کد خبر: ۹۴۹۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی و کرمان

 

برای مبارزه با بیماری‌های مشترک حیوان و انسان
639 هزار مورد واکسیناسیون در آذربایجان‌غربی انجام گرفت


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: برای مبارزه با بیماری‌های مشترک حیوان و انسان 639 هزار و 89 مورد واکسیناسیون در سه ماهه سال جاری انجام گرفته است.
شهرام دیلمقانی در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار داشت: این میزان واکسیناسیون شامل 428 هزار و 700 مورد واکسیناسیون بر علیه تب مالت گوسفندی، 17 هزار و 968 مورد برای مبارزه با تب مالت گاوی و 3 هزار و 781 مورد برعلیه بیماری هاری واکسیناسیون انجام گرفته است.

وی از انجام 275 مورد مالئیناسیون در استان خبر داد و تصریح کرد:علاوه بر این 3 هزار و 372 مورد خونگیری گاوی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام در سال 91 انجام گرفته است.

دیلمقانی با اشاره به انجام تست سل در استان، افزود: 5 هزار و 784 مورد تست سل در سه ماه نخست سال جاری در سطح استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان، خاطرنشان کرد: امسال یک میلیون و 859 هزار و 608 شاربن گاو، گوسفند و تک سمی در استان انجام گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به مقایسه اقدامات انجام گرفته در راستای جلوگیری از بیماری‌های مشترک دام و انسان در سال گذشته یک میلیون و 77 هزار و 455 مورد واکسیناسیون بر علیه تب مالت گوسفندی، 172 هزار و 351 مورد واکسیناسیون تب مالت گاوی انجام گرفته است.

دیلمقانی اعلام کرد: سال گذشته 15 هزار و 907 مورد واکسیناسیون هاری، 19 هزار و 815 مورد خونگیری گاوی و 345 هزار و 584 مورد تست سل در استان انجام گرفته است.

وی از انجام 3 میلیون و 40 هزار و 64 مورد مبارزه با شاربن در گاو، گوسفند و تک سمی‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر این سال گذشته 468 هزار و 231 سم پاشی بدن گاو، گوسفند و بز در استان انجام گرفته است.

دیلمقانی کل سم‌پاشی انجام گرفته در استان را در سال گذشته یک میلیون و 817 هزار و 971 مترمربع اعلام کرد.

وی ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری 5 تن و 39 کیلوگرم از انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی در استان به دلیل غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف بودن ضبط و معدوم شده است.

دیلمقانی افزود: در این مدت اکیپ‌های کنترل بهداشتی اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اقدام به بازدید و بازرسی از 14 هزار و 555 نوبت مراکز مختلف تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌ای خام دامی شامل مراکز بسته‌بندی انواع گوشت قرمز، سفید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های عرضه کننده گوشت مرغی، تخم‌مرغ خوراکی، قصابی‌ها، سردخانه‌های زیر صفر نگهداری فرآورده‌های خام دامی منجمد و ... کرده‌اند که از موارد بازدید شده 435 مورد غیربهداشتی تشخصی داده شده و از این تعداد 41 مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

 

--------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان عنوان کرد
مایه‌کوبی صد هزار راس دام در کرمان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام بیش از صد هزار راس دام سبک و سنگین ‌علیه این بیماری‌ها در شهرستان کرمان واکسینه شدند.
محمد‌مهدی یزدان‌پناه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری بیش از 100 هزار راس دام سبک و سنگین‌ علیه این بیماری‌ها در شهرستان کرمان واکسینه شدند.

وی بیان داشت: از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زا 832 عامل یعنی 49 درصد آنها از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند.

یزدان‌پناه افزود: همچنین از میان 156 عامل بیماری نو پدید در انسان تعداد 114 مورد از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه راه‌های انتقال این بیماری‌ها به انسان مختلف است، گفت: مهم‌ترین راه‌های انتقال تماس با دام و ترشحات آن‌ها کشتار غیر‌ مجاز دام مصرف گوشت و لبنیات خام است.

یزدان‌پناه با بیان اینکه به دلیل اهمیت بیماری‌های مشترک روز مبارزه ملی با بیماری‌های مشترک نامگذاری شده است، عنوان کرد: از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان تب مالت، ‌سل، هاری، تب کریمه کنگو، جنون گاوی، سالک و ... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری‌ها از ابتدای سال 23 هزار و 643 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده‌اند.

یزدان‌پناه اذعان داشت: همچنین برای شناسایی حذف دام‌های مبتلا به بروسلوز تعداد 2 هزار و 253 مورد خونگیری از دام‌های سنگین شهرستان صورت پذیرفته‌ که از این میان چهار راس دام راکتور مثبت از چرخه تولید حذف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: 126 مورد تست مشمشه، 236 مورد واکسیناسیون هاری، 77 هزار و 704 مورد واکسیناسیون علیه بیماری شاربن در گاو، گوسفند، بز و تک سمی‌ها از سایر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

 

-----------------------------------

 

در جلسه هم اندیشی اداره کل دامپزشکی استان کرمان و شهرداران استان راهکارهای پیشگیری از تب کریمه کنگو (CCHF ) در کشتارگاههای استان بررسی شد

به منظور بررسی راهکارهای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو جلسه ای با حضور معاونت عمرانی استانداری ، مدیر کل دفتر فنی استانداری ، مدیر کل امور شهری و شوراهای استان، نمایندگان دانشگاههای چهارگانه علوم پزشکی و شهرداران استان کرمان برگزار شد .
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان و مشاور مدیرکل با اشاره به اینکه کشتارگاهها به عنوان یکی از مخاطره آمیزترین مکانها جهت انتقال بیماری تب کریمه کنگو از دام و فراوردهای دامی به انسان مطرح می باشند، اظهار داشت :  به ابتکار این اداره کل و همکاری خوب معاونت عمرانی استانداری، جهت آگاه سازی شهرداران از مخاطرات موجود و همفکری در مورد راهکارهای پیشگیری از این بیماری در کشتارگاه های استان یک جلسه هم اندیشی برگزار شد.
دکتر مینا قاضی زاده افزود : در ابتدای این جلسه، با ارائه  یک پاورپوینت توسط رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی، تمامی شهرداران استان و سایر اعضاء جلسه با بیماری تب کریمه کنگو آشنا شدند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در ادامه دکتر غلامرضا زید آبادی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص ضرورت استفاده از لوازم حفاظت شخصی در کشتارگاههای دام توضیحاتی ارائه و مهمترین نیاز کشتارگاههای استان جهت پیشگیری از این بیماری را  اتاق سرد (به منظور نگهداری گوشت به مدت 24 تا 48  ساعت در دمای 0 تا 4 درجه جهت از بین رفتن ویروس بیماری) دانست.


قاضی زاده بیان داشت: همچنین دکتر زیدآبادی با اشاره به راه اندازی طرح لیبل گذاری لاشه ها در کشتارگاه سیرجان ضمن تشکر از شهرداری این شهر از شهرداران سایر شهرهای استان درخواست نمود پیگیری و جدیت بیشتری جهت راه اندازی طرح لیبل گذاری لاشه ها داشته باشند.
مشاور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: در ادامه این جلسه مهندس کامیاب معاون عمرانی استاندار ضمن تاکید بر حساسیت انجام ضوابط بهداشتی و گسترش اقدامات آموزشی جهت فرهنگ سازی مناسب در جامعه، طرح لیبل گذاری گوشت را به دلیل اطلاع مصرف کنندگان از زمان کشتار و تاریخ انقضاء مصرف گوشت، بسیار خوب و کارآمد دانست.

قاضی زاده گفت: در ادامه جلسه نمایندگان چهار دانشگاه علوم پزشکی استان و شهرداران به بیان نظرات خود پرداختند.
مشاور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان گفت: در این جلسه مصوباتی در زمینه کمیته اتلاف سگهای ولگرد، ابلاغ اعتبار به شهرداریها به منظور رفع نواقص تدریجی کشتارگاهها و قدردانی از شهردارانی که درانجام رفع نواقص کشتارگاهها اقدامات اساسی انجام داده اند تصویب گردید .

 

نظر شما
ادامه