کد خبر: ۹۵۲۲

حکیم مهر - کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گیلان گفت: سالانه در گیلان حدود چهار هزار نفر دچار حیوان گزیدگی می‌شوند.
علیرضا رسایی به افزایش حیوان گزیدگی و پیشگیری از بیماری هاری در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: بیماری هاری در اثر گزیده شدن عمدتا توسط سگ، گربه، روباه، شغال و خفاش آلوده ایجاد می‌شود و حیوانات علفخوار نظیر گاو و گوسفند نیز ممکن است دچار بیماری‌ هاری شوند و آن را به انسان منتقل کنند.

وی، با تاکید بر اینکه هاری بیماری 100 درصد کشنده است، تصریح کرد: حیوان آلوده به ویروس هاری می‌تواند با گاز گرفتن و یا چنگال زدن این ویروس را به انسان منتقل کند که در صورت انجام ندادن واکسیناسیون ضد هاری علایم بیماری در فرد ظاهر شده و مرگ او را سبب می‌شود.

این مسئول، با بیان اینکه سالانه حدود 4 هزار نفر در گیلان توسط سگ و دیگر حیوانات اهلی و وحشی دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند، افزود: این افراد نیاز به درمان و پیشگیری واکسن پیدا می‌کنند و با توجه به کشنده بودن بیماری هاری، از تمام موارد واکسینه می‌کنیم.

رسایی، عدم آگاهی مردم در مراجعه به موقع را از مشکلات حیوان گزیدگی نامید و تصریح کرد: از سال 66 به بعد حیوان گزیدگی در گیلان افزایش یافته است و سنین مدرسه و نوجوانان بیشترین موارد گزیدگی را دارند.

وی، 80 درصد موارد گزیدگی در گیلان را توسط سگ‌های خانگی نامید و خاطرنشان کرد: 70 درصد گزیدگی در روستاها رخ می‌دهد و 90 درصد سگ‌ها صاحب‌دار هستند.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه ساکنان انزلی بیشتر از  نقاط دیگر استان دچار حیوان گزیدگی می‌شود، تصریح کرد: رواج سگ‌های زینتی عامل این گزیدگی است و به همین منظور باید واکسیناسیون را ادامه دهیم.

وی، آموزش صاحبان سگ‌های خانگی، دانش‌آموزان و مردم را امری ضروری دانست و گفت: سال گذشته سگ‌گزیدگی در استان 200 مورد افزایش داشته است.

رسایی، دلیل این افزایش را وجود سگ‌های زینتی به ویژه همراه مسافران ذکر کرد و افزود: سگ‌های متواری که علائم هاری دارند دو نوبت و حیواناتی نظیر گاو 5 نوبت واکسینه می‌شوند و حیوانی که پس از 10 روز از این بیماری علائمی نداشته باشد واکسن آن ادامه نمی‌یابد.

وی، هزینه واکسیناسیون هاری را بسیار سنگین خواند و گفت: برای خرید هر نوبت واکسن هاری که از فرانسه وارد می‌شود مبلغ 150 هزار تومان برای دولت هزینه دارد و این واکسیناسیون از طرف مرکز بهداشت به صورت رایگان انجام می‌شود.

این مسئول، فرهنگ نگهداری سگ در منزل را از مشکلات بزرگ نامید و خاطرنشان کرد: در این راستا دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی کنند زیرا موارد مثبت بیماری هاری بر اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری صورت می‌گیرد.

وی، با بیان اینکه مرگ و میر اثبات شده از بیماری هاری در استان وجود نداشته است، افزود: مرگ و میر هاری در دام وجود دارد و حتی یک مورد حیوان گزیدگی مشکوک به هاری داشتیم که اگر توجه بهداشت و واکسیناسیون نباشد فاجعه ایجاد می‌شود.

به گفته رسایی، به طور معمول سن خاصی برای مبتلا به بیماری هاری نیست و پسرها بیشتر از دخترها مبتلا می‌شوند و بیشترین گروه سنی نیز مربوط به 10 تا 14 سال است.

وی با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون هاری برای تمام افراد گزیده شده توسط هر حیوانی الزامی است، گفت: عدم انجام واکسیناسیون هاری به تصور سالم بودن سگ و یا حیوان می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه