کد خبر: ۹۶۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تب برفکی به مرگ 17نفر و ابتلای حدود 35هزار نفر دیگر در ماه ژوئن در استان هونان در مرکز چین منجر شده است / در این مطلب که در برخی سایت‎های خبری هم کپی شده بیماری تب برفکی (FMD) با بیماری شبیه تب برفکی (HFMD) اشتباه گرفته شده است...

حکیم مهر - خبرگزاری فارس به اشتباه نوشت : " مسئولان محلی چین امروز از مرگ 17 نفر بر اثر بیماری تب برفکی و مبتلا شدن 35 هزار نفر دیگر به این بیماری در استان هونان خبر دادند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، یکی از مسئولان محلی اعلام کرد که تب برفکی به مرگ 17نفر و ابتلای حدود 35هزار نفر دیگر در ماه ژوئن در استان هونان در مرکز چین منجر شده است.

مسئولان مرکز مبارزه با بیماریها و پیشگیری استان هونان بالارفتن زیاد درجه حرارت در ماه ژوئن امسال نسبت به سال گذشته را علت افزایش موارد ابتلا دانستند.

این مرکز به موارد ابتلا به بیماری تب برفکی در ژوئن سال گذشته اشاره ای نکرد.

مرکز مبارزه با بیماریها و پیشگیری استان هونان گفت: پدران و معلم ها باید کودکان را در صورت بروز علائم بیماری نظیر زخمی شدن دهان، خارشهای پوستی یا تب به بیمارستان منتقل کنند.

این مرکز افزود: اطلاعات اداره بهداشت استان هونان نشان می‌دهد که بیماری تب برفکی در ماه آوریل در این استان باعث مرگ 19 کودک شده است. "

در این مطلب که در برخی سایت‎های خبری هم کپی شده بیماری تب برفکی (FMD) با بیماری شبیه تب برفکی (HFMD) اشتباه گرفته شده است.

 

 (ضایعات HFMD در یک کودک)

 

مدیرمسئول حکیم مهر پیش از این در گفتگو با ایسنا با اشاره به قابل انتقال دانستن ویروس عامل بیماری تب برفکی به انسان گفته بود : هرچند در دنیا موارد اندکی از ابتلای انسان و حتی مرگ کودکان در اثر مصرف فرآورده‌های دامی آلوده به این ویروس گزارش شده، اما عمده عوارض انسانی نظیر بروز تاول در دهان به راحتی قابل کنترل و آنقدر میزان ابتلا کم است که برخی مراکز معتبر نظیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) انتقال این ویروس را به انسان ممکن نمی‎دانند و لذا جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نیست.

دکتر محمد لطفی‌زاده با تأکید بر لزوم پخت کامل گوشت و مصرف لبنیات به صورت پاستوریزه برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان و با اشاره به غیرفعال شدن ویروس عامل تب برفکی توسط اسید معده انسان، تاکید کرده بود : لازم است افرادی که با دام‌ها سروکار دارند، پس از تماس با دام دست‌های خود را به خوبی بشویند و قبل از شستشو از تماس دست با چشم پرهیز کنند.

وی همچنین گفته بود : عامل ایجاد بیماری تب برفکی، ویروسی از خانواده Picornaviridae و از جنس Aphthovirus است که هفت سروتیپ به نام‌های Asia1,SAT3,SAT2,SAT1,C,O,A دارد و در دمای بیش از 50 درجه سانتی‌گراد و pH پایین‌تر از شش و بالاتر از 9 غیرفعال می‌شود.

لطفی‌زاده با اشاره به تشابه نام دو بیماری FMD (تب برفکی) با HFMD گفت : علیرغم تشابه اسمی، عامل ایجاد این دو بیماری دو ویروس متفاوت است و لذا HFMD با ویروسی از جنس Enterovirus که در انسان و عمدتاً کودکان و نوزادان بروز می‌یابد ربطی به بیماری FMD شایع در کشورمان ندارد.

مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی افزوده بود : ویروس عامل تب برفکی از طریق تماس مستقیم بین دام‌ها و از راه غیرمستقیم (از راه سرنگ و وسایل تلقیح مصنوعی، وسایل نقلیه و لباس کار و غیره) منتقل می‌شود و باد هم نقش مهمی در انتقال این ویروس دارد.

لطفی‌زاده درباره حیوانات مستعد ابتلا به تب برفکی گفته بود : گاو، گوسفند، بز، خوک و همه نشخوارکنندگان وحشی مستعد ابتلا به این بیماری هستند و این بیماری در گاوهای بالغ کمتر کشنده است، اما در سنین پایین کشندگی بالایی دارد.

وی در مورد نشانه‌های ابتلای دام به تب برفکی اظهار کرده بود : تب، بی‌اشتهایی، افت تولید شیر، ساییدن دندان‌ها به هم، ریزش بزاق، لنگش، لگد و پا به زمین زدن (به دلیل وجود تاول در سم) و بروز تاول در دهان، بینی و روی پستان از علائم اولیه ابتلا است و پس از 24 ساعت تاول‌ها پاره می‌شوند و جراحت زبان، عفونت ثانویه ناشی از جراحات، بدشکلی سم، تداوم افت تولید شیر، میوکاردیت و متعاقباً سقط در حیوان آبستن، کاهش مداوم وزن و مرگ دام‌های جوان اتفاق می‎افتد.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
0
0
بیننده محترم / با سلام و احترام - پیش از این چند بار به این سؤال در حکیم مهر پاسخ داده شده است. متاسفانه یکی از دامپزشکان سودجو در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای این عمل را انجام داده و از نامی که نوشته اید سوء استفاده نموده است. ضمن محفوظ بودن حق پیگیری از مراجع قانونی، کماکان حکیم مهر به دلیل عدم اهمیت اقدامات این (متاسفانه) همکار و شناخت جامعه محترم دامپزشکی کشورمان از وی، وقت خود را در امور مهم دیگری صرف می کند. با تشکر از دقت شما - حکیم مهر

سلام,بدون ارتباط با اين خبر باحال,جريان اين
سايت ............... چيه؟
نظر شما
ادامه