کد خبر: ۹۶۰
دکتر ستار نوری آل آقا ، دامپزشک ، فارغ التحصیل سال 1380 از دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، پس از چند سال فعالیت در بخش خصوصی، از سال 1384 تاکنون به خدمت در سازمان نظام دامپزشکی مشغول است...

دکتر ستار نوری آل آقا ، دامپزشک ، فارغ التحصیل سال 1380 از دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، پس از چند سال فعالیت در بخش خصوصی، از سال 1384 تاکنون به خدمت در سازمان نظام دامپزشکی مشغول است. وی در دوره جدید شورای نظام دامپزشکی استان تهران با احراز حد نصاب لازم آراء به عضویت این شورا درآمد و سپس به دبیری شورای نظام دامپزشکی استان تهران انتخاب شد. با وی که تأکید داشت از جایگاه دبیری سخن نمی گوید و تنها نظرات شخصی خود را مطرح می‌‎کند به گفتگو پرداختیم که ماحصل آن به این شرح است :

حکیم مهر : آقای دکتر ضمن تشکر از وقتی که در اختیار نشریه حکیم مهر قرار دادید ، به عنوان سؤال اول بفرمایید با توجه به حضور چندین ساله شما در سازمان نظام دامپزشکی و تجربه کار با شوراهای مختلف ، عملکرد شورای مرکزی فعلی سازمان نظام دامپزشکی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

به نام خدا. از شما تشکر می‏کنم. می دانید که اکنون در شرف پایان دوره شورای مرکزی فعلی سازمان نظام دامپزشکی هستیم. فارغ از بحث مسئولیت اینجانب و بعنوان یک دامپزشک و ضمن احترام به دوره‎های گذشته ، نتیجه عملکرد این دوره را مثبت ارزیابی می‎کنم. بعنوان مثال در دوره های قبل بعضی مسائل اصلاً وجود نداشت. تعرفه های دامپزشکی در دوره های قبل مغفول بود و کسی دنبال آن نمی‎رفت و فردی که می‎خواست شاغل در یک نهاد خصوصی باشد نمی‌دانست که از نظر قانونی چه تعرفه‌ای برای وی تعیین شده است! البته اینکه تعرفه‎های فعلی نقص دارد یا خیر کاری ندارم اما اصل تصویب و پیگیری این کار مثبت بوده است. مورد دیگر که به نظرم مهم‎تر است هویت کلی سازمان نظام دامپزشکی است. در این دوره نظام دامپزشکی پررنگ‎تر شده و هویت بهتری یافته است. نمونه کوچک آن همین بحث تعویض شکل کارت عضویت بود. مسئله بعد این است که در این دوره تلاش بر این بود که اعضای شوراهای استانی از بین افرادی انتخاب شوند که فعال باشند و برای کار وقت بگذارند. البته به طور کامل این موضوع محقق نشد. دلیل آن هم اینست که همکاران بخش خصوصی کم کاندید شدند و منسجم در بحث انتخابات فعالیت نکردند. اما این دید وجود دارد که شورای استانها باید فعال‎تر باشند. در مورد مسائل کلی‎تر از جمله واگذاری ارزشیابی برای صدور پروانه‎ها هم کار مهمی صورت گرفت. اینکه نظارت منسجم و متمرکز انجام شود و صدور پروانه‎های متعدد بصورت اشتغال به امور درمانی و سیار در شهر تهران صورت نگیرد و با تدبیر بهتری به آن نگریسته شود کار درستی بود. هر چند در اجرا اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شود. در مجموع آینده روشنی را با توجه به حرکت آغاز شده برای نظام دامپزشکی پیش‎بینی می‎کنم.

حکیم مهر : به نظر شما مهم‎ترین چالش بین اعضای سازمان نظام دامپزشکی با این سازمان چیست؟

هیچ جای دنیا بعید می دانم که سازمان یا تشکلی که عضو دارد دچار چالش با بخشی از اعضای خود نباشد که به دلیل تعدد افکار و مواجهه با این تنوع امری طبیعی است. با توجه به قانون سازمان نظام دامپزشکی که جامع و بی‎نقص نیست وظایفی به عهده این سازمان است. یک عضو وقتی حق عضویت پرداخت می‎کند ناخودآگاه توقعاتی خواهد داشت. مثلاً وقتی عضو ببیند که نظام مهندسی کشاورزی که بعد از نظام دامپزشکی تأسیس شده خدمات بهتری به اعضاء ارائه میدهد ، ضمن آنکه نظام دامپزشکی را با نظام پزشکی مقایسه نمی‏کنم ،  چون آنها قدمت بیشتری دارند و نوع کارشان هم با ما متفاوت است و پزشکان در ارتباط مستقیم با مردم هستند ولی نقش دامپزشک در سلامت مردم غیرمستقیم بوده و این نقش بطور ملموس احساس نمی‏شود، لذا این توقعات بالاتر هم می‎رود. مهمترین چالش از بدو تأسیس نظام دامپزشکی تاکنون این است که نوعاً همکار ما انگیزه‎ای برای پرداخت حق عضویت ندارد. به عبارتی تا بحث تمدید پروانه پیش نیاید یا کاری که مجبور به تمدید عضویت شود به نظام دامپزشکی مراجعه نمی‎کند. دلیل این مسئله آن است که قانون سازمان نظام دامپزشکی فعالیت‏های سازمان را در حد مشاوره و ارائه نظر مشورتی تعیین کرده و صرفاً بحث رسیدگی به تخلفات صنفی یا صدور کارت عضویت خدمات شاخص آن است. حال یک سازمان که کارش ارائه نظر مشورتی است چگونه و با چه پشتوانه‎‌ای مثلاً می تواند با مجموعه ورزشی انقلاب قرارداد رفاهی برای بهره‎مندی اعضاء منعقد کند؟! اگر قانون ما مثل نظام پزشکی جامع بود، هر چند که آنها هم مسئله مشاوره و نظر مشورتی را دارند اما با رایزنی با وزارت بهداشت کارهای اجرایی را به عهده گرفته‎اند آنوقت خدمات بهتری به اعضاء ارائه می‎دادیم. مثلاً در مورد آرم طرح ترافیک، سازمان نظام پزشکی به اعضای خود با نرخ 250 هزار تومان این آرم را واگذار می‏کند ولی نظام دامپزشکی با نرخ 650 هزار تومان آرم را به اعضاء می دهد. وقتی به سازمان طرح ترافیک مراجعه و اعتراض می‎کنیم آنها می گویند مگر دامپزشکان مطب دارند؟ وقتی متقاعد شدند که در تهران دامپزشک مطب دارد گفتند باید از وزیر نامه بیاورید که تخفیف بگیرید!!! ما می‏گوییم بحث تخفیف مطرح نیست. چه تفاوتی بین دامپزشک و پزشک که هر دو عضو سازمان نظام هستند که قانون آن مشابه هم و مصوب مجلس است وجود دارد؟ اینها از مشکلات نظام دامپزشکی و چالش‎های آن است. بالاخره هم نتوانستیم آنها را متقاعد کنیم! دلیل هم این است که روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی که باید فعالیتهای دامپزشکان را مطرح کنند و در این زمینه اطلاع رسانی کنند اینکار را خوب انجام نمی‎دهند و خدمات دامپزشکان برای جامعه ناشناخته است. مهمترین چالش به نظرم این است که اعضاء باید نظام دامپزشکی را پشتوانه خود بدانند و باید نظام دامپزشکی این زمینه را ایجاد کند. از اعضای نظام دامپزشکی هم می‎خواهم که نظرات خود را به سازمان نظام دامپزشکی منعکس کنند و صرفاً توقعات یکطرفه نداشته باشند.

حکیم مهر : به نظر می‎رسد وحدتی بین نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی وجود ندارد یا اگر هست موردی یا کمرنگ است. منظورم از وحدت تعریف و تمجید از یکدیگر نیست بلکه قدم برداشتن در مسیر اعتلای صنف و حرفه دامپزشکی مقصود است. نظر شما در این زمینه چیست؟  

 

بطور مطلق نمی‏توانم بگویم که این وحدت وجود دارد یا خیر؟! دو دیدگاه مختلف برای اداره این سازمان‎ها وجود دارد. با این فرض تشابه فکری وجود ندارد. اما همه باید برای پیشرفت دامپزشکی کشورمان تلاش کنیم. اگر قرار باشد نظام دامپزشکی فقط بگوید که من حامی بخش خصوصی هستم و سازمان دامپزشکی هم موضع حمایت از بخش دولتی بگیرد صحیح نیست. مطمئن هستم که مدیران این دو سازمان به خوبی می دانند که معضل اصلی، بیکاری است و به دردهای شاغلین و فارغ التحصیلان دامپزشکی آگاهند و باید به راه حل مشترکی برای رفع این مشکلات برسند. همدلی باید بین این سازمانها وجود داشته باشد. مایل نیستم که به گذشته برگردم اما بطور مثال جلسه ای که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اخیراً برگزار شد واقعاً مایه تأسف بود. صریح باید بگویم که آن جلسه جلوی چشم دانشجویان، تقابل یک سازمان دولتی و غیردولتی بود و این فضا را می دیدند. در حالی که انتظار آنها از رئیس دو سازمان این نحو برخورد نبود. این نوع محافل و جوی که ایجاد می‎شود به نفع دامپزشکی نیست.

 

حکیم مهر : به نظر شما وضعیت اشتغال دامپزشکان و سایررده‎های دامپزشکی با توجه به افتتاح دانشکده‎های جدید دامپزشکی مثل تأسیس دانشکده دامپزشکی آمل چگونه است؟ و نقش سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی در این زمینه چیست؟

سازمان دامپزشکی کشور بالاترین مرجع دولتی و حاکمیتی دامپزشکی است. نظام دامپزشکی هم باید یک نظم دهنده باشد. لذا نظرات این دو سازمان و اعلام مواضع مهم است. وقتی نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی به خوبی می دانند که وضعیت اشتغال فعلی در بخش خصوصی و استخدام دولتی چگونه است باید یک نیازسنجی ساده داشته باشند. این دو سازمان باید یک کارگروه تشکیل بدهند و مشخص کنند که در سال چه تعداد دامپزشک نیاز داریم و چه مراکزی برای جذب آنها وجود دارد. اگر معلوم شد که دامپزشک و سایر رده های دامپزشکی بیکار داریم یا باید برای آنها اشتغال ایجاد کنیم یا نباید در دانشکده پذیرش کنیم. وقتی یک کاردان دامپزشکی مدرک بالاتری می‎گیرد و کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی می شود و می بیند تفاوتی بین کاردان و کارشناس نیست چرا باید این تعداد پذیرش در دانشکده های دامپزشکی داشته باشیم؟!

حکیم مهر : به عنوان سؤال پایانی نظرتان را در مورد نشریه حکیم مهر بفرمایید.

مهمترین مسئله برای یک نشریه صداقت گفتار است. اینکه بخواهیم به دلیل مصلحت از یک جریان و زمانی از جریان دیگری حمایت کنیم خوب نیست. به شما تبریک می‎گویم که نشریه الکترونیک منتشر می کنید چون خیلی ها فرصت روزنامه خواندن ندارند. وجود این نشریه و حضور آن را خیلی خوب می دانم. در مورد محتوا نقدهایی داشته ام که قبلاً هم منعکس کرده‏ام. چندی است که مطالب جدید روزانه ایمیل می‎شود که اینکار را می پسندم. در مجموع وجود این نشریه را خوب می دانم و صداقت گفتار به نظرم موفقیت این نشریه را تضمین می‏کند. شفاف عرض می‎کنم که تقریباً و نه همیشه اینطور بوده‌اید و امیدوارم غرض‎ورزی های شخصی وارد نشود. اینکه فکر کنیم امروز به نفع ما است که به نحو خاصی بنویسیم کار جالبی نیست و قلم مقدس است و باید از این امر پرهیز کنیم.

حکیم مهر : تصور می‏کنید که تاکنون اینطور بوده؟ و غرض ورزی شخصی در نوشته‏ها و اخبار وجود داشته است؟ اگر بوده شفاف بفرمایید!

نه واقعاً ... من ندیدم. یکی دو بار هم غرض‎ورزی شخصی نبوده ولی من خودم به آنها نقد داشتم. حالا اگر خواستید این‌ها را بعداً سانسور کنید.

حکیم مهر : نه ، چرا سانسور؟! بفرمایید...

منظورم این است که اگر خواستید از نظر من اشکال ندارد. مثلاً خبری که در مورد مراسم چهارده مهر جامعه دامپزشکان ایران منتشر کرده بودید از نظر اطلاع رسانی خوب بود. اما متن خبر که گفته بودید هزینه گرفته می شود به دلیل اینکه خیلی ها ممکن است شناختی از فعالیت جامعه دامپزشکان نداشته باشند و حتی پزشکان هم می بینند نقدی که شده بود خوب نبود. این که برای مراسم چهارده مهر هزینه دریافت می شود از سالهای قبل این رسم وجود داشته و حالا چون خود من هم کار اجرایی را آنجا انجام می دهم عرض می کنم.

(حکیم مهر : برای اطلاع مخاطبین ارجمند متن و لینک خبر مذکور بازخوانی می‎گردد:

جامعه دامپزشکان ایران محل و زمان برگزاری جشن روز دامپزشکی را اعلام کرد.

در سالهای گذشته رسم بر این بوده است تا در کنار جشن سازمانی که از سوی سازمان نظام دامپزشکی برگزار می شد جشنی خانوادگی هم توسط جامعه دامپزشکان ایران و البته در سطحی محدود برگزار شود.

امسال این جشن مطابق اعلام جامعه دامپزشکان ایران در محل تالار خورشید وابسته به سازمان انرژی اتمی و سیزدهم مهر ماه برگزار خواهد شد.

علاقمندان به شرکت در این جشن می توانند با شماره تلفن 66915929 تماس حاصل نمایند.

از نکات قابل تأمل آنست که علیرغم دریافت حق عضویت سالانه از اعضای جامعه دامپزشکان ایران و درآمد میلیونی قابل توجه از برگزاری کنگره دامپزشکی و صرف بودجه چند صد میلیونی برای ساخت ساختمان جدید جامعه باز هم اعضا برای شرکت در جشن باید مبلغی را بپردازند که این امر شایسته چنین نهادی نیست!

لینک خبر

نظر شما
ادامه