کد خبر: ۹۷۸۴

حکیم مهر - خبرگزاری مهر نوشت : با دستور وزیر جهاد واردات گوشت قرمز به کشور آزاد شد، با این وجود تنها چند روز پس از این دستور؛ گوشت‌های برزیلی، استرالیایی و قرقیزستانی در بازار به فروش می‌رسند.
با دستور صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی واردات گوشت قرمز، دام زنده و مرغ به کشور آزاد شد؛ این در شرایطی است که تا پیش از این، صدور هرگونه مجوز برای واردات یا عدم واردات این کالاها از سوی وزارتخانه متبوع وی انجام می‌شد.

بعد از هشدارهای مکرر بخش خصوصی مبنی بر کمبود کالاهای کشاورزی و مواد پروتئینی، بالاخره مجوز واردات گوشت قرمز صادر شد، در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که پیش از این نیز به صورت محدود و در مواردی خاص مجوز واردات گوشت قرمز صادر شده است.

این گفته در شرایطی صورت می‌گیرد که آمار مشخصی از میزان تولید گوشت قرمز در کشور و نیاز وجود ندارد و متولیان بخش تولید اقلام پروتئینی، آمارهای ضد و نقیضی از میزان تولید ارائه می‌دهند که همین امر موجب شده تا برنامه‌ریزی دقیق برای تامین بازار و نیاز مردم وجود نداشته باشد و هر از چند گاهی نوسانات قیمت سبد مصرفی خانوارها را تحت الشعاع قرار دهد.

نکته حائز اهمیت آن است، اگرچه مجوز واردات گوشت تنها چند روزی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده است، اما هم اکنون گوشت‌های وارداتی در بازار عرضه می‌شوند. البته سابقه چنین امری در مورد مرغ نیز وجود داشته است و آن اینکه با وجود اینکه سال گذشته واردات مرغ به کشور ممنوع بود اما با دستور مستقیم یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی مرغ وارد کشور شده بود.

هم اکنون نیز تصور می شود که در مورد گوشت قرمز نیز همین اتفاق افتاده باشد و با نامه‌های محرمانه‌ای که از سوی برخی زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی به برخی مباشران داده شده است، گوشت قرمز وارداتی در بازار خرید و فروش می‌شود؛ اما هم اکنون آنقدر بازار با کمبود مواجه شده که مجوز واردات به صورت گسترده صادر شود؛ با این حال، بررسی‌های میدانی مهر نشانگر وجود گوشت قرمز وارداتی از کشورهای قرقیزستان، استرالیا و برزیل در بازار است.

قیمت انواع گوشت وارداتی استرالیایی

بررسی میدانی مهر نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی منجمد وارداتی 11 هزار و 850 تومان، سردست گوسفند منجمد وارداتی 9 هزار و 850 تومان، گردن گوسفند منجمد 9 هزار و 500 تومان، راسته گوسفندی 11 هزار و 550 تومان، قلوه گاه منجمد گوسفندی 7 هزار و 500 تومان و مخلوط چرخکرده 10هزار و 800 تومان است.

قیمت گوشت برزیلی

ران گوساله پاک کرده 9 هزار و 500 تومان، سردست گوساله 9 هزار و 200 تومان، گردن گوساله 8 هزار و 300 تومان و گوشت گوساله مخلوط 9 هزار و 200 تومان است.

قیمت گوشت قرقیزستانی

ران گوسفندی 15 هزار و 500 تومان، سردست 14 هزار و 200 تومان، قلوه گاه 8 هزار و 900 تومان، راسته با استخوان 12 هزار تومان و گردن گوسفندی 10 هزار و 500 تومان است. همچنین مخلوط گوسفندی نیز 12600 تومان است.
 

نظر شما
ادامه