانه ظرفیت اسمی کشتار 300 دام بزرگ و یک هزار دام کوچک را دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی زنجان روزانه با ظرفیت کامل کار نمی‌کند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان تعداد دامپزشکان فعال در سطح استان زنجان را بین 40 تا 50 دامپزشک اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره درباره کشتار دام در برخی روستاهای اطراف زنجان و فروش گوشت آن در سطح شهر گفت: بر اساس قانون کشتار دام در خارج از کشتارگاه ممنوع است.

 

----------------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بافت
49 درصد عوامل بیماری‌زا از حیوانات منتقل می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: 49 درصد عوامل بیماری‌زا از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.
سمیه صادقی با اشاره به 13 تیر ماه روز ملی زئونوز‌ها اظهار داشت: همواره انسان به حیوانات به عنوان منبع مواد غذایی، حمل و نقل و کار وابسته بوده است، سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها به دلیل تماس با حیوانات، بیمار می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زا، 832 عامل یعنی 49 درصد آنها از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

صادقی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات به آن گروه از بیماری‌‌ها و عفونت‌هایی اطلاق می‌شود که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره‌دار قابل انتقال هستند.

وی بیان داشت: انسان از راه‌های مختلف از جمله تماس با دام و ترشحات آنها، همچنین مصرف گوشت، لبنیات و سایر فرآورده‌ها در معرض این بیماری‌ها قرار دارد.

صادقی با تأکید بر اهمیت بیماری‌های زئونوتیک و انگلی و همچنین بیماری‌های وابسته به مواد غذایی خاطر‌نشان کرد: امروزه بیماری‌های مشترک به طور مداوم رو به افزایش است و صرف نظر از ناراحتی‌ها، ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها در انسان، اثرات سوء ناشی از آنها در تولیدات دامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اطلاع‌رسانی مناسب در مورد شیوع بیماری در انسان و حیوان، آموزش جامعه در مورد راه‌ها‌ی انتقال و پیشگیری بیماری، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌هایی مانند تب مالت و شاربن، محدود کردن محل‌های تجمع سگ‌های ولگرد برای پیشگیری از بیماری‌های هاری و کیست هیداتید و سالم‌سازی محصولات دامی را از جمله راه‌های مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک برشمرد.

 

---------------------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
29 هزار دام ریگان علیه آبله مایه‌کوبی شدند


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 29 هزار رأس دام سبک در این شهرستان علیه بیماری آبله واکسینه شدند.
حجت‌الله جعفری در ریگان با بیان اینکه بیماری آبله یک بیماری ویروسی دام و این ویروس از دسته پاکس است، اظهار داشت: بیماری آبله سبب بروز آبله گوسفندی و بزی در دام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این بیماری از دسته بیماری‌های مسری در دام تلقی می‌شود و پوست حاوی ویروس در انتقال این بیماری نقش دارد، بیان داشت: انجام اقدامات بهداشتی، رعایت اصول و ضوابط امنیت زیستی و توجه به کنترل ورود و خروج دام در کنترل و پیشگیری از این بیماری تأثیرگذار است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون‌های منظم دام است به همین منظور شبکه دامپزشکی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به مایه‌کوبی 9 هزار و 396 رأس گوسفند و 18 هزار و 451 رأس بز علیه این بیماری کرده است.

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مبحث آموزش و ترویج، کلاس و کارگاه آموزشی ویژه 25 نفر از دامداران و عشایر شهرستان برگزار شد.

وی از دامداران خواست برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شبکه دامپزشکی همکاری داشته باشند و همچنین در موقع جابه‌جایی و حمل دام با هماهنگی دامپزشکی و اخذ مجوز بهداشتی نسبت به حمل دام اقدام کنند.

 

نظر شما
ادامه