کد خبر: ۹۴۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
6 جولای سال 1985 که پاستور برای اولین بار واکسن هاری را ساخت و روی پسر بچه هار گزیده به کار گرفت و جان او را نجات داد. چون این واقعه مصادف با 16 تیرماه بود و از آنجا که این روز قبلا نامگذاری شده بود، نزدیکترین روز، 13 تیر ماه به عنوان روز مبارزه با زئونوزها انتخاب شد و برای اولین بار سال 1383 این روز گرامی داشته شد...

حکیم مهر - گفتگو با دکتر اسماعیل ذوقی پیشکسوت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و پژوهشگر عرصه بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان به مناسبت 13 تیر

چه شد که 13 تیر روز مبارزه با زئونوزها شد؟

در سال 75 به اصرارWHO  که به کشورهای عضو توصیه کرده بود که برای مبارزه با زئونوزها، کمیته‌های National Veterinary Public Health  تشکیل بدهند، پس از پیگیریهای فراوان توسط جامعه دامپزشکان، سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی پس از تشکیل، بالاخره شورایی به نام شورای هماهنگی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان تشکیل شد که در 2 سال اول فعالیتش، بسیار فعال بود و کارهای بسیار انجام شد ولی متأسفانه به مرور با تغییر مسئولین دچار سستی شد.

 یکی از تصمیمات آن شورا تعیین یک روز به نام روز ملی مبارزه با زئونوزها بود.

6 جولای سال 1985 که پاستور برای اولین بار واکسن هاری را ساخت و روی پسر بچه هار گزیده به کار گرفت و جان او را نجات داد. چون این واقعه مصادف با 16 تیرماه بود و از آنجا که این روز قبلا نامگذاری شده بود، نزدیکترین روز، 13 تیر ماه به عنوان روز مبارزه با زئونوزها انتخاب شد و برای اولین بار سال 1383 این روز گرامی داشته شد.


درباره دکتر ذوقی

دکتر ذوقی که اول تیر 51 بطور رسمی تحقیق را در موسسه رازی شروع کرد نگارش را از سال 56 آغاز نمود و تا به امروز که 35 سال از آن موقع میگذرد قلم را کنار نگذاشته و دست از تحقیق نکشیده است. ایشان 2 اثر نیز به سفارش سازمان نظام دامپزشکی دارند که یکی از آنها کتابچه‌ای مختصر و کوچک است به نام آشنایی با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان که جهت آشنایی نمایندگان مجلس در مورد دامپزشکی چاپ شد و در مجلس شورای اسلامی توزیع شد و مقدمه ای شد برای تصویب 13 تیر.

این محقق بازنشسته موسسه رازی در این گفتگو از روزهای دور موسسه تحقیقاتی رازی نیز گفت. از سال‌هایی که واکسن تولیدی آن به جهت کیفیت بالا به کشورهای دیگر حتی آمریکا صادر می‌شد، از سال‌هایی که تمامی دامپزشکان در بخشهای مختلف موسسه به مدیریت مرحوم دکتر کاوه از جان مایه میگذاشتند؛ البته امروز و آینده را نیز به واسطه افراد مستعدو متعهد، امکانات بسیار پیشرفته و عشق پر امید و رو به جلو میبیند به شرطی که برنامه ریزی اصولی داشته باشیم.

دکتر ذوقی معتقد بود : اگر قرار باشد با تغییر هر وزیر یا مسئولی طرح های قبلی رنگ ببازد به جایی نمیرسیم.

توصیه وی این بود که شورای هماهنگی مبارزه با زئونوزها جدی تر پیگیری شود، باید علم و تحقیقات از سیاست جدا شود، باید به زئونوزها اهمیت ویژه ای داد و برای مبارزه با آن سرمایه گذاری کلان کرد.

سایت نظام دامپزشکی ضمن انتشار این مطلب نوشت : در تمامی مدت گفتگو که همراه با صدای ملایم موسیقی سنتی بود که از اتاق آقای دکتر به گوش می رسید، همسر ایشان با لبخندی دلنشین مارا همراهی می‌کردند، همسری که در مقطعی از زندگی مشترک (نه قابل انتقال!) تایپ مطالب دکتر را بر عهده داشتند و هم مسئولیت منزل و 2 فرزند را به دوش کشیدند.
هر چند دلمان می خواست بیشتر بمانیم و بیشتر بپرسیم؛ ادب حکم می‌کرد که بیش از این وقت استاد را نگیریم مردی که دامپزشکی را زهر شیرین می داند.

تورا من زهر شیرین خوانم ای عشق                                                که نامی خوشتر از اینت ندانم

وگر – هر لحظه- رنگ تازه گیری                                                  به غیر از زهر شیرینت نخوانم

مشروح این گفتگو در ماهنامه نظام دامپزشکی (شماره تیر ماه) منتشر می شود.


خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاید یک دوست
|
-
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
اخلاق مطبوعاتی حکم می کند که منبع خبر را ذکر کنی عزیز دل برادر و به جمله آخر اکتفا نکنی
حکیم مهر
|
-
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
بیننده محترم / حکیم مهر تابحال هیچ مطلبی را بدون ذکر منبع منتشر نکرده و این از افتخارات حکیم مهر است. در این مطلب هم عبارت سایت سازمان نظام دامپزشکی به وضوح (Bold) شده است و منبع خبر کاملاً مشخص است.
شاید یک دوست
|
-
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
فرموده اید ... عبارت سایت سازمان نظام دامپزشکی به وضوح (Bold) شده است و منبع خبر کاملاً مشخص است
کجا این عبارت وجود دارد؛ من ندیدم!!!!
کجا بولد شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حکیم مهر
|
-
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
بیننده گرامی / ظاهراً به متن خبر به درستی توجه نفرموده اید!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
بنده این افتخار را داشتم که یکی از اعضای ستاد برگزاری و نامگذاری این روز بودم و نقش کوچکی در ثبت آن در تقویم ملی داشتم که متاسفانه بیش از یک سال ادامه نیافت. اما لازم است به نقش پررنگ جناب دکتر هوشمند ریاست سابق اداره زئونوزهای وزارت بهداشت، جناب دکتر صفاریان ریاست وقت سازمان نظام دامپزشکی، جناب دکتر زینلی کارشناس مسول اداره زئونوزها، سرکار خانم دکتر سیمانی نماینده محترم وقت انستیتو پاستور و بسیاری دیگر از همکاران دامپزشک اشاره کنیم. حقیقتا زحمات زیادی کشیده شد که البته چند سالی هم به صورت غیر رسمی ادامه یافت، اما با کمال تاسف قطع شد. امیدوارم سازمان نظام دامپزشکی در احیای این روز، فعال و این روز مجددا احیا شود.
نظر شما
ادامه