کد خبر: ۹۴۶۰

حکیم مهر - از قدیم مردم اعتقاد داشتند اگر پرنده ای در خانه نگهداری شود، قضا و بلا از اهالی منزل دور می شود و به همین علت به نگهداری پرندگان در منزل تمایل داشتند، اما امروزه مردم به علل مختلف از جمله سرگرمی و فخر فروختن به یکدیگر به نگهداری پرندگان علاقه مند هستند و در واقع برخی از افراد در اصطلاح پرنده باز هستند که مشتریان اصلی این بازار را تشکیل می دهند.

این دسته زیبایی و استعداد پرندگان خود را به رخ هم می کشند، بنابراین پول زیادی خرج پرندگان خود کرده و کارهای مختلفی را به آن ها آموزش می دهند که این کار علاوه بر ارضای غرور آنها، بر قیمت پرنده نیز می افزاید.

اردیبهشت ماه تا اوایل پاییز فصل رونق خرید و فروش پرندگان محسوب می‌شود، چون در این ایام به علت زاد و ولد پرندگان، بازار پرنده فروشان رونق فراوان می گیرد، ولی به گفته فعالان این بازار، در سایر ایام سال تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه تعداد مشتری ها بیش تر از روزهای دیگر است، زیرا والدین فرصت دارند با توجه به تعطیلی آخر هفته با فرزندان خود سری به مغازه‌ها بزنند.

80 درصد پرندگان زینتی، وارداتی است

اما در حالی که اکثر مردم می پندارند که بیشتر پرنده های موجود در بازار بومی بوده و از نقاط مختلف ایران جمع آوری شده اند، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نظر دیگری دارد.

به گفته مهدی یوسف خانی، حدود 80 درصد پرندگان زینتی، وارداتی بوده و خارجی هستند که البته در برخی انواع آنها نمونه‌ی ایرانی نیز وجود دارد.

وی افزود: هند، هلند، بلژیک و پاکستان از مهم‌ترین کشور‌هایی هستند که رتبه‌ی اول را در زمینه‌ی صادرات پرندگان زینتی به خود اختصاص داده‌اند و کشور هند در زمینه‌ی طوطی در مرتبه‌ی اول قرار دارد.

بیشترین فروش پرندگان زینتی مربوط به کدام پرندگان است؟

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار فروش در زمینه‌ی پرندگان زینتی مربوط به کدام هاست، گفت: انواع پرندگان از جمله مرغ عشق و یاکریم بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند که قیمت پایین‌ آنها در مقایسه‌ با انواع طوطی و هزینه‌ی نگهداری کمتر این پرندگان از جمله دلایل بالای آمار فروش آن‌هاست.

اما فعالان این حوزه معتقدند که قناری به علت قیمت مناسب، زیبایی و آوازخواندن بیش ترین تقاضا را دارد و کبوتر نیز تقاضای فراوانی دارد و پس از آن فنچ، مرغ عشق و سپس کاسکوو مینا با قیمت های بیش تر در مرتبه بعد تقاضا قرار دارند.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران با بیان این‌که در بین پرندگان زینتی، طوطی‌ها گران‌ترین نوع هستند، می گوید: در این بین طوطی عروس هلندی قیمت بالایی دارد.

مهدی خانی در ادامه‌ی سخنان خود در رابطه با انواع مرغ گفت: دراین گروه ابتدا طاووس و سپس شاه طاووس را داریم و قرقاول آمریکایی، کبک، بلدرچین و مرغ و خروس هلندی از دیگر انواع مرغ هستند که 80 درصد این پرندگان نیز وارداتی است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر باغ پرندگان حدود 50 عضو دارد، افزود: هنوز فاز دوم این باغ افتتاح نشده که پس از افتتاح آن بقیه‌ اعضا که بیش از 50 عضو بوده و در حال حاضر در سطح شهر پراکنده هستند به آن باغ رفته و در آن جا فعالیت خواهند کرد.

قیمت‌گذاری پرندگان زینتی سلیقه ای بوده و تعرفه خاصی ندارد

اما نکته مهمی که در مورد پرندگان زینتی وجود دارد، این است که قیمت‌گذاری این پرندگان به صورت سلیقه ای بوده و تعرفه خاصی ندارد و از قیمت 2000 تومان شروع شده و بر اساس نوع پرنده تا چند میلیون تومان نیز قیمت دارد و ممکن است کسی از یک پرنده آن قدر خوشش بیاید که حاضر باشد تا چند صد میلیون تومان هم برای آن هزینه کند که البته این موضوع سلیقه‌ای است.

در مواقعی نیز به دلیل انتشار اخباری، فروش پرندگان کم می‌شود؛ مانند زمانی که خبر خطر افزایش آنفلوآنزای پرندگان در میان پرنده های زینتی قاچاق شده در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که البته مدتی بعد تکذیب شد. به هر حال گفته می‌شود پرندگان زینتی می‌توانند بعضی از بیماریها را در خود جای دهند و به صاحبان خود منتقل کنند.

اگرچه مالکیت پرندگان زینتی بدون خطر نیست، اما بسیاری از خانواده‌های ایرانی در منزل خود از پرندگان زینتی مراقبت می‌کنند و به این ترتیب ممکن است در معرض بسیاری از بیماریهای مشترک قرار گیرند و به منظور پیشگیری لازم است حتماً با دامپزشک پیش از نگهداری و هنگام نگهداری از پرنده مشورت نمایند.

توصیه می‌شود پیش از خرید پرنده وانتقال به محل زندگی حتما به ویژگی‌های یک پرنده سالم توجه شود و هر یک از نشانه های سلامتی یک به یک مورد بررسی قرار گیرد و حتما با دامپزشک مشورت شود.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه