کد خبر: ۹۴۴۴

حکیم مهر - کارشناس مسئول دفتر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح شیوه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در چهار ماهه نخست امسال حدود 52 مورد از بیماری تب کریمه کنگو در کشور گزارش شد که 8 مورد از آنها به مرگ منجر شده است.

دکتر محمد زینلی گفت: بیماری «تب کریمه کنگو» از طریق کنه وارد بدن دام می‌شود و متاسفانه دام مبتلا هیچ علامتی ندارد. این بیماری می‌تواند از طریق دام آلوده و ترشحات این دام به انسان منتقل شود. بر این اساس باید سعی شود دام‌ها در منازل ذبح نشوند و برای خرید و ذبح دام هماهنگی‌های لازم با سازمان دامپزشکی صورت گیرد.

این دامپزشک درباره چگونگی انتقال بیماری تب کریمه کنگو از حیوان آلوده به انسان، گفت: بحث انتقال بیماری از طریق گوشت مطرح نیست، بلکه بحث انتقال آن از طریق خون و ترشحات دام آلوده مطرح است. عمدتا اگر زمان ذبح، ویروس در دام وجود داشته باشد، توصیه آن است زمانی که لاشه حیوان جدا می‌شود در سردخانه و در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. دمای یخچال‌های منازل نیز برای این موضوع کفایت می‌کند.

نماینده وزیر بهداشت در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی افزود: اگر گوشت 24 ساعت داخل یخچال باشد، به دلیل جمود نعشی و پدیده گلیکوژن در گوشت، گلیکوژن به اسید لاکتیک تبدیل شده و این پدیده سبب اسیدی شدن گوشت می‌شود. به این ترتیب ph گوشت به حدود 5 می‌رسد که در این pH ویروس غیرفعال می‌شود. به این ترتیب زمانی که گوشت وارد چرخه آشپزخانه می‌شود، ویروس قابلیت انتقال ندارد.

زینلی ادامه داد: زمانی که به گوشتی دست می‌زنیم که حالت خونآبه داشته و دست نیز از جراحتی برخوردار است، درصورتی که امکان آلودگی گوشت وجود داشته باشد، ویروس آن از طریق مخاط هم می‌تواند وارد بدن و نهایتا جذب شود.

وی تاکید کرد: توصیه آن است که زنان خانه‌دار، قصا‌ب‌ها و افرادی که با دام و گوشت دام ارتباط دارند، گوشت را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند و پس از آن برای تکه‌تکه کردن از دستکش استفاده کنند.

زینلی افزود: توصیه‌های لازم صورت گرفته که در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، گان، عینک، ماسک و چکمه استفاده شود. با دامپزشکی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته که کشتارگاه‌ها به این وسایل تجهیز باشند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه