کد خبر: ۹۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور از تعطیلی بیش از 300 کشتارگاه سنتی دام خبر داد و گفت: در حال حاضر 49 پروانه تاسیس کشتارگاه صنعتی دام صادر شده که در حال ساخت هستند.

دکتر محسن مشکوة اعلام کرد: در حال حاضر 290 کشتارگاه سنتی دام و 60 کشتارگاه صنعتی دام در کشور فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: پیش از این بیش از 600 کشتارگاه سنتی دام در کشور فعال بوده‌اند که طی هفت هشت سال اخیر تعطیل شده‌ و به 290 باب کاهش یافته است.

مشکوة اظهار کرد: با راه‌اندازی هر کشتارگاه صنعتی سه تا چهار کشتارگاه سنتی دام تعطیل می‌شود، چراکه ظرفیت کشتارگاه‌های صنعتی بالاست و کشتارگاه‌های سنتی از حالت اقتصادی خارج می‌شوند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این‌که کشتارگاه‌های سنتی متعلق به شهرداری‌هاست، گفت: در گذشته در هر شهری یک کشتارگاه سنتی توسط شهرداری راه‌اندازی می‌شده اما اکنون سیاست دولت، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ساخت و بهره‌برداری کشتارگاه‌های صنعتی بوده و تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی دام در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.

وی گفت: باتوجه به این‌که ساخت کشتارگاه‌های صنعتی زمان‌بر و هزینه‌بر است و هر کشتارگاه صنعتی تقریبا چهار تا پنج میلیارد تومان هزینه دارد، به راحتی نمی‌توان همه کشتارگاه‌‌های سنتی را حذف کرد لذا ابتدا باید واحدهای صنعتی ساخته و جایگزین شوند.

به گفته‌ معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور حداقل در سطح کشور و در هر استان باید پنج کشتارگاه صنعتی وجود داشته باشد و تعداد کشتارگاه‌های صنعتی باید به 180 باب برسد.

مشکوة اظهار کرد: نسبت به جمعیت دامی و مصرف گوشت قرمز در جامعه اگر ظرفیت کشتارگاه‌‌های صنعتی به حدنصاب برسد، کشتارگاه‌های سنتی تعطیل می‌شوند.

او اعلام کرد: در حال حاضر 49 پروانه تاسیس کشتارگاه صنعتی دام صادر شده که در حال ساخت هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این‌گونه نیست که کشتارگاه‌های سنتی را به حال خودشان رها کنیم و تلاش می‌شود حداقل بهداشت و سلامت در این واحدهای سنتی تامین شود که بدین منظور ناظران بهداشتی و شرعی سازمان دامپزشکی مستقر هستند و بر سلامت محصول خروجی آنها نظارت می‌کنند.

مشکوة با اشاره به تجهیز برخی امکانات در کشتارگاه‌های سنتی طی سال‌های اخیر اظهار کرد: تجهیز بیش از این در کشتارگاه‌های سنتی هزینه‌های بی‌مورد است و نمی‌توان تجهیزات بیشتری را از این واحد‌ها خواستار شد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این‌که در برخی از شهرها علی‌رغم راه‌اندازی کشتار‌گاه‌های صنعتی با تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی مخالفت شده است، گفت: در برخی موارد متاسفانه این شرایط به وجود آمده و با توجه به این‌که کشتارگاه‌های صنعتی با قصابی‌های شهر فاصله دارند، در ابتدا مقاومت می‌شود و با توجه به وجود فشار، سازمان دامپزشکی از موضع خود کوتاه می‌آید تا شرایط به آرامی فراهم آید، اما خود‌به‌خود با راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی، واحد‌های سنتی از چرخه‌ی اقتصادی خارج و تعطیل می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نیس
|
-
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
0
بنام خدا
سیاست های جدید جدید دامپزشکی که هر استان پنج کشتارگاه داشته باشد و کشتارگاه سنتی 180 باب بماند؛ کی ،کجا،و با نظر کارشناسی کدامین متخصصین تصویب و ابلاغ شده است!؟از همه مطلعین و افراد ذی صلاح التماس راهنمایی و اطلاعات رسانی داریم.ممنون.
نظر شما
ادامه