کد خبر: ۹۵۴۶

حکیم مهر - محققان در برزیل با افتتاح کارخانه تولید پشه‌های اصلاح ژنتیکی شده، قصد دارند روند گسترش بیماری تب دانگ در مناطق مختلف این کشور را متوقف کنند. 
بیماری دانگ باعث تب، درد عضلات و مفاصل در بیمار می شود و انواع تب هموراژیک دانگ و سندروم شوک دانگ بسیار خطرناک و کشنده محسوب می شوند.
هر ساله حدود 50 تا 100 میلیون نفر از ساکنان مناطق گرمسیر استوایی به بیماری تب دانگ مبتلا می شوند که از این تعداد حدود 500 هزار نفر در مناطق مختلف برزیل در سال جاری میلادی به این بیماری مبتلا شده اند.
این بیماری ناشی از ویروس دانگ است که توسط پشه آئدس انتقال می یابد و با توجه به نبود واکسن برای این بیماری، محققان تلاش می کنند با کنترل عامل انتقال بیماری، روند شیوع آن را کندتر کنند.
محققان در برزیل در یک طرح ابتکاری قصد دارند با استفاده از پشه های اصلاح شده ژنتیکی آئدس به جنگ این بیماری بروند.
کارخانه تولید پشه‌های اصلاح ژنتیکی هفته جاری در ایالت باهایا در شمال شرق برزیل آغاز به کار کرد و توان تولیدی کارخانه چهار میلیون پشه نر در هفته است.
پشه‌های نر اصلاح ژنتیکی پس از رهاسازی در طبیعت باعث کاهش جمعیت پشه‌ها خواهند شد؛ بدین معنا که فرزندان تولید شده به سن بزرگسالی نمی رسند.
بر اساس اعلام مقامات برزیل از طریق این تکنیک جمعیت پشه‌های دانگ ظرف شش ماه 90 درصد کاهش می یابد. به کارگیری پشه های اصلاح ژنتیکی در دو شهر ایالت باهایا از چندی قبل آغاز شده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه