کد خبر: ۹۴۶۸
انتظار آن بود که سالانه بین 25 تا 30 هزار نفر به هاری مبتلا شوند. اما به دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه، تعداد موارد هاری در کشور کمتر از تعداد انگشتان دست است؛ به طوری که سال گذشته تنها هفت مورد هاری منجر به مرگ در کشور گزارش شد...
rabid_dog911

حکیم مهر - کارشناس مسئول دفتر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به درمان رایگان بیماری هاری در کشور، تاکید کرد: افرادی که مورد گزش حیوانات وحشی قرار می‌گیرند باید سریع به مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کنند.


دکتر محمد زینلی درباره بیماری هاری گفت: فردی که به هاری مبتلا شود، مرگ وی صد درصد است و متعاقب این بیماری هیچ‌گونه درمانی وجود ندارد. سیاست وزارت بهداشت در این بیماری نیز بر مبنای پیشگیری در افراد حیوان‌ گزیده است. 
این دامپزشک با تاکید بر اینکه افرادی که مورد گزش حیوان قرار می‌گیرند، باید سریعا برای درمان مراجعه کنند، ادامه داد: بر اساس آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشترین گزش‌ها از طریق سگ‌های ولگرد در مناطق روستایی است و پراکندگی حیوان گزیدگی بیشتر در استان‌های گلستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری است. اما حیوان گزیدگی در دیگر نقاط کشور نیز مشاهده می‌شود.
به گفته کارشناس مسئول اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان سال گذشته 136 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور گزارش شد که تمام موارد این حیوان گزیدگی سریعا تحت درمان قرار گرفتند. در حیوان گزیدگی یک گروه از افراد به سه نوبت واکسیناسیون و گروهی دیگر به پنج نوبت واکسیناسیون نیاز دارند.
زینلی افزود: در افرادی که حیوان مربوطه مشخص است، آن حیوان به مدت 10 روز تحت نظر قرار می‌گیرد. اگر هیچ‌ علامت هاری در حیوان مربوطه مشخص نباشد، فردی که مورد گزش این حیوان قرار گرفته به سه مرتبه واکسیناسیون نیاز دارد. اما اگر حیوان پس از گزش ناپدید شود و یا وحشی باشد، درمان فردی که مورد گزش قرار گرفته به پنج نوبت واکسیناسیون نیاز دارد.
کارشناس مسئول اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان افزود: اگر درمان پیشگیری از هاری در کشور اتفاق نمی‌افتاد، انتظار آن بود که 20 درصد موارد هاری در کشور به مرگ منجر شود. بر این اساس انتظار آن بود که سالانه بین 25 تا 30 هزار نفر به هاری مبتلا شوند. اما به دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه، تعداد موارد هاری در کشور کمتر از تعداد انگشتان دست است؛ به طوری که سال گذشته تنها هفت مورد هاری منجر به مرگ در کشور گزارش شد. اغلب این افراد مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان و... بودند. در بیماری هاری افراد باید سریعا پس از گزش توسط حیوان، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
وی افزود: ابتلا به هاری معمولا در تمام گروه‌های سنی مشاهده می‌شود؛ اما معمولا حیوان گزیدگی در فصول سرد سال بیشتر است؛ چرا که هجوم سگ‌های ولگرد به مناطق شهری در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول است.
زینلی گفت: افرادی که از حیوان‌های خانگی، گربه و یا سگ نگهداری می‌کنند و یا افرادی که برای نگهداری گله از سگ استفاده می‌کنند، باید مبحث واکسیناسیون هاری این حیوانات را جدی بگیرند. همچنین در مناطقی که احتمال حضور سگ‌های ولگرد زیاد است، خانواده‌های آن مناطق باید سعی کنند از حرکاتی که باعث تحریک و حمله این حیوانات می‌شود، جلوگیری کنند و از نزدیکی با این حیوانات پرهیز کنند.
به گفته کارشناس مسئول اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در حال حاضر حدود 650 مرکز درمانی پیشگیری از هاری تحت پوشش شبکه‌های بهداشتی درمانی فعالند و واکسیناسیون هاری به شکل رایگان در اختیار افراد حیوان‌گزیده قرار می‌گیرد. در مناطق روستایی نیز بهورزها پیگیری زمان واکسیناسیون افرادی که مورد گزش قرار گرفته‌اند را انجام می‌دهند این اقدامات سبب شده تا تعداد موارد هاری در کشور بسیار کاهش یابد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه