کد خبر: ۹۵۸۵

حکیم مهر - تعداد بیشماری از حیوانات بر روی این سیاره وجود دارند که می‌توانند انسان را دچار آسیب کنند اما برخی از مرگبارترین آنها ممکن است آنچه شما انتظار دارید، نباشند.

کوسه سفید، شیر، ببر و خرس در مقیاس کم به کشتار انسانی می‌پردازند اما حیوانات دیگری نیز وجود دارند که سایت لایوساینس به معرفی پنج گونه از ترسناکترین و کشنده‌ترین حیوانات جهان پرداخته است.

عروس دریایی جعبه‌ای (Box Jellyfish)

این جانور کشنده ژلاتینی به اندازه یک توپ فوتبال بوده و تا 60 شاخک با طول 4.5 متر دارد. هر شاخک از 5000 سلول نیش‌زننده و سم کافی برای کشتن 60 انسان برخوردار است. تاکنون هیچ آمار رسمی وجود نداشته اما کارشناسان برآورد کرده‌اند که سالانه بیش از 100 تن با نیش گونه‌های مختلف این عروس دریایی در سراسر جهان کشته می‌شوند. طبق برآوردهای بنیاد ملی علوم آمریکا، تنها در فیلیپین سالانه 45 انسان توسط این حیوان کشته می‌شوند.

مار کبرای آسیایی

با اینکه این مار کبرای آسیایی سمی‌ترین مار موجود نبوده، شیوع و شیوه‌های اختفای آن منجر به مرگ صدها انسان در هر سال توسط این حیوان شده است. جالب اینکه هیچ آمار رسمی از مرگهای در اثر نیش مار در سراسر جهان وجود ندارد. برآوردها برای مرگهای ناشی از نیش مار در سراسر جهان از حدود سالانه 20 هزار تا 125 هزار متغیر است. بیشتر این مرگها در آسیای جنوبی، آسیای جنوب‌شرق و جنوب صحرای آفریقا رخ می‌دهد. برخی از مارهای کبرا زهر کورکننده خود را درون چشمان انسانها پرتاب می‌کنند که کاملا باعث کوری فرد می‌شود.

عقرب

طبق برآوردها، عقربها سالانه 3250 انسان را با 1.2 میلیون نیش می‌کشند. بیشتر این مرگها در کشورهای استوایی عقب‌‌مانده رخ می‌دهد. شیوه پنهان شدن این حیوان در روز و حرکت آن در شب باعث تعداد زیادی از اینن مرگ‌ومیرها می‌شود. 25 گونه از عقربها می‌توانند یک انسان را بکشند.

پشه

کوچکترین جانور این لیست تعداد بیشتری انسان را نسبت به سایر موارد می‌کشد. یک نیش پشه معمولا تنها باعث خارش می‌شود. اما برخی پشه‌ها حامل و ناقل انگلهای مسبب بیماری مالاریا هستند. مرگهای در اثر بیماری مالاریا همیشه بطور دقیق گزارش نمی‌شوند اما سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده که مالاریا در سال 2010 بین 537 هزار و 907 هزار انسان را کشته است. در این میان بیشتر کشته شدگان را کودکان زیر پنج سال آفریقایی تشکیل می‌دادند.

فیل

فیلها سالانه باعث مرگ بیش از 500 انسان در سراسر جهان می‌شوند. فیلهای بزرگسال آفریفایی حدود 7.2 تن وزن دارند که همین می‌تواند دلیل خوبی برای احتمال وقوع مرگ در انسانهای نزدیک به محل زندگی آنها باشد.

البته در این میان نباید از انسان نیز غافل بود که طبق گزارش یک نهاد حمایت از حیوانات در معرض خطر انقراض تنها در سال گذشته دهها هزار فیل را شکار کرده است.

 

نظر شما
ادامه