کد خبر: ۹۷۵۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، قم، رودبار، اردبیل، سیرجان، گچساران و باشت

 

اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در راستای ارتقاء سطح سلامت جامعه

 

پیشگیری از بروز بیماریهای دامی ونظارت بر عرضه بهداشتی  فرآورده های خام دامی از اولویتهای کاری دامپزشکی بوده است.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین با بیان این مطلب افزود : طی سه ماهه ابتدای سال 1391 بر خروج بیش از سه میلیون و ششصد هزار کیلوگرم گوشت مرغ سالم از کشتارگاه و واکسیناسیون بیش از پانصدو هشتاد و سه هزار  نوبت سر دام نظارت نموده است.

 

دکتر علیرضا اکبرشاهی افزود : در راستای انجام وظایف سازمان دامپزشکی و به منظور کاهش بیماری های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری های واگیردار دامی، شبکه ی دامپزشکی شهرستان قزوین طی این مدت اقدام به واکسیناسیون 546308 نوبت سر گوسفند و بز ، 36296 نوبت سر گاو و گوساله ، 771 قلاده سگ و 110 نوبت سر، تک سمی در سطح شهرستان نموده است.

 

وی ادامه داد: در زمینه ی کنترل بیماری های مشترک سل و بروسلوز در واحدهای صنعتی و مشمشه نیز، این شبکه طی سه ماهه ابتدای سال 1391، اقدام به انجام تست سل 4360 راس و خونگیری از 2847 راس گاو نموده که در مجموع تعداد 9 راس گاو بعلت راکتور بودن از نظر تست سل (مبتلا به سل) به کشتارگاه اعزام گردید.

 

این دامپزشک مسئول در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به منظور کنترل جمعیت تک سمی نیز تعداد 127 راس اسب در اسبداریهای شهرستان قزوین تحت پوشش تست مشمشه قرار گرفت که موردی از نظر بیماری، مثبت نگردید.

همچنین به منظور کنترل بیماری های انگلی خارجی بدن دام ،این شبکه اقدام به سمپاشی بدن 27360 راس دام و 263000 متر مربع جایگاه نگهداری دام نموده است.

 

دکتر اکبرشاهی درخصوص عملکرد واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین نیز گفت:به منظور کنترل و نظارت بر مراکز تولید ،بسته بندی و عرضه ی فرآورده های خام دامی ، واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه ی دامپزشکی شهرستان قزوین طی این مدت ، اقدام به 9723 مرتبه بازدید از فراورده های واحدهای تولیدی، بسته بندی و عرضه نموده است، که از مجموع بازدید های صورت گرفته مقدار 1408 کیلوگرم انواع فراورده های خام دامی غیر قابل مصرف از واحدهای متخلف کشف و معدوم گردید و تعداد 42 واحد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی و 3 واحد متخلف نیز پلمپ گردیدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به فعالیت دو واحد کشتارگاه طیور صنعتی در این شهرستان که تحت نظارت دامپزشکان مسئول بهداشتی واحد و همچنین کارشناسان این شبکه اقدام به کشتار صنعتی و بهداشتی طیور می نمایند، طی سه ماهه ابتدای سال 1391 از مجموع 1792957 قطعه مرغ کشتاری 3626 تن گوشت مرغ سالم وبهداشتی روانه ی بازار و 80 تن مرغ غیر قابل مصرف، از چرخه ی کشتار و عرضه ،خارج و بصورت بهداشتی معدوم گردید.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی قم عنوان کرد :
واکسینه کردن راه‌حل جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل


مدیرکل دامپزشکی استان قم شایعات موجود مبنی بر گران شدن گوشت مرغ به دلیل شیوع بیماری نیوکاسل در بین پرندگان را تکذیب کرد.
دکتر مهدی رفیعی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر اینکه شیوع بیماری موجب گرانی مرغ شده است را تکذیب کرد و بیان داشت: در استان قم مشکل تلفات بر اثر شیوع بیماری طیور نداشتیم و مهم‌ترین علل گرانی مرغ، افزایش قیمت و نبود نهاده و سویا برای مرغداران است.

وی افزود: با توجه به اینکه نهاده و سویا برای تأمین خوراک مرغ با قیمت بسیار بالا و به دشواری تهیه می‌شود عاملی مهم برای افزایش قیمت تمام شده برای مرغداران محسوب شده و گرانی مرغ را به همراه دارد.

واکسینه کردن مرغ‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل

مدیرکل دامپزشکی استان قم اظهار کرد: نیوکاسل بیماری است که در برخی مرغداری‌ها به صورت موردی به وجود می‌آید.

وی از مهم‌ترین دلایل گریبان‌گیر شدن مرغداران با این بیماری را رعایت نکردن بهداشت در نگهداری از مرغ‌ها عنوان کرد.

رفیعی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها به دامپزشکی اعلام نشده است تصریح کرد: همشهریان در صورت بروز علایم خاص این بیماری مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل خاص مرغداری است که با این بیماری درگیر است و حالت همه گیر ندارد و نباید دیگر مرغداری‌ها از این موضوع نگران باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: تلفات همه‌گیر در این زمینه وجود ندارد ولی با توجه به اینکه بیماری نیوکاسل موجب خسارت به مرغداران می‌شود توصیه می‌کنیم نسبت به مایه کوبی و واکسینه کردن مرغان در مرغداری خود اقدام کنند.

وی احتمال شیوع این بیماری را از طریق جوجه‌های یک‌روزه که به استان وارد می‌شوند رد کرد و گفت: جوجه‌هایی که وارد استان می‌شوند همه با نامه سلامت دامپزشکی وارد می‌شوند که منبع جوجه کشی نیز در آن نامه قید شده است.

رفیعی با بیان اینکه احتمال بروز علایم این بیماری در مرغ‌های خانگی نیز وجود دارد، تصریح کرد: در صورتی که این بیماری در مرغ‌های خانگی بروز کند دیگر مرغ‌های خانگی نیز به این بیماری دچار می‌شوند.

وی با توصیه به کسانی که به نگهداری مرغ در خانه‌های خود اقدام می‌کنند بیان داشت: کسانی که مرغ خانگی دارند به یکی از مراکز مایه کوبی مراجعه و با تزریق واکسن از شیوع بیماری در پرندگان خانگی جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم علائم این بیماری را سرفه و خرخره کردن و گاهی صدای شبیه به سوت کشیدن، ناله کردن تنفس نامنظم و مشکل یا دهان باز، کر کردن و کم شدن تحرک و از دست دادن اشتها عنوان کرد.

وی افزایش تشنگی در مراحل اولیه، فلج نسبی یا کامل، لرزش عضلات، تغییر جهت و چرخش و برگشت سر به پشت یا به زیر شکم، دور خود چرخیدن و معلق زدن را از دیگر علایم بیماری نیوکاسل دانست که در صورت شیوع آن در مرغداری‌ها تلفات بسیاری به بار خواهد آورد.

رفیعی از دیگر علائم این بیماری را در بین پرندگان خانگی اسهال سبز عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده این بیماری در روستاها با شماره تلفن 1512 تماس گرفته شود تا پس از بررسی‌های میدانی توسط دامپزشکی اقدامات لازم برای برطرف کردن این مسئله انجام شود.

وی به مرغداری توصیه کرد: نکات بهداشتی لازم را در نگهداری مرغ‌ها رعایت و نسبت به واکسینه کردن مرغان توسط دامپزشک مخصوص خود در زمان‌های تعیین شده اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم نیوکاسل را بیماری فراگیر بومی عنوان و تصریح کرد: واکسن مرغان باید به صورت مرتب در طیور بومی انجام شود و مرغداران این مسئله را جدی بگیرند.

وی افزود: طیور صنعتی نیز باید بر اساس دستور و نظر دامپزشک خود عمل کنند تا این بیماری در بین پرندگان شیوع پیدا نکند.

رفیعی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بیماری نیوکاسل فقط یک بیماری مخصوص پرندگان است و نمی‌توان این بیماری را میان انسان و حیوان مشترک عنوان کرد.

 

----------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی رودبار خبر داد :
مایه‌کوبی 7800 رأس دام در رودبار


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار گفت: 7 هزار و 800 رأس دام سنگین علیه بیماری شاربن علامتی در این شهرستان واکسینه شدند.
محمدعلی علی‌توکلی اظهار داشت: 7 هزار و 800 رأس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری شاربن علامتی واکسینه شدند.

وی افزود: این واکسیناسیون توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار با اشاره به آغاز واکسیناسیون بروسلوز گوسفند و بز در این شهرستان تصریح کرد: این واکسیناسیون نیز در بخش جازموریان انجام می‌شود.

علی‌توکلی با اشاره به آغاز طرح تشدید نظارت ماه مبارک رمضان در این شهرستان اذعان داشت: طرح تشدید نظارت ماه مبارک رمضان با تشکیل چهار اکیپ ثابت و سیار در حال اجرا است.

 

-----------------------------------

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تاکید کرد :
تهیه فرآورده‌های گوشتی با بسته‌بندی کد‌دار


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: مردم استان گوشت قرمز، سفید و آلایش خوراکی دامی مورد نیاز خود را در بسته‌بندی‌های کد‌دار تهیه کنند.
دکتر صادق صالحی در جمع همکاران خود اظهار داشت: مردم برای تهیه مواد مورد نیاز خوراکی خود بهداشت و سلامت عمومی را نیز لحاظ می‌کنند و شایسته است آنها را در تهیه مواد گوشتی دامی راهنمایی پزشکی کنیم.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بازرسی‌های بهداشتی از اماکن عرضه و توزیع مواد خام دامی تشدید شده است، افزود: در سه ماه اول امسال 52 تن فرآورده خام دامی آلوده و غیربهداشتی در این استان ضبط و معدوم شد.

صالحی یادآور شد: در این مدت 21 هزار مورد از بیش از 3 هزار مرکز عرضه، نگهداری و توزیع و تولید فرآورده های خام دامی در سطح استان بازدید بهداشتی شده و 117 متخلف این عرصه برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با هدف جلوگیری از هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی 28 گروه ثابت و سیار دامپزشکی در ایام ماه مبارک رمضان به حال آماده‌باش هستند.

این مسئول بیان داشت: این طرح با هدف به حداقل رساندن شیوع بیماری‌های مشترک، ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه و اطمینان شهروندان از سلامت فرآورده‌های خام دامی اجرا می‌شود.

صالحی ادامه داد: در این طرح عملیات بازدید از تمام مراکز تولید، توزیع و استحصال فرآورده‌های خام دامی اعم از کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز و کارگاه‌های بسته‌بندی گوشت و آلایش دامی، خودروهای ویژه حمل اینگونه فرآورده‌ها، سردخانه‌های نگهداری، قصابی‌ها، مرغ و ماهی‌فروشی‌ها در استان تشدید شده است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه منوط به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است، افزود: با آموزش و اطلاع‌رسانی مداوم و مستمر بستر فرهنگ‌سازی در جامعه فراهم می‌شود و به تبع آن بسیاری از بیماری‌های مشترک که ریشه در مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی دارد مرتفع شده و این بیماری‌ها در جامعه تحت کنترل خواهد بود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه از مردم استان خواست هنگام خرید گوشت قرمز به مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه و تاریخ تولید و انقضاء در محصولات پروتئینی بسته‌بندی دقت بیشتری داشته باشند.

صالحی در پایان سخنان خود بیان داشت: اغماضی در تخلفات بهداشتی حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه پذیرفتنی نیست و مردم باید در صورت مشاهده تخلف در این حوزه مراتب را در مرکز استان با شماره تلفن 3331890 و در شهرستان‌ها به شبکه‌های دامپزشکی گزارش کنند.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان خبر داد :
جمع‌آوری 260 کیلوگرم گوشت فاسد در سیرجان


رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان گفت: طی یک ماه گذشته بیش از 260 کیلوگرم گوشت فاسد از مراکز مختلف توزیع مواد غذایی توسط بازرسان شبکه دامپزشکی جمع‌آوری شد.
علیرضا زینلی‌پور اظهار داشت: با هدف جلوگیری از کار سودجویان و دلالان در فروش و توزیع مواد لبنی و گوشتی از امروز چهار اکیپ بازرسی از کارشناسان شبکه بهداشت سیرجان فعال شدند.

وی افزود: بازرسان در شب‌های ماه رمضان از ساعت 20 تا 23 هر شب مکان‌های توزیع غذای آماده و مواد لبنی و گوشتی را به صورت نامحسوس مورد بازرسی قرار می‌دهند.

مسئول شبکه دامپزشکی سیرجان گفت: طی مدت یک ماه گذشته بیش از 260 کیلوگرم گوشت فاسد از مراکز مختلف توزیع مواد غذایی توسط بازرسان شبکه دامپزشکی جمع‌آوری شد.

زینلی‌پور تصریح کرد: با توجه به موقعیت بازار در ماه رمضان دلالان اقدام به فروش مواد لبنی و گوشتی تاریخ مصرف گذشته می‌کنند که به مردم توصیه می‌شود، حتما هنگام خرید به تاریخ اعتبار مواد لبنی و گوشتی توجه و از مصرف و خرید مواد لبنی بدون تاریخ و بسته‌بندی خودداری کنند.

 

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی گچساران:
با کشتار غیرمجاز دام در گچساران برخورد می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی گچساران گفت: به منظور مبارزه با شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام، با هرگونه کشتار غیرمجاز دام در مکانی غیر از کشتارگاه و فروش دام به صورت زنده‌ برخورد می‌شود.
حمیدرضا گوهرگانی در نشست بررسی مشکلات و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام که با حضور فرماندار، بخشدار مرکزی، فرمانده نیروی انتظامی و دیگر مسئولان ادارات و نهادهای مرتبط برگزار شد، اظهار کرد: کارشناسان دامپزشکی گچساران در ایام تابستان همچون سال‌های گذشته بازرسی و نظارت خود را بر تمام مراکز عرضه گوشت قرمز، به‌ طور ویژه و گسترده انجام می‌دهند.

وی نظارت بر کشتار دام در اماکن عرضه دام زنده را به منظور دسترسی مردم به گوشت سالم و بهداشتی ضروری دانست.

گوهرگانی با تأکید بر لزوم نظارت قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام، از مردم خواست در هنگام ذبح دام خود، هماهنگی لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

لزوم نگهداری دام پس از ذبح تا 24 ساعت در فریزر

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران با بیان اینکه به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، کشتار دام نباید در منازل صورت گیرد، یادآور شد: مردم دام مورد نظر خود را در کشتارگاه‌های مجاز و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی ذبح کنند.

گوهرگانی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان میزان شیوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بالا رفته و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.

این مسئول در گچساران ابراز داشت: در برخی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، دام بدون علامت است و به همین دلیل باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود.

گوهرگانی تصریح کرد: دام پس از ذبح باید تا 24 ساعت در دمای منفی یک تا چهار درجه قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته و پس از آن مصرف شود.

وی با اشاره به برخورد دامپزشکی گچساران با کشتارهای غیرمجاز دام در مناطق شهری و روستایی اذعان داشت: دامپزشکی با بسیج امکانات خود و با هماهنگی با شبکه بهداشت و درمان و بخشداری مرکزی و مقامات قضایی با هرگونه کشتار و عرضه غیرمجاز و بدون نظارت دامپزشکی دام برخورد می‌کند.

گوهرگانی از عموم مردم خواست تا از خرید گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه عرضه فرآورده خام دامی، مراتب را برای پیگیری به اداره دامپزشکی گچساران اطلاع دهند.

احداث سردخانه در محل کشتارگاه دام ضرورت دارد

وی تهیه گوشت قرمز بهداشتی از کشتارگاه‌های صنعتی دام را یکی از مهم‌ترین چرخه‌های تولید گوشت قرمز و مطمئن‌ترین راه برای کنترل جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام عنوان کرد.

گوهرگانی احداث سردخانه مجهز در کنار کشتارگاه دام را یکی از ضروری‌ترین اقدام‌ها در راستای تأمین مواد پروتئینی سالم و بهداشتی عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران از ادارات و نهادهای گچساران خواست به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی داشته باشند.

گوهرگانی اطلاع‌رسانی به مردم و دامداران را ضروری دانست و گفت: دامپزشکی از طریق آموزش به دامداران، تهیه و نصب بنر و براکت اطلاع‌رسانی کرده که کافی نیست و همکاری دیگر ادارات در این زمینه ضرورت دارد.

 

-----------------------------------

 

توسط دامپزشکی باشت صورت می‌گیرد :
آغاز مایه‌کوبی دام‌های سبک باشت علیه بیماری بروسلوز


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان باشت با اشاره به آغاز واکسیناسیون دام‌های این شهرستان از شروع مایه‌کوبی دام‌های سبک این شهرستان علیه بیماری بروسلوز خبر داد.
موسی سجادی‌نیا اظهار داشت: کار مایه‌کوبی دام‌های سبک این شهرستان علیه بیماری بروسلوز از تیر ماه آغاز شده است.

وی بیان کرد: در این طرح دام‌های سبک شامل بز، گوسفند، بره و بزغاله علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی باشت با بیان این‌که بیماری بروسلوز از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است، بیان کرد: با هدف کنترل و جلوگیری از این بیماری سالانه دام‌های شهرستان باشت به صورت رایگان مایه‌کوبی می‌شوند.

سجادی‌نیا بیان کرد: تاکنون بیش از 15 هزار رأس دام توسط مأموران دامپزشکی علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

این مسئول در باشت بیان کرد: با هدف کنترل بیماری آبله و شاربون تمام دام‌های شهرستان علیه این بیماری در فروردین امسال واکسینه شدند.

وی به ضرورت تمیز نگه داشتن آغل دام اشاره کرد و افزود: عدم رعایت بهداشت در آغل دام‌ها زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌رود.

سجادی‌نیا ادامه داد: با هدف کمک به دامداران و به منظور سم‌پاشی آغل‌های دام، بیش از 25 لیتر سم و پودر‌های ضد انگلی به صورت رایگان بین دامداران در مناطق روستایی شهرستان توزیع شد.

رئیس شبکه دامپزشکی باشت با بیان اینکه اکیپ‌های شبکه دامپزشکی به صورت شبانه‌روزی از مناطق مختلف روستایی بازدید می‌کنند، از دامداران خواست تا هرگونه بیماری دامی را به صورت فوری به مأموران دامپزشکی اطلاع دهند.

وی به نظارت دامپزشکی بر قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و دیگر فرآورده‌های دامی اشاره کرد و بیان داشت: برای 20 فروشنده متخلف تشکیل پرونده شد که به مرجع ذی‌صلاح معرفی شدند.

سجادی‌نیا با اشاره به این‌که تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کنگو در باشت مشاهده نشده، بیان داشت: مردم از خرید گوشت‌های فاقد مهر شبکه دامپزشکی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه سرما موجب از بین رفتن ویروس بیماری تب کنگو می‌شود، افزود: مردم قبل از استفاده گوشت قرمز حتما آن را حداقل به مدت 12 ساعت در یخچال نگهداری کنند و از مصرف گوشت تازه خودداری کنند.

رئیس دامپزشکی باشت از مردم خواست هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه را به اداره دامپزشکی گزارش دهند.

 

نظر شما
ادامه