کد خبر: ۹۴۲۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اصفهان، مرکزی، رامهرمز و خراسان رضوی

 

کسب رتبه دوم در طرح سنجش میزان رضایت مندی مراجعان توسط اداره کل دامپزشکی استان اصفهان


اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در طرح سنجش میزان رضایت مندی مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاههای اجرایی استان در سال 90، موفق به کسب رتبه دوم در گروه خود در سطح استان شد.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اعلام این خبر افزود: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در طرح سنجش میزان رضایت مندی مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاههای اجرایی استان در سال 90، موفق به کسب رتبه دوم در گروه خود و کسب رتبه هفتم در سطح استان بین 50 دستگاه اجرایی شد.

در این رتبه بندی که توسط استانداری اصفهان صورت گرفت با کسب امتیاز26/83 اداره کل دامپزشکی این استان حائز رتبه دوم در سطح گروه خود و رتبه هفتم در بین 50 دستگاه اجرایی شد.

 

-----------------------------------

 

20 هزار راس دام سبک در شهرستان خمین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خمین از توابع استان مرکزی گفت: تاکنون 20 هزار راس دام سبک در این شهرستان علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.


'حمید توکلی'  افزود: طرح واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری تب مالت از 25 خرداد ماه در شهرستان خمین آغاز شده است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در این طرح70 هزار راس دام سبک شامل 45 هزار راس گوسفند و 25 هزار راس بره علیه این بیماری واکسینه شوند.
وی اظهار داشت: بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و دام تلقی می‌شود که از جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت زیادی دارد.
وی،بیان داشت: تب مالت سبب ایجاد علائمی شامل تب مواج، لرز شدید، درد در ناحیه عضلات و سیستم اسکلتی و مشکلا ت گوارشی در انسان می شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح با هدف حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق واکسیناسیون ، کنترل و کاهش بیماریها و بویژه بیماریهای مشترک انسان اجرا می شود.

------------------------------------

 

آغاز طرح سمپاشی دام در شهرستان رامهرمز


 با شروع فصل گرما طرح سمپاشی دام در شهرستان رامهرمز آغاز شد.
رئیس شبکه دامپزشکی رامهرمز گفت: هدف از این طرح مبارزه با انگلهای خارجی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام بخصوص تب کریمه و کنگو می باشد که در این راستا بیش از 300 هزار راس دام سمپاشی شده است.


دکتر حقیقی افزود: همچنین به منظور مبارزه با انگل های داخلی 57 هزار لیتر شربت آلبندازول در 2 ماهه اول سال جاری به گوسفندان منطقه خورانیده شده است.

-----------------------------------

 

همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک اعلام شد:
تولید 11 هزارتن گوشت سالم و بهداشتی در خراسان رضوی


 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک بین انسان و دام، روزهای 10 الی 15 تیرماه، از تشدید نظارت بر مراکز تولید گوشت در استان خبر داد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی این استان افزود: در راستای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو اقدامات جّدی از سوی دامپزشکی استان مورد پیگیری قرار گرفته  شده است.
دکتر جعفر عطارباشی گفت : تشدید نظارت های بهداشتی درکشتارگاه ها دام تحت پوشش از جمله این اقدامات بوده است و کشتار دام صرفا" در کشتارگاه های رسمی و تحت نظارت دامپزشکی مجاز بوده و هرگونه کشتار  خارج از کشتارگاه ها مخاطره آمیز و مستوجب برخورد قانونی می باشد .
وی اظهار داشت: گوشت دام استحصالی درکشتارگاه ها، پس از تولید به مدت 24 ساعت در اتاق سرد با دمای  صفر  تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری می شود تا طی این مدت بر اثر یک سری فعل وانفعالات شیمیائی،  برخی ویروس ها وباکتری ها ازجمله ویروس بیماری تب کریمه کنگو درصورت وجود از بین برود و برای انسان بیماری زائی نخواهد داشت.
عطارباشی یادآور شد: بخصوص در فصل گرما که فصل تکثیر و گزش کنه ها می باشد همه دام ها را باید آلوده تلقی نمود و احتیاط لازم توسط دامداران و نیز شهروندان و همه اقشار مرتبط و در تماس با دام زنده و خون و ترشحات دام رعایت گردد .
وی همچنین اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده، تا به حال در دنیا هیچ مورد ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت گزارش نشده است .
دکتر عطارباشی با ارائه آمار اعلام داشت: طی سه ماهه اول سال جاری بالغ بر   291 هزار رأس دام سبک و سنگین درکشتارگاه های دام استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار گردیده و حدود  11 هزار  تن گوشت تولیدی سالم دراختیار شهروندان قرار داده شده وحدود  38 هزار کیلوگرم از گوشت های تولیدی بدلیل وجود عوامل بیماری زا و غیر بهداشتی ضبط و معدوم گردیده است .
او از مردم خواست برای حفظ سلامت و بهداشت خود، گوشت مورد مصرف را  از فروشگاه های معتبر تهیه کنند و از هرگونه کشتار در منازل و معابر با توجه به مخاطرات بهداشتی و شرعی اجتناب نمایند .

نظر شما
ادامه