کد خبر: ۹۴۴۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، زنجان، قاین، خاتم و بوشهر

 

آموزش روستائیان در خصوص پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان ودام توسط دامپزشکی استان قزوین


به مناسبت 13 تیر یکدوره کلاس آموزشی جهت آشنایی روستائیان با راههای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک بین انسان ودام در آبیک برگزار شد.

دکتر یعقوبی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک با اعلام این خبر افزود: بیماریهای قابل انتقال  بین انسان وحیوان چه از حیث عفونت زایی وچه از لحاظ تعداد دارای اهمیت می باشد.

 وی همچنین بیماری تب کریمه- کنگو را به عنوان یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان ودام و بدون علائم و تب چند روزه در حیوان عنوان کرد وکنترل آن را به ریشه کنی بیماری در منشاآن ،یعنی حیوانات وابسته دانست.

دکتر مرتضی یعقوبی همچنین گفت: در جهت کنترل وریشه کنی این بیماری علاوه بر اقدامات مبارزه ای ،سم پاشی بدن دامها واماکن دامی جهت از بین بردن کنه عامل انتقال بیماری ،عدم ذبح دام در خارج از کشتارگاه و نقش آموزش جهت افراد در معرض خطر را مهم دانست .

وی افزود : در همین راستا کلاس آموزشی بیماری تب کریمه -کنگو  سیزدهم تیرماه سال جاری  در سالن شورای روستای قشلاق از توابع شهرستان آبیک ،با حضور اهالی روستای قشلاق  و با همکاری شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان برگزار گردید .

همزمان با برگزاری این کلاس، بروشور وپوسترهایی در خصوص بیماریهای مشترک بین شرکت کنندگان توزیع گردید و یکی از دامپزشکان شهرستان آبیک  به ارائه توضیحاتی در رابطه با این  بیماریها پرداخت وسپس مطالبی مشروح در رابطه با  بیماری واهمیت آن ،راه های انتقال، علائم شناسایی ،تشخیص تفریقی از سایر بیماریها،کنترل وپیشگیری آن ودیگر توصیه های بهداشتی وترویجی را ارائه نمود .

 

------------------------------------

 

مهمترین راهکار کنترل بیماری تب کریمه کنگو نظارت بر عملکرد کشتارگاهها است


مدیر کل دامپزشکی استان زنجان، گفت: مهمترین راهکار عملی برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو یا CCHF نظارت جدی بر عملکرد کشتارگاهها است.
محمد رشید کرمی در جمع خبرنگاران، افزود: تشخیص تب کریمه کنگو در دام دشوار است وتشخیص آن نیز تاثیری در کنترل بیماری دام ندارد، بنابراین راهکار اساسی پیشگیری از انتقال این بیماری به انسان، نگهداری گوشت در پیش سرد کن کشتارگاههای دام به مدت 24 ساعت است.
وی، از شروع به کار آزمایشی بخش پیش سرد کن کشتارگاه صنعتی زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: این بخش کشتارگاه صنعتی زنجان از روز دوشنبه هفته جاری شروع به کار کرده است و در چند روز آینده به طور کامل به این امر اختصاص خواهد یافت.
کرمی، به سایر برنامه های پیشگیرانه در راستای کنترل بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و یادآور شد: آموزش، کنترل تردد دام و گوشت به استان و اصلاح جایگاه های سنتی دام و سم پاشی جایگاههای دام موجود از مهمترین اقدامات صورت گرفته و برنامه های در دست اجرا، در این زمینه است.
وی به اهداف و برنامه های اداره کل دامپزشکی استان زنجان اشاره و یادآور شد: کنترل بیماری های واگیردار دامی، برنامه های کنترلی و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام، نظارت بر فرآورده های خام دامی و امنیت غذایی فراورده های خام دامی از عمده ترین برنامه های این اداره کل است.
کرمی به تضمین امنیت غذایی به عنوان یکی ا زمسئولیت های مهم بخش دامپزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: با گسترده و سریع تر شدن تبادلات، حجم انبوهی از مواد خام دامی در زمان کوتاهی جا به جا می شود و چنانچه اقدامات پیشگیرانه و کنترلی کافی در این زمینه صورت نگیرد می تواند موجب انتشار انواع بیماری های مشترک انسان و حیوان شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان 49 درصد از کل بیماری ها را مشترک بین انسان و حیوان ذکر و خاطرنشان کرد: سل، بروسلوز، کیست هیداتید، هاری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو از جمله بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان است.
وی به پایین بودن شیوع بسیاری از بیماری های مشترک انسان و حیوان در استان زنجان به علت اقدامات کنترلی و پیشگیرانه اشاره کرد و گفت: نمونه های بسیار کمی از بیماری های مشترک انسان و دام ، دیده شده است و بیماری هایی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا زمان حاضر هیچ موردی در مرغداری های استان مشاهده نشده است.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان نیز به راه های انتقال بیماری 'CCHF' به انسان یا حیوان اشاره و تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس با گوشت یا فراورده دامی آلوده، ترشحات دام یا انسان آلوده و یا گزش کنه به انسان منتقل می شود.
مرتضی پهلوانی به صادرات برخی فرآورده های دامی به کشورهای دیگر و نظارت و کنترل این فرآورده ها اشاره کردو افزود: سال گذشته 271 تن پای مرغ به کشورهای ویتنام و هنگ کنگ و 19 تن تخم مرغ از این استان به کشور عراق صادر شد.
وی با اشاره به سم پاشی جایگاهها و اسطبل های دام در استان زنجان، تصریح کرد:سم های به کار رفته به علت احتمال وجود عوارض در فرآورده ها به خصوص شیر از انواعی هستند که ماندگاری بسیار کمی داشته و اثر آن سریع از محیط پاک می شود.
پهلوانی به سم پاشی بیش از شش میلیون مترمکعب از اماکن نگهداری دام اشاره و تصریح کرد: 508 هزار و 204 گوسفند و بز، 35 هزارو 49 راس گاو و گوساله سمپاشی روی دام شده اند.
وی به لزوم تغییر در ساختار دامداری های سنتی و اصلاح آنها اشاره و یادآور شد: استفاده از سیمان و آجر در ساختار دامداری ها لازمه دریافت پروانه توسط دامداران سنتی بوده و این امر کنترل انگل های خارجی را در محیط جایگاهها ممکن می سازد.

-------------------------------------

 

فرماندار قاینات از کشتارگاه دام شهرستان بازدید کرد


فرماندار قاینات در راس هیاتی از مسئولان شهرستان از کشتارگاه دام بازدید کرد. 


در این بازدید حبیبی منش از نزدیک در جریان روند استحصال بهداشتی گوشت در کشتارگاه دام و اقدامات بهداشتی دامپزشکی در این راستا قرار گرفت.

دکتر سید حبیب حسینی، رئیس شبکه دامپزشکی قاینات با ارایه گزارشی از میزان کشتار دام طی سالجاری به بیان اهمیت وجود پیش سرد در پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک به انسان از طریق مصرف گوشت قرمز پرداخت و خواستار رفع نواقص بهداشتی موجود شد.

در ادامه مهندس صنعتی ،شهردار قاینات از نصب و راه اندازی پیش سرد سیار در کشتارگاه دام در آینده نزدیک خبر داد و افزود:سایر نواقص بهداشتی کشتارگاه دام نیز بزودی برطرف خواهد شد. در پایان این بازدید فرماندار قاینات ضمن بررسی  مشکلات موجود در کشتارگاه ،بر رفع هرچه سریعتر نواقص موجود تاکید کرد.

 

--------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم خبرداد:
آغاز طرح سمپاشی رایگان علیه عوامل انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم با بیان اینکه یکی از راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو گزش ویا تماس باکنه های آلوده می باشد وباتوجه به اینکه باشروع فصل گرما تکثیر کنه ها همچنین فعالیت آنها افزایش می یابد اعلام کرد : شبکه دامپزشکی شهرستان برای جلوگیری از شیوع این بیماری طرح رایگان سمپاشی جایگاه دام را با مشارکت بخش خصوصی آغاز نمود، این طرح منطقه به منطقه درحال انجام می باشد و تمامی جایگاه های نگهداری دام شهرستان را تحت پوشش قرار می دهد دراین طرح میزان 240000مترمربع جایگاه دام سپاشی خواهد شد.


دکترکریمی راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را گزیده شدن توسط کنه، تماس باخون وموادآلوده کننده دامی که دچار عفونت در هفته اول می باشند، تماس باترشحات و خون بیمار و افراد در معرض خطر بیشتر پزشکان، پرستاران وسایر افرادی که باخون و بافت های آلوده بیمار درتماس هستند، دامپزشکان، دامداران وکارگران کشتارگاه ها می باشند.
وی در خصوص راه های مبارزه با این بیماری گفت: سم پاشی دام ها و اماکن دامی برعلیه کنه ها، پرهیز از تماس و له کردن کنه ها روی بدن دام، پرهیز ازخرید گوشت در محل های عرضه غیرمجاز، توجه به مهر دامپزشکی هنگام خریدگوشت، نگهداری گوشت تازه 24 ساعت و جگر 48 تا 72 ساعت دریخچال (دمای0-4درجه)، استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت، بهداشتی نمودن جایگاه دام با استفاده از مصالح مناسب مثل سیمان به طوری که شرایط برای رشد وتکثیر کنه ها نامساعد شود.

 

---------------------------------------

 

معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد :
جمع‌آوری دستفروشان ماهی در بوشهر


معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر از جمع‌آوری دستفروشان ماهی در بوشهر خبر داد و گفت: گوشت‌های تحت نظارت اداره کل دامپزشکی مشکلی ندارند.
محمدمهدی سیمرونی روز سه شنبه 13 تیرماه در نشستی خبری  اظهار داشت: در همین ارتباط جلسات مشترکی با شهرداری بوشهر داشتیم و در حال اقدام برای جمع‌آوری دستفروشان ماهی در سطح شهر بوشهر هستیم.
وی افزود: توصیه می‌کنیم با توجه به گرمی هوا شهروندان هرگونه فرآورده خام دامی که در معرض دمای بالا باشد را خریداری نکنند.
معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با تعطیلی برخی کشتارگاه‌های استان تصریح کرد: ساماندهی کشتارگاه‌ها از برنامه‌های ما بوده و در همین ارتباط کشتارگاه‌هایی که استاندارد لازم را نداشتند تعطیل کردیم و برخی از آنان پس از تجهیز شدن به امکانات استاندارد مجددا فعالیت خود را آغاز کردند.
سیمرونی خاطر نشان کرد: تنها یک کشتارگاه در شهرستان گناوه داریم که همچنان مشکل دارد و فعالیت نمی‌کند اما با رعایت استانداردهای لازم مجددا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی بیان داشت: 5 کشتارگاه در استان بوشهر فعالیت می‌کنند که از این تعداد 4 کشتارگاه سنتی و یک مورد نیمه صنعتی است.
بیش از 55 میلیون محموله آبزیان کنترل شد
معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: در یک‌سال گذشته 55 میلیون و 392 هزار و 317 کیلوگرم انواع آبزیان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بوشهر مورد بازدید قرار گرفتند.
سیمرونی گفت: یک هزار و 78 مورد آبزیان آزمایش شد و 3 هزار و 738 گواهی حمل آبزیان در استان صادر کردیم.
وی بیان کرد: حساسیت ما در بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه و نگه‌داری آبزیان زیاد است چرا که این اقدام ما در جهت تامین سلامت شهروندان است.
معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه امکانات و تجهیزات ما برای نظارت و بازرسی در حد مطلوب است افزود: از شهروندان بوشهری می‌خواهیم به عنوان بازرسان اداره کل دامپزشکی با ما همکاری داشته و موارد مشکوک و غیربهداشتی را گزارش کنند.
صدور 6900 فقره گواهی حمل بهداشتی فرآورده‌های دامی
سیمرونی از صدور 6 هزار و 960 فقره گواهی حمل بهداشتی فرآورده‌های دامی در استان بوشهر خبر داد و گفت: در یک‌سال گذشته 112 میلیون و 236 هزار و 987 کیلوگرم فرآورده خام در استان بوشهر شامل گوشت قرمز، سفید، عسل، فرآورده‌های دریایی، تخم مرغ، شیر و ... مورد بازدید نظارتی کارشناسان دامپزشکی استان قرار گرفته‌اند.
معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه 50 هزار و 67 مورد بازرسی در این مدت انجام شده است خاطر نشان کرد: از موارد بازرسی شده 956 مورد آزمایش روی آنها انجام شده که 4 هزار و 846 کیلو فرآورده دامی برای نمونه آزمایشات اخذ شده است.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح‌های نظارتی 66 هزار و 717 کیلوگرم فرآورده دامی به دلیل مشکلاتی که داشته‌اند ضبط شدند.
سیمرونی افزود: از موارد مشکل‌دار، گزارش 181 مورد به مراجع قضایی ارجاع شده و 3 هزار و 283 مورد گوشت دام غیر بهداشتی شناسایی کردیم.
نظارت بیش از 3 میلیون قطعه طیور در استان بوشهر
سیمرونی گفت: کارشناسان اداره کل دامپزشکی در یک‌سال گذشته بر 3 میلیون و 588 هزار و 600 قطعه طیور نظارت بهداشتی انجام دادند.
وی بیان کرد: در همین مدت 6 هزار و 627 رأس گوسفند، 15 هزار و 497 رأس بز و 5 هزار و 282 رأس گاو و گوساله و هشت نفر شتر تحت نظارت قرار گرفتند.

نظر شما
ادامه