کد خبر: ۹۴۳۶

حکیم مهر - تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مرکزی دامداران ایران برای کاهش قیمت شیر امضاء شد.

سلطانی ـ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ـ اعلام کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ جدید قیمت پایه هر کیلوگرم شیر خام در دامداری با 3.2 چربی و بار میکروبی یک میلیون 750 تومان تعیین شده است.

سلطانی با اشاره به این‌که در صورت حمل‌ شیر توسط دامدار مبلغ 30 تومان به ازای هر کیلوگرم از کارخانه دریافت خواهد شد، گفت: به ازای هر 100 هزار بار میکروبی از یک میلیون 9 تومان به عنوان جایزه از سوی کارخانه‌دار به دامدار پرداخت خواهد شد و به ازای هر 100 هزار افزایش 4.5 تومان به عنوان جریمه از بهای شیر دامدار کسر خواهد شد.

وی هم‌چنین افزود: به ازای افزایش هر یک دهم درصد چربی مازاد بر 3.2، 10 تومان به عنوان جایزه به دامدار پرداخت و به ازای کاهش هر یک دهم درصد 10 تومان به عنوان جریمه از بهای شیر کسر می‌شود.

مدیرعامل مرکزی اتحادیه دامداران در مورد قیمت نهاده در این تفاهم‌نامه نیز توضیح داد: به ازای هر کیلوگرم شیر 190 گرم سویا به قیمت 900 تومان و 190 گرم سبوس به قیمت 250 تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام تحویل اتحادیه استانی خواهد شد و در صورت تامین سایر اقلام از سوی اتحادیه دامداران بین دامداران سراسر کشور توزیع خواهد شد.

به گفته سلطانی قرار‌داد تحویل شیر از طرف دامداران، شرکت‌های تعاونی و یا مراکز جمع‌آوری شیر با کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی منعقد و بعد از امضاء و تایید اتحادیه دامداران استان به اتحادیه مرکزی دامداران ایران تحویل می‌شود.

او هم‌چنین تاکید کرد که طبق این تفاهم‌نامه شرکت امور پشتیبانی دام در قبال دریافت چک مدت‌دار به سررسید دو ماهه از هر کارخانه سهمیه‌ نهاده‌ دامداران طرف قرار‌داد را در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران ایران قرار می‌دهد و بعد نهاده‌ها به نشانی دامداران حمل می‌شود.

مدیرعامل مرکزی اتحادیه دامداران یاد‌آور شد که مدیریت تامین نهاده‌ها بر عهده‌ شرکت پشتیبانی امور دام و مدیریت توزیع در سطح کشور برعهده‌ اتحادیه مرکزی دامداران ایران خواهد بود.

سلطانی پرداخت بهاء شیر دامداران را به صورت نقدی یکی‌دیگر از موارد این تفاهم‌نامه عنوان کرد و افزود: از این پس کارخانه‌ها باید شیر را به صورت نقدی از دامداران خریداری کنند، ضمن این‌که بهای علوفه نیز به سررسید دو ماهه از بهای شیر دامدار کسر خواهد شد.

وی افزود: به منظور تسریع در اجرای قرار‌داد شرکت پشتیبانی امور دام حداقل 10 هزار تن سویا باید فورا در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران قرار گیرد و در پایان ماه براساس شیر دریافتی کارخانه‌ها بهای این نهاده محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران هم‌چنین ادامه داد: براساس بخشنامه‌ شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران کل سبوس استحصالی کارخانه‌های آرد کشور باید در اختیار اتحادیه‌ مرکزی دامداران قرار گیرد.

به گفته‌ وی اولویت توزیع سبوس با دامداران تحویل‌دهنده‌ شیرخام به کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی است.

سلطانی با اشاره به این‌که طبق این تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ارز مورد نیاز اتحادیه مرکزی دامداران را با نرخ مرجع و از طریق معرفی به بانک مرکزی برای واردات انواع نهاده‌های دامی تامین کند، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام نیز در مناقصات داخلی خرید از وارد‌کنندگان در شرایط مساوی اتحادیه‌ مرکزی دامداران ایران را باید در اولویت قرار دهد.

وی شروع اجرای این قرار‌داد را از تاریخ تحویل نهاده‌ها (سویا و سبوس) 15 روز اعلام کرد و افزود: چنانچه بعد از 20 روز نهاده‌ها تحویل نشود، مابه‌التفاوت هر کالا نسبت به قیمت بازار آزاد محاسبه و توسط شرکت پشتیبانی امور دام به دامداران پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان این‌که در صورت انجام این تعهدات دامداران موظف به تحویل شیر با شرایط ذکر شده به کارخانه‌های طرف قرار‌داد هستند، تصریح کرد: در غیر این صورت اتحادیه‌ مرکزی دامداران ایران و اعضای آن هیچ‌گونه تعهدی برای تحویل شیر با قیمت تعیین شده نخواهد داشت.

سلطانی هم‌چنین یاد‌آور شد که چنانچه قیمت سایر نهاده‌ها خارج از عرف بازار افزایش پیدا کند، باید در قیمت شیر خام تجدید‌نظر و یا خسارت دامداران از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت شود.

به گزارش ایسنا راد‌مرد ـ معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ نیز به نمایندگی از وزارتخانه متبوع‌اش این تفاهم‌نامه را امضاء کرد.

پیش از این دو ماه پیش نیز تفاهم‌نامه‌ای در همین زمینه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مرکزی دامداری ایران به امضا رسیده بود که به دلیل متعهد‌نبودن مسئولان به انجام تعهداتشان و مفاد آن تفاهم‌نامه اجرایی نشد. هم‌چنین با توجه به این‌که این تفاهم‌نامه هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد، امکان اجرایی‌نشدن آن نیز وجود خواهد داشت.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه