کد خبر: ۹۶۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - گفتگو با دکتر آراسب دباغ مقدم درباره مرغ سبز و تفاوت آن با مرغ ارگانیک

 

برخی فروشنده‌های مرغ ادعا می‌کنند مرغ آنها از نوع ارگانیک است. آیا چرخه تولید مرغ ارگانیک در ایران به راه افتاده است؟

نه. ما در ایران مرغی به نام مرغ ارگانیک نداریم. مرغ ارگانیک به مرغی گفته می‌شود که دانه و آبی که می‌خورد، ارگانیک باشد؛ یعنی از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی‌ برای تغذیه و پرورش این مرغ‌ها استفاده نشود. علاوه بر اینها، چنین مرغی نباید هیچ‌گونه دارویی از جمله انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را در طول دوران رشدش دریافت کرده باشد. در حال حاضر هم مرغداری‌های ایران توانایی تولید مرغ‌های ارگانیک را ندارند.

پس نشان «مرغ‌سبز» که روی برخی از محصولات می‌بینیم، به معنای ارگانیک بودن آن مرغ نیست؟

نه، «مرغ‌سبز» همان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است. یعنی این مرغ‌ها هیچ نوع آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد کوکسی‌دیوزی مصرف نکرده‌اند. کوکسی‌دیوز نوعی بیماری انگلی طیور است؛ معمولا مرغدارها برای پیشگیری از ابتلای مرغ‌های خود به این نوع بیماری، داروی کوکسی‌دیوز که نوعی آنتی‌بیوتیک است، به مرغ‌ها می‌دهند اما همان‌طور که گفتم، مرغ‌های‌سبز هیچ نوع آنتی‌بیوتیکی دریافت نمی‌کنند. سازمان دامپزشکی کشور این مرغ‌ها را در طول دوره پرورش، 3 بار آزمایش می‌کند و اگر در هر 3 نوبت داروهای نامبرده در بدنشان وجود نداشته باشد، مجوز عرضه به عنوان مرغ‌سبز را دریافت می‌کنند. اگر وجود هرگونه آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد کوکسی‌دیوز در بدن این مرغ‌ها به اثبات برسد، دیگر نشان مرغ‌سبز برای فروش به آنها داده نمی‌شود و چنین مرغ‌هایی باید مانند سایر مرغ‌های معمولی در بازار به فروش برسند.

چرخه تولید مرغ‌های‌سبز، چند سال است در کشورمان به راه افتاده است؟

حدود 2 سال است که مرغ‌های‌سبز پرورش می‌یابند و عرضه می‌شوند.

این مرغ‌ها را از چه مراکزی می‌توان تهیه کرد؟

خوشبختانه حجم تولید و عرضه مرغ‌های‌سبز به اندازه‌ای رسیده است که مردم می‌توانند آنها را از بیشتر میادین میوه و تره‌بار تهیه کنند. فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای و برخی از مرغ‌فروشی‌های سطح شهر هم مرغ‌های‌سبز را عرضه می‌کنند. بر اساس آخرین آمارها، در حال حاضر این مرغ‌ها در قریب به 16 استان کشور هم توزیع می‌شوند.

مرغ‌سبز با چه قیمتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد؟

طبق آخرین قیمتی که برای مرغ‌های‌سبز مطرح شده، قیمت آن حدود کیلویی هزار تومان بیشتر از مرغ‌های معمولی است.

چرا این افزایش قیمت وجود دارد؟

عرضه مرغ‌های‌سبز با قیمتی بیشتر از قیمت مرغ‌های معمولی به دو دلیل کاملا طبیعی است؛ اول اینکه مدیریت پرورش این مرغ‌ها بسیار حساس و دقیق است زیرا ظرف 45 روزی که قرار است پرورش پیدا کنند، به هیچ وجه نباید بیمار شوند تا مرغداران مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان آنها نباشند. دوم اینکه به دلیل تولید و تقاضای کم مصرف این مرغ‌ها، قیمت آنها بیشتر می‌شود. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تبلیغ و استقبال بیشتر از مرغ‌های‌سبز باشیم تا قیمت آنها هم پایین‌تر از حدی که است، برسد و تمام مردم قادر به خریدن آنها شوند.

فواید مصرف مرغ‌‌سبز آنقدر هست که مردم مایل باشند برای خرید آنها هزینه بیشتری را پرداخت کنند؟

حتما همین‌طور است. متاسفانه بسیاری از مرغداری‌های ما دوره منع مصرف بعد از تجویز دارو را هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها رعایت نمی‌کنند و گاهی تا روزهای آخر هم به مرغ‌ها دارو می‌دهند. این دارو با مصرف مرغ‌ها، وارد بدن ما می‌شود و مقاومت دارویی در بدنمان ایجاد می‌کند. با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن‌است بدن هنگام مواجهه با بیماری‌های مختلف، دیگر به آنتی‌بیوتیک‌های ساده جواب ندهد و مجبور به مصرف داروهایی قوی‌تر و با قیمتی گران‌‌تر باشیم. هرچه میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر افزایش یابد، امکان آسیب و بروز عوارض دارویی در بدن بیشتر خواهدشد. نکته دیگر، حساسیت عده‌ای از افراد به برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنی‌سیلین است و مصرف مرغ‌های معمولی می‌تواند برای آنها حساسیت‌های شدیدی را در پی داشته باشد. ضمن اینکه برخی مرغداری‌ها هم از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز که از راه‌های قاچاق تهیه می‌شوند، استفاده می‌‌کنند. برخی از این آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز حتی می‌توانند باعث متوقف‌شدن فعالیت مغز استخوان شوند و کم‌خونی‌های کشنده ایجاد کنند. برخی از متخصصان معتقدند چنین داروهایی می‌توانند باعث ابتلا به سرطان خون هم بشوند. به دلیل طیف وسیع مشکلاتی که مصرف برخی مرغ‌های معمولی می‌تواند برای افراد به وجود بیاورد، تلاش و توصیه ما به تولید، مصرف و استقبال بیشتر از مرغ‌های‌سبز است. ضمن اینکه مزه مرغ‌های‌سبز هم به مراتب از مرغ‌های معمولی بهتر است.

مردم می‌توانند از سلامت مرغ‌های معمولی و استفاده‌نشدن از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز هنگام پرورش آنها مطمئن باشند؟

با تهیه مرغ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر، فروشگاه‌های عرضه مواد‌غذایی، میادین میوه و تره‌بار و مرغ‌فروشی‌های سطح شهر که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، می‌توان از سلامت آنها اطمینان حاصل کرد. ضمن اینکه پیشنهاد مهم ما به خرید مرغ‌های بسته‌بندی و دارای پروانه بهداشتی و مهر استاندارد و تایید سازمان دامپزشکی است. بهتر است به هیچ‌وجه مرغ‌های فله‌ای نخرید تا مشکلی از نظر سلامت برایتان ایجاد نشود.


خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
سلام..پرورش دهنده 1000عدد مرغ ارگانیک بدون هیچ دارو و آنتی بیوتیک.در مازندران.اگر تمایل ب خرید دارید ب این شماره تماس بگیرید09370955498
نظر شما
ادامه