کد خبر: ۹۵۷۰

حکیم مهر - کودکانی که در یک سال نخست زندگی با حیوانات خانگی نظیر گربه تماس نزدیک داشته‎اند در مقایسه با دیگران به احتمال کمتری عفونت‎های تنفسی را تجربه می‎کنند.
پژوهشگران دانشگاه Kuopio فنلاند در تحقیقات خود به منظور دستیابی به رابطه مواجهه کودکان با حیوانات خانگی و ابتلا به عفونت‎های تنفسی، 397 کودک را از زمان بارداری مادرانشان تا یک سالگی پس از تولد تحت بررسی قرار دادند.
در این تحقیق از والدین نوزادان - که همگی در فاصله سپتامبر 2002 تا می 2005 در مناطق مرکزی و شرقی فنلاند متولد شدند - با تهیه پرسش‏نامه‎ای خواسته شد تماس یا عدم تماس نزدیک نوزاد با حیوان خانگی را مشخص کنند.
پژوهشگران با پیگیری یکساله متوجه شدند نوزدانی که با حیوان خانگی مانند سگ تماس داشته‎اند کمتر به عفونت تنفسی که بیماری شایعی در سال اول تولد است دچار شدند و در صورت ابتلا هم دوره درمان با آنتی‎بیوتیک کوتاه‎تری داشته‎اند.
آنان همچنین در این تحقیق دریافتند نوزادانی که با حیوان خانگی در تماس بوده‎اند به طور معناداری کمتر به عفونت گوش دچار شده‎اند.
نکته جالب آنکه در این تحقیق، شواهد مبنی بر اثر ایمنی‎بخشی تماس با گربه به میزان سگ، آنچنان قوی نبوده است.
این محققان برپایه این پژوهش اعلام کردند مواجهه نوزادان در بدو تولد با حیوانات سبب بلوغ بهتر سیستم ایمنی نوزاد و افزایش مقاومت به عفونت‎های تنفسی می‎شود.
نتایج این پژوهش در مجله طب کودکان متعلق به دانشگاه Kuopio فنلاند منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه