کد خبر: ۹۵۶۴

حکیم مهر - به دلیل کمبود نهاده و گرانی آنها هزینه‌ تمام‌شده تولید هر کیلو گوشت بوقلمون افزایش یافته و پرورش‌دهندگان به دلیل کمبود خوراک و بالا‌بودن هزینه‌های آن مجبورند این پرنده را زودتر از زمان طبیعی روانه کشتارگاه کنند.

امیر خیرخواه ـ عضو هیات مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون ـ اظهار کرد: حداقل دوره پرورش چهار الی شش ماه است اما به دلیل کمبود خوراک و گرانی آن پرورش‌دهندگان این پرنده را در 3.5 ماهگی روانه‌ کشتارگاه می‌شود لذا استحصال گوشت هم کاسته شده است.

خیرخواه اظهار کرد: بوقلمون‌های نر تا 16 و 17 کیلوگرمی می‌توانند نگهداری شوند و سپس کشتار شوند، بوقلمون‌های ماده نیز تا 11 کیلوگرمی باید نگهداری شوند، اما این پرنده تا وزن هشت تا 10 کیلوگرمی نگهداری و سپس روانه‌ کشتار می‌شود.

این پرورش‌دهنده با بیان این‌که هر کیلو سویا 1800 تومان و هر کیلو ذرت 600 تومان به عنوان خوراک بوقلمون تامین می‌شود، گفت: قیمت گوشت این پرنده از کیلویی 5000 تومان سال گذشته به کیلویی 8000 تومان در سال جاری افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش تقاضا برای ماه رمضان قیمت گوشت این محصول نیز افزایش ‌یابد.

وی خواه خاطر نشان کرد: میزان تولید برای ماه رمضان جوابگوی تقاضای بازار است و مشکل کمبود گوشت در این مدت را نخواهیم داشت.

عضو هیات مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون اظهار کرد: سال گذشته 20 هزار گوشت بوقلمون تولید شد و پیش‌بینی شده بود امسال این میزان تولید به دو برابر افزایش یابد، اما به دلیل کمبود خوراک و گرانی قیمت آن تولید 40 هزار تن نخواهد رسید و نهایتا 30 هزار تن گوشت بوقلمون در سال جاری استحصال می‌شود.

خیرخواه تصریح کرد: علی‌رغم این‌که امسال افزایش ظرفیت نداشته‌ایم اما 40 درصد از ظرفیت‌های سالن‌های پرورش خالی مانده است.

به گفته‌ او جوجه و تخم‌ بوقلمون هم‌چون گذشته از کشور‌های اروپایی از جمله آلمان وارد می‌شود و افزایش قیمتی نداشته است.

عضو هیات مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون خاطر نشان کرد: گوشت بوقلمون به صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای و به صورت فله و لاشه در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه