کد خبر: ۹۴۴۵

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این استان بدون حتی یک کشتارگاه صنعتی، در جایگاه پنجم تولید کننده گوشت و کشتار دام قرار دارد.
دکتر مصطفی کنارکوهی تعداد کشتارگاه‌های دام استان را 26 واحد اعلام کرد و اظهار داشت: این کشتارگاه‌ها تمام سنتی هستند که البته قرار است هشت واحد از آنها به طور موقت تا انجام اصلاحات و بهسازی تعطیل شوند.

وی با خطرناک توصیف کردن برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، وجود کشتارگاه صنعتی را با رعایت بهداشت کامل و نظارت و بازرسی برای جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها به انسان ضروری دانست.

خبرگزاری فارس: پنجمین تولید کننده گوشت کشور بدون کشتارگاه صنعتی

مدیرکل دامپزشکی خوزستان درباره مرکز استان گفت: در اهواز بیشترین کشتار دام صورت می‌گیرد که معادل تمام کشتارگاه‌های استان است این در حالی است که کشتارگاه کنونی کاملا سنتی است با این وجود، اداره دامپزشکی، رعایت حداقل‌ ضوابط بهداشتی را با کمک شهرداری برای این کشتارگاه‌ها لازم‌الاجرا می‌کند.

کنارکوهی در عین حال تصریح کرد: شهرداری اهواز به عنوان مالک کشتارگاه باید ضوابط و شرایط فیزیکی مناسب را برای این واحد ایجاد کند.

وی درباره ساخت کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: این پروژه که از مصوبات سفر نخست هیئت دولت به استان است پس از گذشت چندین سال تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مرغ زنده؛ مشکلی لاینحل در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان جمع آوری عرضه کنندگان مرغ زنده را یکی از کارهای دائمی این اداره در طول سال های مختلف عنوان کرد و گفت: برخوردهای فیزیکی صرفا با عرضه کنندگان مرغ زنده به نتیجه نمی‌رسد.

کنارکوهی افزود: سالیان زیادی است که این کار در حال انجام است، حتی در سال‌های اخیر دستگاه قضایی به یاری دامپزشکی آمده و دستور بازداشت فروشندگان مرغ زنده را داده است اما این مشکل بدین صورت حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر محلی برای خرید یا فروش مرغ تولیدی مرغدار باشد و مرغدار دغدغه فروش تولید گوشت را نداشته باشد، بازار خرید و فروش مرغ زنده ایجاد نمی‌شود.

پیشگیری از شاربن

کنار کوهی همچنین درباره بیماری شاربن (سیاه زخم) که در نوع احشایی آن حتی منجر به مرگ انسان می‌شود، توضیح داد: فعالیت‌های وسیعی توسط سازمان دامپزشکی در مبارزه با این بیماری صورت گرفته و مقرر شده چند استان از جمله خوزستان واکسیناسیون دام‌ها علیه شاربن به طور موقت قطع شود و کنترل و پایش بیماری تشدید شود تا اگر دام مبتلا به این بیماری مشاهده نشد، ریشه کنی آن در دام‌های استان اعلام شود.

وی به بیماری تب مالت (بروسلوز) اشاره کرد و با بیان اینکه سل و بروسلوز درمان قطعی ندارند، اظهار داشت: اداره دامپزشکی وظیفه شناسایی و مبارزه با این بیماری را در دام‌های پرخطر و زایا با انجام واکسیناسیون به عهده دارد.

عضو شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان در ادامه هاری را از جمله بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و مهلک‌ترین بیماری عصبی دانست و گفت: مبارزه با هاری به طور اختصاصی وظیفه دامپزشکی است و به هیچ عنوان به بخش خصوصی قابل انتقال نیست؛ در همین راستا سال گذشته هزار و 49 قلاده سگ صاحبدار علیه این بیماری واکسینه شدند.

این اظهار نظر در حالی صورت گرفته که هم اینک حیوانات خانگی توسط کلینیک های بخش خصوصی علیه هاری واکسینه می شوند.

کنارکوهی همچنین درباره تب کریمه کنگو که از طریق گزش کنه آلوده انتقال می‌یابد و هم اکنون 13 استان‌ کشور را درگیر خود کرده، توضیح داد: خوشبختانه با اقدامات کنترلی و نظارت انجام شده با وجود مناسب بودن فصل گرما برای زایش کنه‌ها، موردی از این بیماری در استان یافت نشده است.

به گفته وی، برای مقابله با تب کریمه کنگو تاکنون 46 هزار و 448 راس گاو و گاومیش، 503 هزار و 60 رأس گوسفند و 2 میلیون مترمربع فضای اماکن دامی علیه این بیماری سمپاشی شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان درباره بیماری سالک که از طریق پشه خاکی انتقال می‌یابد و سه نوع جلدی، احشایی و تنفسی در انسان بروز می‌کند، توضیح داد: عامل بیماری از طریق گرد وخاک و شرایط نامناسب بهداشتی می‌تواند وارد بدن انسان شود و باعث مرگ شود.

کنارکوهی مبارزه با سگ‌های ولگرد و اتلاف آنها، موش و سایر جوندگان را از جمله راهکارهای پیشگیری از انتقال بیماری سالک عنوان کرد و گفت: نخاله‌های ساختمانی که در جای جای کوچه و خیابان‌های شهر می‌بینیم، یکی از کانون‌های رشد و ازدیاد عامل بیماری سالک هستند.

 ریسک بالای مصرف مرغ زنده

عضو شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان در ادامه همچنین به برخی بیماری‌هایی که از طریق فرآورده‌های غذایی آلوده انتقال می‌یابند اشاره کرد و گفت: از جمله خطرناک‌ترین آنها سالمونلاست که از طریق گوشت آلوده یا فرآورده‌های مصرفی که بهداشتی نباشد انتقال می‌یابد و درمان آن بسیار هزینه‌بر است.

کنارکوهی تاکید کرد: مرغ زنده که توسط فروشندگان در نقاط مختلف شهر هر چند به صورت غیرمجاز عرضه می‌شود می‌تواند عامل انتقال بیماری به انسان باشد چرا که اطلاعی از میزان و نوع دارویی که احتمالا به مرغ تزریق شده وجود ندارد و مصرف آن مشکلات عدیده‌ اساسی به جای خواهد گذاشت.

وی آمار موارد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌‌های خام دامی در سه ماهه امسال را 33 هزار و 192 مورد عنوان کرد و گفت: در این مدت 257 مورد به مراجع قضایی مرجوع شده و 462 هزار و 708 کیلوگرم فرآورده‌های خامی نیز به علت نامناسب بودن ضبط شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه