کد خبر: ۹۷۲۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، سمنان، کوهبنان، فهرج، مهران و زنجان

 

طرح تشدید نظارتهای بهداشتی بر تولید توزیع وعرضه فرآورده های خام دامی در ماه مبارک رمضان

 

اداره کل دامپزشکی استان قزوین ضمن هماهنگی با دستگاههای ذیمدخل  با سازماندهی وتجهیز 8 اکیپ ثابت و13  -اکیپ سیار از ساعت 8صبح لغایت 14 واز ساعت 14 لغایت 20 در دو شیفت کاری نسبت به کنترل ونظارت بهداشتی در این ایام اقدام خواهد نمود .

لازم به ذکر است در ایام تعطیل نیز کشیکهای شبکه های دامپزشکی شهرستانها جهت صدور مجوز بهداشتی –قرنطینه ای وهمچنین انجام آزمایشات لازم در مورد فرآورده های خام دامی فعال خواهند بود.

اماکنی که تحت پوشش طرح کنترل ونظارت بهداشتی در ایام ماه مبارک رمضان قرار خواهند گرفت عبارتند از:

1-مراکز توزیع وعرضه فرآورده های خام دامی (قصابیها،مرغ فروشیها،ماهی فروشیها و...)

2-خودروهای ویژه حمل فرآورده های خام دامی

3-کشتارگاههای دام وطیور ،سردخانه های نگهداری فرآورده های خام دامی ،کارگاههای فرآوری وبسته بندی فرآورده های خام دامی

4-سایر موارد حسب مورد

لازم به ذکراست سامانه ارتباطی 1512 وشماره پیامک 30007227001635 اداره کل دامپزشکی استان قزوین بصورت 24 ساعته آماده دریافت پیامها، گزارشات وانتقادات هم استانیهای محترم می باشد.

 

------------------------------

 

بالغ بر 832 عامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام وجود دارد / تب کریمه کنگو در دام ها فاقد علائم بالینی است
 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت : یک هزار و 732 عامل شناخته شده بیماری زا وجود دارد و : بالغ بر 832 مورد از این عوامل بیماری زا مشترک بین انسان و دام می باشد.
دکتر محمد سعیدی در ادامه افزود: بسیاری از بیماری ها از حیوان به انسان منتقل می شود استراتژی کنترل و پیشگیری و مبارزه با این بیماریها در جمعیت دامی برنامه ریزی می شود و سازمان دامپزشکی کشور متولی اجرای این امر مهم می باشد.
وی اظهار داشت: بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" یک بیماری ویروسی حاد تب دار است که مشترک بین انسان و دام است و قاچاق دام ،عمده ترین دلیل انتقال این بیماری از نقطه ای به نقطه دیگر است.
سعیدی تصریح کرد: عامل بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توسط بند پایان بویژه کنه ها منتقل می شود.
دکتر سعیدی با بیان اینکه بسیاری از حیوانات اهلی نظیر گاو،گوسفند،بز و یا خرگوش به عنوان مخزن ویروس عمل می نماید،خاطر نشان ساخت: همچنین نوعی کنه از جنس هیالوما  هم به عنوان مخزن و هم بعنوان ناقل عمل می کند.
ایشان با اشاره به اینکه دام مبتلا،فاقد هرگونه علائم بالینی است و این امر تشخیص بیماری را مشکل می سازد تصریح کرد: این بیماری در انسان علائمی شبیه به سرما خوردگی نظیر تب و لرز،سردرد و درد عضلانی،درد مفصل ،دردهای شکمی و حالت تهوع ،اسهال و استفراغ،گلو درد و بعد از چند روز خونریزی از معده ،دهان بینی،لثه  و رحم مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: خون در مدفوع ،حالت خون مردگی وسیع و خونریزی جلدی و مخاطی روی تنه ،ساق دستها و پاها از علائم دیگر این بیماری است و مرگ بیمار بیشتر در اثر کم خونی و همچنین از دست رفتن آب بدن می باشد.
این متخصص دامپزشکی خاطر نشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر در کسانی بروز می کند که در صنعت دام اشتغال دارند که از آن جمله می توان به دامپزشکان،دامداران،سلاخها،قصابها،کارکنان کشتارگاهها و کسانی که با گوشت تازه آلوده تماس دارند اشاره کرد.
معاون فنی اداره دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: عفونت از سه طریق گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس با خون و مواد آلوده کننده دامی ،تماس با خون و ترشحات بیمار(انتقال بیمارستانی)و له کردن کنه آلوده با دست به فرد سالم منتقل می شود.
وی مبارزه با کنه ها را مهمترین اقدام در جهت کنترل این بیماری دانست و افزود: از سوی دیگر قرنطینه و کنترل تردد دام نیز یک اصل اساسی در کنترل بیماری تب کریمه کنگو است.
سعیدی ادامه داد: کنترل تردد دام و جلوگیری از عبور و مرور غیر مجاز دام ،سمپاشی و حمام دامها با سموم ضد کنه،سمپاشی بستر و جایگاه دام در روستاها و دامداریها ،بهداشتی نمودن جایگاه های نگهداری دام با استفاده از مصالح مناسب مثل سیمان،آموزش مردم در ارتباط با راههای پیشگیری و انتقال بیماری را از راههای پیشگیری از بیماری برشمرد.
معاون فنی دامپزشکی استان سمنان همچنین استفاده از لباسهای مناسب، دستکش و چکمه جهت محافظت از نیش کنه ها برای استفاده افراد شاعل در دامداریها ،استفاده افراد ذابح از لباس مخصوص ذبح،چکمه،عینک مناسب جهت محافظت آنها از تماس مستقیم با خون و ترشحات آلوده دام و تهیه گوشت از دام هایی که در کشتار گاه ذبح شده و دارای مهر دامپزشکی می باشد از دیگر راههای جلوگیری از انتقال بیماری عنوان کرد.
وی تأکید کرد: نگهداری گوشت تازه تا 24 ساعت و جگر 48 تا 72 ساعت در دمای 0تا 4 درجه یخچال باعث از بین رفتن این ویروس می شود.
سعیدی در خاتمه افزود: خوشبختانه این بیماری تا کنون در سمنان مشاهده و گزارش نشده و در صورتی که دامداران،بهره برداران و عموم مردم ،نکات بهداشتی مورد اشاره را رعایت کنند نگرانی از بابت بروز این بیماری وجود نخواهد داشت.

---------------------------------

 

مدیر دامپزشکی کوهبنان:  حاملان دام غیر بهداشتی غرامت بیماری نمی‌گیرند

 
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: به دامدارانی که اقدام به حمل دام بدون مجوز بهداشتی می‌کنند، غرامت سل و بروسلوز تعلق نمی‌گیرد.
محمود زین‌الدینی در جمع دامداران شهرستان کوهبنان اظهار داشت: به دامدارانی که بدون هماهنگی و اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی اقدام به حمل دام می‌کنند در صورتی که دام آنها مبتلا به بیماری سل و بروسلوز شناخته شود، غرامت تعلق نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه عمده راه ورود بیماری‌ها به واحدهای اپیدمیولوژیک دامی ورود دام جدید است، بر لزوم هماهنگی با دامپزشکی شهرستان برای انجام تست‌های لازم و انجام امور قرنطینه‌ای هنگام ورود دام به دامداری‌ها تأکید کرد.
زین‌الدینی افزود: شبکه دامپزشکی کوهبنان هر 6 ماه یک بار دام‌های موجود در گاوداری‌ها را تست و در صورت پیدا شدن موارد مثبت سل یا بروسلوز، دام‌های آلوده را حذف می‌کند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: موارد کشف شده بیماری سل در دامداری‌های شهرستان کوهبنان صفر و در مورد بیماری بروسلوز بسیار ناچیز بوده و امیدواریم که با هوشیاری و همکاری دامداران با دامپزشکی افزایش موارد بیماری را در شهرستان نداشته باشیم.
وی با اشاره به احتمال وجود بیماری بروسلوز در دام‌های بومی و در گوسفند و بز به مردم توصیه کرد از خوردن شیر نجوشیده، پنیر محلی و بستنی که با شیر نجوشیده تهیه شده خودداری کنند.
زین‌الدینی با بیان اینکه واکسیناسیون گامی مهم در جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری بروسلوز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا شبکه دامپزشکی با عقد قرارداد با بخش خصوصی اغلب جمعیت گوسفند و بز شهرستان را علیه این بیماری واکسینه کرده است.

-------------------------------------

 

پنج هزار دام سنگین در فهرج علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج، گفت: از ابتدای فاز اول واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در سال 1390 تا کنون پنج هزار راس گاو و گوساله علیه این بیماری ایمن سازی شده است.
'مهدی بمان دشتی' افزود: قرار است در این مرحله هفت هزار و 800 راس دام سنگین این شهرستان بصورت همزمان با سایر شهرستان های استان واکسینه شوند.
وی با بیان اینکه ویروس عامل بیماری تب برفکی می تواند تا فاصله 200 کیلومتر هم جابجا شود، گفت: بر این اساس پیشگیری نقش مهمی در کنترل این بیماری ویروسی دارد.
وی همچنین بیان کرد: ویروس بیماری تب برفکی قابل انتقال به انسان نیست و فقط در افرادی که به منظور شیردوشی از دام با گاو در تماس هستند در صورت وجود تاول در پستان های دام، ضایعاتی در دست افراد شیردوش مشاهده می شود.
بمان دشتی، اظهار داشت: مهمترین و اصلی ترین روش انتقال و انتشار بیماری به ویژه در کشورهایی که بیماری به فرم بومی حضور داشته و اپیدمی های منطقه ای و یا وسیع دارند، انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس می باشد.
وی خاطرنشان کرد: ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم ترین ویروس های شناخته شده در طبیعت است.

------------------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی و توجیهی در خصوص بیماری شاربن در شبکه دامپزشکی شهرستان مهران
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهران گفت: کلاس آموزشی و توجیهی برای محیط بان های اداره محیط زیست شهرستان مهران و محیط بان های بخش خصوصی در محل شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار شد.


دکتر بشاره صیفی گفت : در این دوره آموزشی که به مدت یک روز برگزار گردید رئیس و محیط بان های محیط زیست شهرستان مهران با راه های مراقبت و پیشگیری از بیماری شاربن (سیاه زخم) آشنا شدند.

-------------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان:
واکسیناسیون تب برفکی دام‌های زنجان پایان یافت


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان از پایان واکسیناسیون دام‌های استان بر ضد بیماری تب برفکی خبر داد.
مرتضی پهلوانی از مایه کوبی دام‌های استان زنجان بر ضد بیماری تب برفکی خبر داد و اظهار داشت: واکسیناسیون دام‌های روستایی، صنعتی و نیمه صنعتی استان بر ضد بیماری تب برفکی با همکاری بخش خصوصی انجام شده و پایان یافته است.

وی از واکسیناسیون 63 هزار و 365 هزار راس دام بزرگ اعم از گاو و گوساله تا 24 تیرماه در سطح استان زنجان خبر داد.

معاون اداره کل دامپزشکی استان زنجان تعداد دام‌های کوچک واکسینه شده استان را در سال جاری بر ضد بیماری تب برفکی 370 هزار و 319 راس گوسفند و بز اعلام کرد.

وی بیشترین دام‌های بزرگ واکسینه شده در سطح استان را در شهرستان خدابنده اعلام کرد و گفت: تعداد این دام‌ها در این شهرستان 18 هزار و 577 راس بوده است.

پهلوانی شهرستان ابهر و زنجان را داری جایگاه‌های دوم و سوم بعد از خدابنده در واکسینه کردن دام‌های بزرگ اعلام کرد و گفت: تعداد دام‌های واکسینه شده در دو شهرستان ابهر و زنجان به ترتیب 11 هزار و 826 و 11 هزار و 407 راس بوده است.

وی ادامه داد: شهرستان خدابنده در واکسینه کردن دام‌های کوچک نیز مقام نخست را داشته است.

معاون اداره کل دامپزشکی استان زنجان تعداد دام‌های کوچک واکسینه شده در شهرستان خدابنده را 133 هزار و 83 راس گوسفند و بز اعلام کرد.

وی ماهنشان را با 51 هزار و 833 راس گوسفند و بز بعد از خدابنده دارای مقام دوم در واکسینه کردن این نوع دام عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه