کد خبر: ۹۴۷۹

حکیم مهر - هیچ کشوری تاکنون استفاده 100 درصدی از کودهای آلی و زیستی را در برنامه خود قرار نداده است و این نوع کودها تنها بخشی از نیاز کودی کشور را می‌توانند تعیین کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اعلام این مطلب گفت: کودهای آلی و زیستی می‌توانند بخشی از نیاز کشور به کود را مرتفع کنند. اما نمی‌توانیم از آنها به‌صورت کامل استفاده کنیم.

دکتر حسین بشارتی افزود: مطابق قانون، 35 درصد کودهای شیمیایی می‌تواند با استفاده از کودهای آلی و زیستی جایگزین شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حضار شرکت‌هایی در کشور وجود دارد که امکان تولید کودهای آلی و زیستی را دارند و فعالیت‌های مناسبی نیز تاکنون انجام داده‌اند.

بشارتی ادامه داد: مطابق ماده 143 قانون، باید بسترهای لازم برای فعالیت این شرکت‌ها و تولید کودهای آلی و زیستی در کشور فراهم شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که کودهای زیستی در کشور تولید می‌کنند، زیر 10 شرکت است که باید با حمایت‌های بیشتر افزایش پیدا کند.

غنی‌سازی فسفات کشور می‌تواند جایگزین کودهای فسفاته شود

این مقام مسئول یادآور شد: امکان جایگزینی 100 درصدی کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی در کشور وجود ندارد. اما می‌توانیم برای جلوگیری از کاهش میزان کود در کشور، از منابع موجود بهره‌برداری کنیم. به‌گونه‌ای که در کشور منابع خاک فسفات وجود دارد که می‌توانیم با غنی‌سازی آن را جایگزین کودهای فسفاته کنیم.

بشارتی تأکید کرد: برنامه الگوی کشت که از سوی معاونت تولیدات گیاهی اعلام شده است، باید به‌صورت کامل و همه‌جانبه اجرایی شود و مؤسسات تحقیقاتی همچون خاک و آب نیز باید بتوانند نیاز کودی را به بهترین نحو تأمین کنند.

وی اظهار داشت: اگر تحقق 35 درصدی کودهای آلی و زیستی به جای کود شیمیایی انجام شود، کار بزرگی در کشور عملیاتی شده است.

بشارتی همچنین گفت: بخش‌های دولتی و خصوصی باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و برای این جایگزینی‌ها اقدامات مثبتی به انجام برسد.

وی با اعلام اینکه نیاز کودی کشور بیش از چهار میلیون تن برآورد شده است، افزود: می‌توان تنها بخشی از این نیاز را با کودهای آلی و زیستی جایگزین کرد و برای مابقی آن نیز از منابع داخلی بهره‌برداری کرد تا نیاز کشور به واردات به حداقل برسد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از کارخانه‌های تولیدکننده کودهای آلی و زیستی حمایت شود تا بتوانیم این کودها را علاوه بر آنکه باعث جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند، برای جلوگیری از واردات بیش از حد نیز مورد استفاده قرار دهیم.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه