کد خبر: ۹۶۴۵

حکیم مهر - چندی پیش مرکز تحقیقات اسب کرد در سنندج به‌منظور اهمیت پرورش اسب کرد و خلوص نژادی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در طرحی مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برای تثبیت نژادی اسب کرد هیئتی تحت عنوان کمیته فنی اسب کرد که متشکل از افراد خبره در زمینه اسب کرد هستند تشکیل می شود.

خالد جعفری به شناسنامه‌دار کردن اسب‌های کرد اشاره کرد و افزود: این کار ضمن هویت بخشی به اسب و جلوگیری از آمیخته شدن با نژادهای دیگر تا حدی از انقراض آن جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت امور دام جهاد کشاورزی مسئول حفظ و حراست از این نژاد بوده جدا از شرایط ویژه زمین و واگذاری تسهیلات برای تخصصی کردن پرورش اسب می‌توان با برگزاری و حمایت از مسابقات اسب‌سواری تا حدی در احیای اسب کرد تلاش کرد.

جعفری ادامه داد: در گذشته حمایت از اسب عرب و اسب ترکمن انجام می‌شد که متأسفانه اسب کرد مورد بی‌مهری قرار گرفت.

تسهیلات برای اسب کرد سقف خاصی ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: ارائه تسهیلات برای اسب کرد سقف خاصی نداشته و بستگی به تعداد اسب دارد.

وی یادآور شد: اگر طرح قابلیت اجرایی داشته باشد جزو طرح‌های اولویت‌دار خواهد بود و با توجه به اینکه حمایت از پرورش اسب کرد در کارگروه کشاورزی استان مصوب شد می‌توان وارد اقتصادی کردن اسب کرد در استان هم شد.

جعفری به حمایت و ایجاد واحدهای کشش اسب کرد اشاره کرد و اظهار داشت: حمایت‌های مختلفی ازقبیل حمایت نهاده‌ای و حمایت‌هایی برای اصلاح نژاد در اختیار اسب‌داران قرار دادیم.

وی در مورد تسهیلات بانکی کارشناسی نشده در مورد اسب کرد تأکید کرد: متأسفانه بیشتر بانک‌ها به این مورد توجه نمی‌کنند و بیشتر به فکر بازگشت تسهیلات هستند و فقط دو سال به‌منظور تنفس اعلام شده است.

توجه بیشتر به امر اصلاح نژاد اسب کرد، شناسایی دقیق نژاد کرد، مشخص کردن تعداد دقیق اسب‌های موجود و اصلاح نژاد آنها، توجه به مطالب بنیادی و پایه‌ای در جهت بهبود امور پرورش اسب، ازجمله مطالعات آناتومیکی، فیزیولوژیکی و خون‌شناسی و به‌خصوص ژنتیکی، تأسیس انجمن اسب کرد و تدوین کتاب انساب ازجمله راهکارها و پیشنهاداتی است که توسط کارشناسان و فعالان در زمینه اسب به جهت حفظ، حراست، احیا و نجات اسب کرد از انقراض ارائه دادند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد سنندج به موافقت اصولی و اولیه برای راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات اسب کرد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به مرکزیت گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی اشاره کرد.

طی آن همایش دو روزه اسب کرد و اهمیت پرورش آن همزمان با مسابقات زیبایی، کردی‌سواری و بازی‌های محلی و مسابقات کشوری استقامت با حضور داوران بین‌المللی برگزار شد.

البته مراسم مسابقات زیبایی، کردی سواری و بازی‌های محلی و مسابقات کشوری استقامت توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شده بود.

گفتنی است، همایش دوروزه اسب کرد و اهمیت پرورش آن با همکاری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده دامپزشکی با حضور دانشجویان و اساتید، رئیس نظام دامپزشکی استان، معاونان امور دام استان کردستان، کرمانشاه و همدان، عبدالمؤمن مردوخ رئیس هیئت سوارکاری استان در دانشگاه آزاد واحد سنندج اجرا شد.

 

 

نظر شما
ادامه