کد خبر: ۹۶۴۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، ایلام، خراسان شمالی، کرمان، قم و راور

 

معرفی غرفه اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی به عنوان غرفه نمونه


هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت مرغداری؛ دامپروری، شیلات و آبزیان که از 22 الی25 تیرماه در مشهد برگزار شد، غرفه اداره کل دامپزشکی استان به عنوان غرفه نمونه در زمینه اخلاق حرفه ای برگزیده شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر اظهار داشت: در نمایشگاه یادشده بیش از 200 شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند و همچنین شرکت کنندگانی از 14 استان کشور دارای غرفه بودند.
هادی زارعی افزود: به گفته مسئولین نمایشگاه مشهد در نمایشگاه یادشده نمایندگانی از کشورهای هلند، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلستان، آمریکا، اتریش، چین، مالزی، بلژیک، ترکیه، فرانسه و سوییس حضور داشتند.
وی گفت: غرفه اداره کل در سال جاری میزبان مسئولین مختلف، از جمله رئیس سازمان دامپزشکی کشور، معاون برنامه ریزی استانداری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و ... بود.

----------------------------------

 

با توجه توزیع گسترده اقلام پروتئینی در ماه رمضان :

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نظارت خود را شدت بخشید


با توجه به خرید گسترده فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت سفید و قرمز توسط عموم مردم، طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان توسط 40 اکیپ نظارت اداره کل دامپزشکی در خراسان رضوی به اجرا در می آید.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر افزود: با توجه به دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر تشدید نظارت بر مراکز مرتبط با فرآورده های خام دامی در ماه مبارک رمضان، کلیه مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از قبیل؛مراکز توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، خودروهای ویژه حمل این فرآورده ها و کشتارگاه های دام و طیور، سردخانه های نگهداری فرآورده های خام دامی،‌کارگاه های فرآوری و بسته بندی فرآورده های خام دامی در اقصی نقاط سطح استان و بویژه شهرستان مشهد تحت کنترل و نظارت ویژه قرار گرفته و بطور مستمر بازرسی می شوند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی خاطرنشان ساخت: با توجه به  توزیع گسترده فرآورده‌های فوق به صورت تازه و منجمد در فروشگاه ها مراکز عرضه سطح شهر در ماه رمضان و نیز احتمال سوء استفاده برخی از افراد سودجو، بویژه افراد دوره‌گرد و دست فروش جهت عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و ارزان قیمت از قبیل؛ عرضه گوشت قرمز بدون مهر دامپزشکی، عرضه گوشت از پیش چرخ شده، عرضه مرغ قطعه‌بندی شده فاقد هویت، حمل و نقل و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز با وسایل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده‌های بسته‌بندی شده غیرمجاز بدون تاریخ تولید، انقضا و کد دامپزشکی، لازم است کلیه شهروندان جهت پیشگیری از ابتلای به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز حفظ سلامتی خود در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بویژه تخلفات فوق، مراتب را مشهد با شماره‌تلفن‌های 7250035،7250025(شبکه دامپزشکی مشهد) 6233075(پیام‌گیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان)، 1512(مرکز پاسخگویی اداره کل دامپزشکی) و در شهرستان‌ها به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اطلاع داده تا برخورد قانونی و لازم صورت پذیرد. مدیر کل دامپزشکی استان از آمادگی سامانه دریافت پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز با شماره 30001905 جهت اعلام موارد تخلف و رسیدگی به آنها خبر داد. وی یادآور شد در این خصوص و در جهت اجرای هرچه بهتر طرح در جهت تامین امنیت غذایی جامعه، هماهنگی لازم با سایر نهادهای مرتبط در حال انجام است.

 

----------------------------------

 

مایع خوران ضد انگلی بیش از 650 هزار رأس دام سبک در استان ایلام


از ابتدای خرداد ماه تا کنون 652 هزار و 207 رأس گوسفند و بز بصورت رایگان علیه انگل های داخلی دام با استفاده از داروی آلبندازول مایع خوران شده اند.
دکتر پیرانی، مدیرکل دامپزشکی ایلام با اعلام این خبر گفت : عملیات مبارزه با انگل های داخلی دام در راستای کاهش عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات وارده آمده به دامداران در حال اجراست و این اداره کل بیش از یک میلیون رأس مایع خوران را در سالجاری در برنامه کاری قرار داده است.

 

----------------------------------------

 

طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در ایام ماه مبارک رمضان در خراسان شمالی


مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت : با توجه به افزایش خرید و مصرف فرآورده های خام دامی از جمله لبنیات ، گوشت قرمز و سفید توسط هم استانی های عزیز ، طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی توسط اکیپهای بازرسی بهداشتی فرآورده های خام دامی در طول ایام ماه مبارک در جهت ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه  و اطمینان خاطر هم استانی های عزیز از سلامت مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.


دکتر علی اصغر شریفی افزود : در ماه مبارک رمضان، تمامی مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی، کشتارگاههای دام و طیور و خودروهای ویژه حمل فرآورده ها ی خام دامی در سطح استان تحت کنترل و نظارت ویژه قرار گرفته و به طور مستمر بازرسی می شوند.
این مقام مسئول همچنین افزود: با توجه به وجود  بیماریهای مشترک که ریشه در مصرف فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی دارد ، از کلیه هم استانی های عزیز و روزه دار خاست  گوشت قرمز و سفید مورد نیاز خود را بصورت بسته بندی و یا ممهور به  لیبل دامپزشکی و از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید گوشت قرمز به مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه و تاریخ تولید و انقضاء در محصولات پروتئینی بسته بندی دقت بیشتری داشته باشند.
دکتر شریفی در ادامه گفت : با توجه به استقبال و تقاضای زیاد از فرآورده های پروتئینی از سوی هم استانی های عزیز در این ایام ، ممکن است  افراد سودجو از جمله  دوره گردان و دستفروشان جهت عرضه فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی و ارزان قیمت از قبیل عرضه گوشت قرمز بدون مهر و مجوز دامپزشکی، مرغ قطعه بندی شده فاقد هویت، حمل و نقل و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز با وسایل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده های بسته بندی شده غیرمجاز بدون تاریخ تولید، انقضاء و مجوز و کد دامپزشکی، لازم است کلیه  هم استانی های عزیز به منظور پیشگیری از ابتلا به انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام و نیز حفظ سلامتی خود در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با شماره تلفن  1512 به صورت شبانه روزی به دامپزشکی استان اطلاع داده تا اقدام لازم صورت گیرد.

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان اعلام کرد :
حذف سالانه 150 تن فرآورده دامی از چرخه مصرف


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در راستای عرضه گوشت سالم طی سال 120 تا 150 تن فرآورده خام دامی غیر‌ قابل مصرف توسط این اداره کل ضبط و از چرخه مصرف حذف می‌شود.
غلامرضا زیدآبادی با اشاره به جایگاه دامپزشکی در تامین امنیت غذایی جامعه اظهار داشت: نقش دامپزشکی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه و تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی بسیار مهم و حساس است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تضمین کیفیت فرآوردهای خام دامی در دستور کار این اداره کل است، افزود: در قالب این طرح طی سال جاری 150 هزار مورد نمونه‌برداری از مراکزی مانند مراکز جمع‌آوری شیر‌، کشتارگاه‌ها‌، مراکز عرضه فرآورده‌های دامی‌، کارخانجات شیر‌، مراکز عرضه تخم‌مرغ مزارع پرورش مرغ زنده و سایر مراکز مرتبط اخذ می‌شود.

زیدآبادی تصریح کرد: بر روی نمونه‌های اخذ شده، بررسی‌های لازم در مورد باقیمانده‌های انواع آنتی‌بیوتیک و داروها، وضعیت آلودگی‌های میکروبی و سایر تقلبات ممکن به جدیت انجام می‌گیرد.

وی با پرهزینه و سخت خواندن نظارت بر 4 هزار مرکز عرضه، 3 هزار و 500 واحد پرورش دام و یک هزار واحد پرورش طیور‌ عنوان کرد: ماموران نظارتی این اداره کل با دقت و حساسیت زیادی ‌بر این مراکز نظارت می‌کنند.

زیدآبادی با بیان اینکه این اداره کل در مورد سلامت جامعه بسیار حساس بوده و سلامت غذای مردم را از اهداف مهم خود می‌داند، گفت: در راستای عرضه گوشت سالم طی سال 120 تا 150 تن فرآورده خام دامی غیر‌ قابل مصرف توسط این اداره کل ضبط و از چرخه مصرف حذف می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: ‌در همین راستا با حضور ماموران دامپزشکی در محل 34 کشتارگاه استان بر مراحل ذبح شرعی و بهداشتی 35 هزار راس دام سنگین، 400 هزار راس دام سبک و 12 میلیون قطعه طیور نظارت صورت می‌پذیرد.

زیدآبادی نقش دامپزشکی در حمایت از تولید ملی را از طریق کنترل بیماری‌ها دانست و بیان داشت: کنترل بیماری‌های مختلف موجب رونق بخش دامپروری و افزایش تولیدات دام و طیور است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری‌ها با رونق بخشیدن به صنعت پرورش دام و طیور موجب کمک به اقتصاد خانوادها می‌شود، افزود:‌ این کمک اقتصادی از 2 لحاظ اهمیت دارد، اول اینکه به طور مستقیم درآمد دامدار افزایش می‌یابد و در مرحله بعد به دلیل عرضه گوشت مناسب و بهداشتی به اندازه نیاز جامعه، قیمت این فراورده متعادل می‌ماند.

زیدآبادی مهم‌ترین راه مبارزه با بیماری‌های دامی را شامل واکسیناسیون  انواع دام و طیور ‌علیه بیماری‌ها و اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای دانست و گفت: انجام اقدامات گسترده خونگیری‌، تست سل و مایه‌کوبی‌ علیه بیماری‌هایی مانند بروسلوز، شاربن‌، هاری و مراقبت فعال و غیر‌فعال از بیماری‌ها می‌تواند از بروز بیماری‌های مشترک در جامعه پیشگیری کند و موجب پیشگیری از تحمیل ‌بار اضافی مالی و روانی ناشی از شیوع این بیماری‌ها در جامعه شود.

زیدآبادی با اشاره به اجرای طرح توسعه کشاورزی توسط دولت این طرح را یک گام مهم برای اشتغالزایی در بخش دام و طیور دانست و افزود: مردم و همچنین متخصصان دامپزشکی می‌توانند با بهره‌گیری از تسهیلات مناسب این طرح علاوه بر اشتغالزایی موجب رونق صنعت پرورش دام و طیور شوند.

وی به کمبودهای دامپزشکی به ویژه در موضوع نیروی انسانی‌، خودرو‌، اعتبارات و سنتی بودن واحدهای دامپروری استان اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 80 پست سازمانی بلاتصدی از 239 پست دامپزشکی، مانع از انجام صحیح وظایف می‌شود که ضرورت دارد، تدبیری از سوی مقامات استانی به ویژه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اندیشده‌ شود.

زیدآبادی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در راستای تغییر وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی از سوی استانداری خواستار جذب سهمیه نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص از سوی استانداری شد و تصریح کرد: ضرورت دارد به دلیل اقدامات وسیع‌ و وظایف گسترده دامپزشکی مانند مشکلات عدیده فرا روی دامپزشکی مساعدت‌های لازم صورت پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با ناکافی دانستن پست‌های موجود دامپزشکی به دلیل تعدد و گستردگی وظایف خواستار افزایش این پست‌ها از سرجمع پست‌های مازاد سایر دستگاه‌ها شد.

 

----------------------------------------------

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان قم خبر داد :
تشدید نظارت بر بهداشت فرآورده‌های دامی در ماه رمضان


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان قم گفت: در ایام ماه مبارک رمضان نظارت بر بهداشت و بازرسی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های دامی تشدید می‌شود.
محمد مرتضی‌زاده به تبیین برنامه‌های اداره نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی استان قم در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: همانند سال‌های گذشته امسال طرح تشدید نظارت بهداشتی و بازرسی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان قم اجرایی می‌شود.

وی افزود: بازرسی و نظارت جدی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های دامی در ایام ماه مبارک رمضان در اولویت برنامه‌های کاری این اداره قرار دارد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان قم با اشاره به خدمات اداره نظارت و بازرسی استان قم در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: روزانه شش گروه بازرسی سیار در دو شیفت صبح و عصر در ماه مبارک رمضان فعال می‌شوند.

وی از استقرار گروه‌های بازرسی در کشتارگاه‌ها خبر داد و گفت: دو گروه بازرسی بهداشتی در کشتارگاه دام شهرداری و کشتارگاه پرتو به صورت دائم مستقر هستند.

مرتضی‌زاده با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان قم پذیرای نظرات شهروندان و زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س) است تصریح کرد: در ایام ماه پر برکت رمضان، یک گروه ثابت در اداره کل دامپزشکی استان قم مستقر و آماده خدمت‌رسانی به زائران حضرت معصومه (س) و شهروندان است.

وی از شهروندان و زائران خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه امور دامی مراتب را برای پیگیری به اداره کل دامپزشکی با شماره 1512 اطلاع دهند.

مرتضی‌زاده خاطر نشان کرد: شهروندانی که نیازمند مشاوره در خصوص مسائل بهداشتی فرآورده‌های دامی هستند نیز می‌توانند با شماره یاد شده تماس بگیرند.

 

---------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی راور خبر داد :
ایمن‌سازی 2500 دام سنگین علیه تب برفکی در راور


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: 2 هزار و 500 رأس دام سنگین در فاز نخست طر‌ح واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان راور ایمن‌سازی می‌شوند.
احمدرضا انور اظهار داشت: فاز اول واکسیناسیون و ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی در 2 هزار و 500 رأس جمعیت دام سنگین از پنجم تیر ماه سال جاری در شهرستان راور آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان راور در مسیر عبور و مرور دام از استان‌های خراسان جنوبی به مرکز استان کرمان قرار دارد، احتمال خرید و فروش و حمل غیر مجاز انواع دام‌های سبک و سنگین آلوده و ناقل ویروس تب برفکی و سایر عوامل بیماریزا وجود دارد، لذا اهمیت مایه‌کوبی در این شهرستان دوچندان به نظر می‌رسد.

انور گفت: این واکسن برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری کارآیی بسیار خوبی از خود نشان داده است.

وی تصریح کرد: بیماری تب برفکی در صورت عدم پیشگیری می‌تواند خسارت و تلفات زیادی برای دامداران به همراه داشته باشد.

انور بیان داشت: علائم این بیماری متغییر از بروز ناگهانی، تب بالا، ایجاد زخم‌های متعدد در دهان و سم‌ها و گاهی پستان‌ها، عفونت ریوی و مرگ و میر تا بروز خفیف در دام‌های واکسینه با بی‌اشتهایی خفیف و سایر علائم ملایم است.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه پیشگیری خودداری از خرید و ورود دام‌های فاقد مجوز حمل دامپزشکی و واکسیناسیون به موقع است، همکاری بیشتر مردم منطقه را با اکیپ‌های واکسیناسیون این‌ شبکه خواستار شد و از دامدران خانگی و سنتی راور خواست تا به شبکه دامپزشکی شهرستان راور برای واکسیناسیون و سم‌پاشی مراجعه کنند.

 

نظر شما
ادامه